[AR] Elk paard kan aangespannen rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Elk paard kan aangespannen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 21:08

Ik vraag mij af hoe jullie hier over denken: kan elk paard leren om voor de wagen te lopen? Dus dan doel ik vooral op veiligheid en betrouwbaarheid. Is alles, met genoeg training en moeite, te leren?

En wat is voor jullie het ideale menpaard? Karakter, bouw etc?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:17

Nee dat denk ik niet.. Ik denk dat bij een jong paard veel mogelijk is en dat je met veel geduld en training al heel ver komt maar soms is het beter een pony/paard niet in te spannen. Zo het weidemaatje van mijn pony, shetlander merrie van een meter hoog, langelijnen en de sulky trekken doet ze in principe prima.. Maar mennen zit er niet in omdat ze niet 100% te vertrouwen is en daarmee breng je zowel haar als je eigen veiligheid in gevaar. Nou is zij wel een apart geval omdat ze ontzettend schuw is en waarschijnlijk bij haar vorige eigenaren wat vervelende dingen heeft meegemaakt. Ik zou dus zeggen dat een getraumatiseerd paard in principe 'niet geschikt is', omdat bij deze vaak een knopje omgaan door pure angst en dat is voor een wagen alles behalve veilig.

Een ideaal mendpaard is er naar mijn idee niet, kwa bouw iig. Kwa karakter vooral koel in het koppie :)

NatasjavE

Re: Elk paard kan aangespannen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:19

Ligt eraan wat je met het mennen wil. Wil je in het bos en door het dorp een rondje mennen en maakt het niet uit hoe het eruit ziet? Dan vooral braaf denk ik.

Voor een Marathon-menpaard denk ik dat er nog andere eisen bijkomen.
Goede gangen, snelle reflexen en een mooie zelfhouding word dan belangrijker.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 21:22

Ayla schreef:
Nee dat denk ik niet.. Ik denk dat bij een jong paard veel mogelijk is en dat je met veel geduld en training al heel ver komt maar soms is het beter een pony/paard niet in te spannen. Zo het weidemaatje van mijn pony, shetlander merrie van een meter hoog, langelijnen en de sulky trekken doet ze in principe prima.. Maar mennen zit er niet in omdat ze niet 100% te vertrouwen is en daarmee breng je zowel haar als je eigen veiligheid in gevaar. Nou is zij wel een apart geval omdat ze ontzettend schuw is en waarschijnlijk bij haar vorige eigenaren wat vervelende dingen heeft meegemaakt. Ik zou dus zeggen dat een getraumatiseerd paard in principe 'niet geschikt is', omdat bij deze vaak een knopje omgaan door pure angst en dat is voor een wagen alles behalve veilig.

Een ideaal mendpaard is er naar mijn idee niet, kwa bouw iig. Kwa karakter vooral koel in het koppie :)

Getraumatiseerd is inderdaad wel logisch. Maar stel dat is het niet? Dus om even recht voor zijn raap te zeggen: is elk niet getraumatiseerd paard wel kar geschikt?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:23

In principe valt het ieder paard te leren denk ik. Net zoals je in principe ieder paard zadelmak kun maken.

Uiteraard zijn er altijd paarden, die om wat voor reden dan ook, echt niet willen. Dat heb je net zo goed onder het zadel. (Trauma, medische problemen, echt een kronkel in het hoofd (Hoewel dat er oprecht echt heel weinig zijn volgens mij))

Het is natuurlijk wel zo dat er karakter en type verschil is, en aanleg verschil.

Het ene paard neem je mee op een heel relaxed buitenritje onder het zadel, het andere is op straat minder betrouwbaar. Het ene dier springt goed, de andere heeft veel uithoudingsvermogen, nog weer een ander loopt dressuurmatig de sterren van de hemel.

Aangespannen net zo. De een is op straat super, heerlijk relaxed. De ander minder. De een zal het in de topsport prima naar zijn zin hebben, de ander minder. De een is prima geschikt voor enorme afstanden, terwijl een ander het bijvoorbeeld in de dressuur of de showrubrieken goed doet.

Nog even een editje op deze post.
Ik denk niet dat ieder mens! ieder paard zomaar voor de kar kan zetten.

Het zadelmak maken en beleren onder het zadel kan niet iedereen even goed. Dat telt op exact de zelfde manier voor aangespannen.
Ik zie de laatste tijd steeds vaker mensen die onder het zadel al wel rijden, en dan voor de leuk ook het paard maar eens voor de kar knopen.
Ik zeg niet dat dat altijd fout gaat, maar vaak is het toch een tikje onverantwoord.
Hetzelfde als dat je een paard dat aangespannen beleerd is, maar nog nooit onder het zadel gelopen heeft, ineens onder het zadel zet.
En dat laatste is denk ik zelfs nog iets minder riskant...

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:31

Voor het mennen op straat zijn goede voeten belangrijk. En een menpaard moet niet angstig zijn voor geluiden achter zich.

