groot probleem grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wenss0611

groot probleem grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:05

Ik heb een verzorgpaard Wodan van 6 jaar het is een ijslander hengst.
Tijdens de grondwerk trekt hij heel hard ik kan hem niet houden. hij is heel bang van zwepen en als hij ergens bang voor is loopt ie weg. ij is echt heel sterk en niet te houden. het ene moment is hij heel braaf aan het volgen en dan draait hij zich om en trekt heel hard en loopt gewoon weg ik heb al vanalles geprobeert niks helpt

iemand tips ?

Leentje_P

Re: groot probleem grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:07

Waarom trekt hij? Zijn er bepaalde dingen waardoor hij gaat trekken?

wenss0611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:09

als hij bang is meestal maar meestal ook in het niets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:14

Misschien keertje les nemen van een goede grondwerk instructeur? Die kan dan ook zien wat er fout gaat en zo doende je het beste helpen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:15

Als het om zijn angst voor de zweep gaat moet je eerst dat oplossen. Zorg er voor dat hij zich op zijn gemak voelt met al jouw hulpmiddelen, dus ook een zweep of stick. Ik weet niet welke methode(s) je gebruikt, maar ik kan je de "friendly game" aanraden van Parelli. Op youtube vind je meerdere filmpjes:

https://www.youtube.com/results?search_ ... endly+game

wenss0611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:17

oke bedankt :) maar het is een verzorgpony en ik kan niet naar zon instructeur :( ik heb de filmpjes gekeken en ik ga het zeker is proberen :)

wenss0611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:19

nog tips?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:22

Wat doe jij als je grondwerkt? Wat is je basis?
Overigens is een instructeur altijd een goed idee, die ziet precies wat er gebrurt en heeft genoeg ervaring om jou hierin te sturen. Ze hebben niks speciaals, zoals bak, nodig en komen vaak aan huis. Kan je dus prima regelen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:23

Jessix schreef:
Als het om zijn angst voor de zweep gaat moet je eerst dat oplossen. Zorg er voor dat hij zich op zijn gemak voelt met al jouw hulpmiddelen, dus ook een zweep of stick. Ik weet niet welke methode(s) je gebruikt, maar ik kan je de "friendly game" aanraden van Parelli. Op youtube vind je meerdere filmpjes:

https://www.youtube.com/results?search_ ... endly+game

Ga hier helemaal in mee. Eerst de angst voor de zweep oplossen. Daarna kun je pas verder kijken.

wenss0611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:27

stappen aan de hand teruglopen op lichaamstaal volgen longeren ( maar daar trekt hij het hardste) en springen aan de hand enzo. heel variante oefeningen hij doet maar al snel trekt hij :( om de 20 sec. :(

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:28

je moet om te beginnen je bewegingen heel klein houden als hij nerveus is met het grondwerk..

het ene paard moet je van je afsturen met een enorme armzwaai omdat hij anders echt niet snapt wat je bedoelt. Deze moet je waarschijnlijk heel stil en rustig naar de zijkant wijzen..

met longeren bijvoorbeeld.. zweep aan je voeten leggen maar weg.. in plaats van de 'driehoek' vormen, gewoon alleen puur een tempo laten lopen zo rustig aan.. overgangen laten maken, wel streng terug nemen als hij wegspurt vanuit draf naar galop bijvoorbeeld (dan mag je best even streng aan de longeerlijn zitten).. maar de druk direct eraf als hij terugkomt.

valt hij terug in tempo dan doe je rustig je rechterhand iets omhoog naar de achterhand wijzen (waar je dus normaal je zweep hebt). geen reactie dan nog ietsjes hoger.. je hand gelijk weer af laten hangen zodra hij 'gas bij geeft'..

je moet dus heel erg opletten hoeveel druk jezelf geeft, op welke manier en met welke timing...
wordt hij aan het eind moe, dan pak je de zweep er rustig bij en gebruik je die als 'verlengstuk' van je rechterhand.

instructie is sowieso een goed idee, vooral wanneer je blijkbaar een pony hebt die gevoelig is voor de 'druk' van de zweep (bang is vaak 'overrated' een paard mag best respect hebben voor een zweep, anders werkt een zweep immers niet.. beter dat hij iets teveel respect heeft en je dus hele lichte druk ermee geeft, dan een paard dat totaal geen respect heeft)

instructeurs kun je ook laten komen natuurlijk..
immers het is ook verstandig dat je rijles hebt toch?

