opdringerig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 18:32

Hallo, Mijn verzorgpony is heel opdringerig.
Ze volgt me wel zonder halstertouw maar als ik dan ga stilstaan dan loopt ze door tot haar kont aan mijn schouder staat. En als ik wil gaan aandraven gaat ze ook draven maar dan loopt ze me vaak voorbij.
Ik wil dat ze me echt als leider gaat zien.
Zouden jullie me tips willen geven?

Bambi1995

Re: opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:45

Telkens als ze je voorbij loopt haar in de achteruit zetten, heel duidelijk zijn wat wel en niet mag.

janneke798

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:58

Ik zou haar eerst goed aan het touw laten lopen. Dat ze met haar schouder/hoofd naast je loopt. Wanneer jij stil staat, moet zij ook stil gaan staan. Zelfs wanneer je achteruit gaat lopen moet je pony ook een paar stappen achteruit zetten. Ik geloof dat je pony niet snapt dat jij de leider bent. Opdringerig kun je dit niet echt noemen geloof ik :)

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:35

Je moet er idd voor zorgen dat hij je niet voorbij gaat lopen. Zodra zijn neus voor jou schouder komt ben je al te laat.
Dit is een stukje respect. Jij hebt een eigen ruimte om je heen, dit is de ruimte die je nodig hebt om jezelf oa te bewegen. (Als je je armen spreid en een rondje draait heb je ong jou ruimte) Iedereen hoort uit jou ruimte te blijven tenzij jij het toelaat. Jou paard moet respect voor jou hebben dus hij moet zeker een meter achter jou lopen en hij mag zeker niet in jou ruimte komen.
Maar onthoud ook dat je respect niet kunt afdwingen dus moet jij ook respect voor je paard hebben. Je paard heeft diezelfde ruimte, ga daar dus ook niet instaan.
Paarden komen ook niet in elkaars ruimte alleen als ze elkaar gaan kriebelen ofzo of als dit echt dikke vrienden zijn.

Je moet met je lichaamshouding ervoor zorgen dat je paard achter je blijft.
Zorg dat je je paard aan een langer touw hebt, zorg ervoor dat je ook een stuk touw in je hand hebt.
Als paarden geïrriteerd zijn zwaaien ze met hun staart.
Dit klinkt misschien raar maar dit gebruik je als staart, zodra je paard in jou ruimte wil komen begin je hier mee te zwaaien, hoe hard je zwaait ligt eraan hoe heftig je paard hierop reageerd.
reageerd hij helemaal niet zwaai dan met je staart opzij, blijft hij door drammen draai je om en duw je hem naar achter.

Het kan zijn dat je paard heel boos word, dit is omdat jij ineens de baas gaat spelen daar is hijhet niet mee eens dat is vrij logisch. Zorg daarom dat je hem aan het touw hebt zodat je altijd kan ingrijpen als het mis gaat.

Probeer goed rechtop en met een zelfvertrouwde houding te lopen, en wees consequent. Het is niet zielig voor je paard, een goede leider is consequent dat weet je paard ook. Ben jij niet consequent dan ben je geen goede leider.

Een paard die niet zelfverzekerd is en niet consequent kan niet voor een kudde zorgen en zal dus nooit als leider gekozen worden

Ik hoop dat ik je zo geholpen heb, zoek anders eens op internet naar Klaus ferdinand hempfling en pat parelli

succes!! :D