Ik ben het er niet mee eens dat je elk paard kunt leren voor de kar lopen. Sommige dieren laten zich gewoonweg niet inspannen. Het is toch een heel andere belasting (en vooral een beperking) met al dat tuig op en om het lichaam, een rammelende kar achter zich (die niet weggaat, hoe hard je ook loopt), een stalen boom aan weerszijden van het lijf en ook nog beperkt in het zicht door de oogkleppen. Een menpaard moet goed cool in het hoofd zijn en dapper.

Over de bouw valt ook heel wat te zeggen: bijvoorbeeld korte benen (vooral korte pijpen), niet te kort in het lijf, niet te grote stokmaat om maar wat te noemen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:32

ik wens je met die van mij veel succes. Ik denk dat je je doodvonnis tekent als je die voor een wagen zet

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:35

Ik denk het NIET. Als het een stelling zou zijn dan.

Als voorbeeld: mijn 'rij'pony is ook voor de wagen beleerd, geen trauma's oid, gezonde pony, geen verleden. Ansich ging de wagen ook wel goed, maar zij is zelf te onbetrouwbaar, te bazig, te controlfreak en dat werkt niet goed voor de wagen. Ze voelt zich opgesloten denk ik
Nieuwe eigenaar heeft het afgelopen jaar weer probeert, naar prof gebracht, ze pakte alles super snel op natuurlijk, maar toch was die factor niet weg, en ook daar is weer besloten er niet verder mee te gaan.

Onder het zadel is ze super, flikt ook wel eens wat (dominantie) maar zo onbetrouwbaar als voor de wagen is ze echt niet hoor.

Daarnaast zou ik t liefst niet zo'n zenuwepees willen, je moet op je menpony nog meer kunnen vertrouwen als je rijpony.....

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:39

Ik heb jaren geleden mijn beide dressuurpaarden beleerd voor de kar. De een was destijds 17 en de ander heb ik op zijn 12e beleerd. De 17-jarige liep alsof ie nooit anders gedaan had. De 12-jarige gaf na een aantal keren nog geen veilig gevoel, dus we hebben het er maar bij gelaten. Als ze t leuk vinden is t prima, maar mijn 12-jarige was en bleef veel te heet voor de kar.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:42

Ik denk dat er ook wel paarden zijn die gewoon vanuit hun aard/karakter echt niet geschikt zijn om voor de wagen te zetten. Ik ken wel 2 paarden die nooit iets geks hebben meegemaakt en toch bijna niet voor de wagen te krijgen waren, beide paarden die uit het niets konden ontploffen, je kan zo'n paard wel laten wennen aan de wagen maar ze blijven onbetrouwbaar en voor de wagen is dat imo gewoon gevaarlijk. (Beide eigenaren hebben er trouwens meerdere ervaren beleerders bij gehad, maar dat haalde niets uit)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:49

Jolindaa_ schreef:
Ayla schreef:

Getraumatiseerd is inderdaad wel logisch. Maar stel dat is het niet? Dus om even recht voor zijn raap te zeggen: is elk niet getraumatiseerd paard wel kar geschikt?
Vind ik moeilijk te zeggen.. ik denk het niet, zoals ik in het begin van mijn post al zei. Ik nam het weidemaatje van mijn pony als voorbeeld en verder ga ik mee met de rest van de reacties. Het ligt aan het paard, maar natuurlijk ook aan de ervaring die jij zelf hebt om het dier alles goed (en veilig) aan te leren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:54

Waarom denk je dat niet ieder paard voor de wagen kan?
Karakter en betrouwbaarheid is belangrijk, maar dat geldt ook voor onder het zadel trainen.

Over het algemeen kan ieder ras voor de wagen, denk ik. Alleen niet elk paard is een betrouwbaar menpaard is in het verkeer. Maar ik ken ook veel rijpaarden die ik niet in het verkeer mee zou durven nemen onder het zadel.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:07

Janoek: naar mijn idee gaat het echt niet alleen over het verkeer hoor. Ik ken genoeg dieren die al levensgevaarlijk waren in de bak, was geen verkeer voor nodig hoor. Voor de wagen staan ze gewoon net even wat ingeslotener en (in mijn merries geval) wist ze dat we geen zak te vertellen hadden als het er op aan kwam. 90% kan waarschijnlijk probleem loos, maar er zijn echt ook paarden die je er gewoon niet voor wilt....

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:12

Van mij idee niet. Ik verzorg bij een miniatuur fokkerij en nu hebben we een bepaalde paardjes beleerd. Maar sommige vinden het niet leuk om voor de kar en sommige helemaal geweldig vinden

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:41

Ik zeg ook nee, niet alle paarden zijn geschikt. Sowieso paarden / pony's niet die gemakkelijk uit het niets slaan of bokken zou ik niet voor de wagen zetten.

