Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ayla schreef:Nee dat denk ik niet.. Ik denk dat bij een jong paard veel mogelijk is en dat je met veel geduld en training al heel ver komt maar soms is het beter een pony/paard niet in te spannen. Zo het weidemaatje van mijn pony, shetlander merrie van een meter hoog, langelijnen en de sulky trekken doet ze in principe prima.. Maar mennen zit er niet in omdat ze niet 100% te vertrouwen is en daarmee breng je zowel haar als je eigen veiligheid in gevaar. Nou is zij wel een apart geval omdat ze ontzettend schuw is en waarschijnlijk bij haar vorige eigenaren wat vervelende dingen heeft meegemaakt. Ik zou dus zeggen dat een getraumatiseerd paard in principe 'niet geschikt is', omdat bij deze vaak een knopje omgaan door pure angst en dat is voor een wagen alles behalve veilig.
Een ideaal mendpaard is er naar mijn idee niet, kwa bouw iig. Kwa karakter vooral koel in het koppie
Jolindaa_ schreef:Vind ik moeilijk te zeggen.. ik denk het niet, zoals ik in het begin van mijn post al zei. Ik nam het weidemaatje van mijn pony als voorbeeld en verder ga ik mee met de rest van de reacties. Het ligt aan het paard, maar natuurlijk ook aan de ervaring die jij zelf hebt om het dier alles goed (en veilig) aan te leren.Ayla schreef:Nee dat denk ik niet.. Ik denk dat bij een jong paard veel mogelijk is en dat je met veel geduld en training al heel ver komt maar soms is het beter een pony/paard niet in te spannen. Zo het weidemaatje van mijn pony, shetlander merrie van een meter hoog, langelijnen en de sulky trekken doet ze in principe prima.. Maar mennen zit er niet in omdat ze niet 100% te vertrouwen is en daarmee breng je zowel haar als je eigen veiligheid in gevaar. Nou is zij wel een apart geval omdat ze ontzettend schuw is en waarschijnlijk bij haar vorige eigenaren wat vervelende dingen heeft meegemaakt. Ik zou dus zeggen dat een getraumatiseerd paard in principe 'niet geschikt is', omdat bij deze vaak een knopje omgaan door pure angst en dat is voor een wagen alles behalve veilig.
Een ideaal mendpaard is er naar mijn idee niet, kwa bouw iig. Kwa karakter vooral koel in het koppie
Getraumatiseerd is inderdaad wel logisch. Maar stel dat is het niet? Dus om even recht voor zijn raap te zeggen: is elk niet getraumatiseerd paard wel kar geschikt?
janouk schreef:Waarom denk je dat niet ieder paard voor de wagen kan?
Karakter en betrouwbaarheid is belangrijk, maar dat geldt ook voor onder het zadel trainen.
Over het algemeen kan ieder ras voor de wagen, denk ik. Alleen niet elk paard is een betrouwbaar menpaard is in het verkeer. Maar ik ken ook veel rijpaarden die ik niet in het verkeer mee zou durven nemen onder het zadel.
Jolindaa_ schreef:Er staan hier zeer goede (aandachts)punten tussen, thanks.janouk schreef:Waarom denk je dat niet ieder paard voor de wagen kan?
Karakter en betrouwbaarheid is belangrijk, maar dat geldt ook voor onder het zadel trainen.
Over het algemeen kan ieder ras voor de wagen, denk ik. Alleen niet elk paard is een betrouwbaar menpaard is in het verkeer. Maar ik ken ook veel rijpaarden die ik niet in het verkeer mee zou durven nemen onder het zadel.
Ik heb gemerkt dat mennen toch echt een verhaal apart is. Zoals iemand al reageerde: 'er hangt een rammelende kar achter die met hard rennen echt niet weg gaat'. Het paard moet dus niet rennerig zijn.
Ook zit je er verder vanaf wat betekend dat je paard het meer zelf moet doen; dapper zijn en goed luisteren.
Onder het zadel kan je je paard de one- rein- stop gebruiken als hij er vandoor wil gaan. Wat doe je op de kar?
Met rijden heb je meer hulpen om hem te ondersteunen. etc etc
De reden dat ik deze post heb geopend is dat ik twijfel aan de menbaarheid van mijn shet. Ze heeft een nogal explosief karakter. Ze kan heel relaxt en vol vertrouwen zijn, maar ze kan ook ineens explosief en bang zijn. Ze bouwt heel snel spanning op.
Laatst ging ze met trainen in de wei er ineens bokkend vandoor. Ik begreep niet waarom. Dus dan denk ik:'Licht dit aan mij, of is dit haar (lichtelijk) onbetrouwbare karakter?' De weg durf ik met haar niet meer op.
Billy schreef:Nee, ik heb er een gehad die wilde absoluut niet voor de kar, sloeg de kar van zich af....