Parelli: welke oefeningen voor een RBI?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

msmpure

Parelli: welke oefeningen voor een RBI?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 16:34

Halo,

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik kon geen algemeen parellitopic vinden vandaar ik hier mijn vraag stel.

In mijn trainingen maar ik veel gebruik van Parelli. Ik mix de principes van Parelli met biomechanica. Ik weet dus wel het een en ander van Parelli, maar heb niet veel DVD's of boeken, en weet ook niet alles.

Mijn paard is heel erg RBI en sluit zich heel gauw af. Ze doet alles wel, maar afgesloten. Een kennis zei laatst tegen mij dat ik dan 'The project' met haar moest doen zodat ze mij meer vragen zou stellen en daardoor meer in contact zou komen. Nu weet ik alleen niet wat 'The project' is en hoop ik dat iemand mij hier meer over kan vertellen :Y)

Wat ik ervan weet is dat je een soort parcours uitlegt en dan vastberaden op bepaalde plekken bepaalde dingen gaat doen. Maar het vragen-stel-stukje begrijp ik dan nog niet helemaal.

Verder ben ik erg benieuwd naar meer inspiratie voor wat ik met mijn RBI kan doen om haar meer uit haar schulp te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:13

The project is een concept van Michael Wanzenried, eigenlijk een manier om bezig te zijn met een bepaalde (maakt niet uit welke) oefening.

Bij een RBi wacht je tot het afgesloten zijn weg is. Het heeft geen zin om te trainen met een RB paard, want in RB-stand leert het paard niet. Zowel mentaal als fysiek voegt het dus niets toe. Eerst mentaal op orde, dan pas fysiek trainen is het idee achter Parelli.

msmpure

Re: Parelli: welke oefeningen voor een RBI?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 13:59

Bedankt voor je reactie!

Maar dat betekent dat je dan wel heeeeel lang kan wachten. Soms vraag ik juist een oefening en ben ik zo duidelijk en 'groot' dat ze even wakker wordt en eindelijk gaat nadenken, dan geef ik de release. Is dat ook een goede oplossing?

Welke oefeningen zou jij mij verder aanraden?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:47

Wat je nu doet werkt niet voldoende, anders had je je vraag hier niet gesteld.

Je wachten wordt beloont, maar zie dat op de lange termijn. Een rbi is "loopt vast in het hoofd". Wacht tot dat weg is, stel kleine makkelijke vragen. Zoek wat je paard leuk vind om te doen en beloon veel met rust en samen staan. Dan groeit het vertrouwen en kan je verder, andere oefeningen doen en meer variatie gebruiken.

Take the time it takes, so it takes less time.

msmpure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 23:28

Dank voor je antwoord!

Toch begrijp ik het nog niet helemaal. Ik zal een voorbeeld van vandaag geven. Mevrouw was hengstig en ipv introvert zeer extrovert en ze was alle paarden in de wei aan het opjagen. Gelukkig rende ze uiteindelijk ook naar mij toe want ik wilde graag iets met haar doen. Ik heb wat verbindende oefeningen gedaan en daar werd ze heel rustig van, uiteindelijk werd ze weer heel erg RBI.

Ik vroeg haar bijvoorbeeld mij direct te volgen wanneer ik achteruit liep. Eigenlijk een soort jojogame. Als ze dat deed gaf ik haar veel tijd om na te denken. Dan ging het flink tekeer in dat koppie maar ze stelde geen vragen aan mij. In plaats daarvan ging ze dan afleiding zoeken en zich focussen op de dingen buiten ons. Als ik dan tegen haar zei dat ze of moest nadenken of met mij moest connecten door haar bijv weer een pasje voor of achteruit te zetten, ging ze weer nadenken. Ik gaf haar alle tijd en ze ging zelfs enorm gapen. Maar wanneer komen dan de vragen bij haar vandaan? Hoe kan ik daarvoor zorgen?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:38

Dat kan je niet verzorgen door een oefening. Een vraag komt vanzelf wanneer de connectie groter wordt en je paard graag met jou wil samenwerken. Een paard wil pas met jou samenwerken als hij/zij ook vind dat jij je zo opstelt.

Nu zeg je eigenlijk: "Ja maar dan kan ik heel lang wachten"
Mijn eerste reactie was gelijk, Ja dat klopt.
Een RBI heeft vertrouwen nodig en als jij dan steeds pusht, vraagt en nog eens vraagt heeft zij niet het idee dat je ook daadwerkelijk wil doen wat zij nodig heeft.

Mijn ervaring met RBI paarden is dat je in begin voornamelijk wacht en daarna veel krijgt.

Wat ook kan is dat je de vraag niet leest, omdat zij niet zo duidelijk is in haar vraag.
Een vraag van een paard kan ook zo klein zijn dat je het over het hoofd ziet.

RB paarden willen graag safety en comfort, daarna komt play en food. Wellicht als je de eerste 2 veel meer bied (meer dan misschien nodig lijkt op eerste gezicht) komt het 3e (play, vragen etc) vanzelf.

Heb je ook les?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:52

msmpure schreef:
.... Ik zal een voorbeeld van vandaag geven. Mevrouw was hengstig en ipv introvert zeer extrovert en ze was alle paarden in de wei aan het opjagen. Gelukkig rende ze uiteindelijk ook naar mij toe want ik wilde graag iets met haar doen. Ik heb wat verbindende oefeningen gedaan en daar werd ze heel rustig van, uiteindelijk werd ze weer heel erg RBI.

Dit stukje snap ik niet helemaal; bedoel je rustig als iets positiefs? Want persoonlijk vind ik het niet positief als je iets doet waardoor je paard RBI wordt. Als je paard niet RBI was en ze wordt het wel, heb je denk ik ergens iets te veel gepusht.
Overigens hoeft een paard dat bij mensen overwegend RBI is, dat niet in de kudde ook te zijn. Gedrag naar mensen toe kan anders zijn dan gedrag naar soortgenoten.
En een paard dat zich nu meest RBI gedraagt, kan door je oefeningen, waardoor je vertrouwen opbouwt, meer LB worden bijv.

Een RBI heeft vaak behoefte aan kleine stapjes, en veel herhaling en patronen. Als je iets nieuws aanleert, de opdracht dus in kleine stukjes hakken en langzaamaan de oefening uitbreiden. Als een patroon er eenmaal goed inzit kun je dat gebruiken om rust te geven als ze introvert wordt.