in plaats van een instructrice voor het rijden, zoek je een instructrice die goed is met grondwerken, of de band tussen jou en het paard. Ik neem aan dat je ouders geen ongelukken willen met jou en die pony?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 02-11-14 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

wenss0611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:30

oke bedankt ik ga het eens proberen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:43

In het hele verhaal rondom de problemen met de verzorgpony mis ik de eigenaar van het dier?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:47

Cassidy schreef:
In het hele verhaal rondom de problemen met de verzorgpony mis ik de eigenaar van het dier?

dat vroeg ik mij ook al af bij een vorig draadje..
is niet het eerste issue waar ze tegenaan lopen met de ponies.

wenss0611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:50

de eigenaar is super lief voor de paarden maar streng met hem doet hij alles super braaf alleen hoeveel tips hij ook geeft. bij mij luisterd hij niet :(

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:51

In mijn eigen topic is mij vertelt dat ik eerst de leider moet worden voordat ik meer dingen ga doen. wat je kan doen: ga over de hoefslag lopen en telkens als hij sterk word en voor jou uit wil, corrigeer je met je stem draai je je om loop je de anderekant op zodat jij weer voor op loopt. Bij mij hielp dit helaas niet :( ik heb toen geprobeerd om met het uiteinde van mijn leadrope rondjes te maken en telkens als ze voorbij mijn schouder kwam, kwam het touw ook met een klein tikje tegen haar neus aan. Ik heb een paar boze blikken gehad maar ze rent nu niet meer enthousiast door mijn hand heen! ze stalkte me zelfs in de wei, toen ik de poepies aan het opruimen was.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:31

wenss0611 schreef:
de eigenaar is super lief voor de paarden maar streng met hem doet hij alles super braaf alleen hoeveel tips hij ook geeft. bij mij luisterd hij niet :(

misschien moet je dan eens vragen of de eigenaar je/jullie wil helpen bij het werken met de pony, zodat de pony ook jullie leiderschap respecteert.. waarschijnlijk ben je echt gewoon te 'lief' voor hem.

dus niet alleen tips, maar gewoon ook met jullie in de bak gaan staan.. werk je met de pony aan de longeerlijn, laat hem dan eens de longeerlijn leiden en houdt m zelf losjes vast.. zodat je ook voelt wat de eigenaar doet op welk moment.. zelfde eigenlijk zoals een instructrice je kan helpen om iets te voelen door je been goed op de plek te zetten of de juiste druk op de teugel te zetten, terwijl jij op het paard zit en dus voelt wat het verschil is.

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:38

Zoals eerder genoemd inderdaad werken met Parelli, belangrijk is dat je niet toegeeft aan zijn reactie, dus altijd door blijven gaan met je hulp totdat hij ontspant. Pressure and release :)

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:01

Misschien met een hoofdstel om in het begin en aan die hoofdstel een bitstukje. Als hij trekt word hij tegengehouden

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:05

Ten eerste: opvoeding. Klinkt niet als een goed opgevoed paard.
Ten tweede: les nemen. Elk paard moet met alles verschillend benaderd worden. Misschien ben je veel te heftig bezig voor hem. Zoek dus een goede instructeur die je hierbij kan helpen.
Ten derde: ik vind het niet verantwoord dat jij als 13 jarige alleen met een hengst bezig bent. Ik zou dit dus ook niet meer doen als jij jou was.

StOuDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:38

Ik denk dat jij geen goede leider bent om te volgen, het probleem ligt niet bij het paard maar altijd bij de leider, jou dus in dit geval, zorg dtlat je concequent bent, wat nu niet mag, mag morgenook niet. Ik zou evenkijken of je het freestyle halster vaN emiel voest kan kopen, want met een normaal stalhalster wordt de druk niet goed verdeeld. Met dat FS halster zal de druk goed verdeeld zijn, dit is echter GEEN halster om aan vast te zetten. Kijk ook of je misschien het boekje grondwerk van hem kan kopen. Veel succes!!!

wenss0611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 22:20

oke bedankt voor alle tips het gaat nu al veel beter ik heb geleerd o naar het paard te luisteren ik heb er een hele boek van uit geleze nu volgt hij mij zonder touw zelfs over de sprong ben super trots :)

foto als hij mij volgt over de sprong :)
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=dn0r ... HjY_clunAI