Daarnaast is karakter ook een ding. Volbloed van mijn vriendin bijvoorbeeld is heel betrouwbaar onder de man, heeft meerdere ruiters die nog nooit op een paard hadden gezeten het paardrijden geleerd. Daarnaast 100% verkeersmak en zal nooit slaan of bokken. Maar ... hij kan zich wel enorm opfokken tot een tijdbom als hij geprikkeld wordt (bijvoorbeeld wanneer er een groep paarden langs komt) of wanneer hij wedstrijdterrein (concurrenten) nadert. Dan is hij door je eigen gesloten zit, gewicht en teugelvoering (letterlijk en figuurlijk "kort" houden, maar zéker niet strak) in de hand te houden, maar ik zou hem nooit en te nimmer voor de koets willen hebben. Daarvoor zit je veel te ver van hem af en mis je je ruiterhulpen: zit- , gewichts-, been- en teugelhulpen, teveel.

Bouw en karakter van het ideale menpaard is geheel afhankelijk van het doel van het mennen.

rollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:13

Nou, ik zal niet snel een Arabier soort ervoor zetten. Die zijn wat schrikkerig en ook een beetje dun zegmaar. Het liefste heb ik gewoon een leuke tinker, haflinger oid ervoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:18

Er zijn genoeg arabieren die voor een wagen kunnen lopen.

Ik zie het liefste het paard wat ik ook het liefste onder het zadel zie. Een Gelderse. Imponerend maar toch elegant.

jamietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:20

ja ik denk als ieder paard met respect en geduld word geleerd om voor de kar te lopen kan dat.
met de een zal het makkelijker gaan dan met de ander

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:23

nou het is maar net hoe dierbaar je gezondheid voor je is, bij twijfel niet doen! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:16

Qua karakter/instelling/gezondheid kan niet elk paard voor de wagen, maar qua ras wel degelijk. Bij ons op menles reed werkelijk van alles door elkaar heen: van Hackney tot Arabier, van Duits trekpaard tot Fries en alles wat je maar verder kunt bedenken aan rassen. ;)

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 20:16

Er staan hier zeer goede (aandachts)punten tussen, thanks.

janouk schreef:
Karakter en betrouwbaarheid is belangrijk, maar dat geldt ook voor onder het zadel trainen.

Over het algemeen kan ieder ras voor de wagen, denk ik. Alleen niet elk paard is een betrouwbaar menpaard is in het verkeer. Maar ik ken ook veel rijpaarden die ik niet in het verkeer mee zou durven nemen onder het zadel.

Ik heb gemerkt dat mennen toch echt een verhaal apart is. Zoals iemand al reageerde: 'er hangt een rammelende kar achter die met hard rennen echt niet weg gaat'. Het paard moet dus niet rennerig zijn.
Ook zit je er verder vanaf wat betekend dat je paard het meer zelf moet doen; dapper zijn en goed luisteren.
Onder het zadel kan je je paard de one- rein- stop gebruiken als hij er vandoor wil gaan. Wat doe je op de kar?
Met rijden heb je meer hulpen om hem te ondersteunen. etc etc

De reden dat ik deze post heb geopend is dat ik twijfel aan de menbaarheid van mijn shet. Ze heeft een nogal explosief karakter. Ze kan heel relaxt en vol vertrouwen zijn, maar ze kan ook ineens explosief en bang zijn. Ze bouwt heel snel spanning op.
Laatst ging ze met trainen in de wei er ineens bokkend vandoor. Ik begreep niet waarom. Dus dan denk ik:'Licht dit aan mij, of is dit haar (lichtelijk) onbetrouwbare karakter?' De weg durf ik met haar niet meer op.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:20

Ik men nog niet zo lang :o
Maar ook ik denk dat je niet met ieder paard kan mennen.
Ligt ook aan welk doel je stelt denk ik.
Ik heb een paard van 1.80, dit is dus groot, maar levert voor mij als recreatieve menner (tot nu toe) geen problemen op.
Zou denk ik wel lastiger zijn op het moment dat je echt pacours gaat rijden ivm de wendbaarheid.
Maar ieder paard zijn eigen ding.
De een houd van vrijheidsdressur, de ander rijden en weer een ander paard houdt van mennen.
Net zoals mensen dat hebben :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:51

Jolindaa_ schreef:
Er staan hier zeer goede (aandachts)punten tussen, thanks.

janouk schreef:

Ik heb gemerkt dat mennen toch echt een verhaal apart is. Zoals iemand al reageerde: 'er hangt een rammelende kar achter die met hard rennen echt niet weg gaat'. Het paard moet dus niet rennerig zijn.
Ook zit je er verder vanaf wat betekend dat je paard het meer zelf moet doen; dapper zijn en goed luisteren.
Onder het zadel kan je je paard de one- rein- stop gebruiken als hij er vandoor wil gaan. Wat doe je op de kar?
Met rijden heb je meer hulpen om hem te ondersteunen. etc etc

De reden dat ik deze post heb geopend is dat ik twijfel aan de menbaarheid van mijn shet. Ze heeft een nogal explosief karakter. Ze kan heel relaxt en vol vertrouwen zijn, maar ze kan ook ineens explosief en bang zijn. Ze bouwt heel snel spanning op.
Laatst ging ze met trainen in de wei er ineens bokkend vandoor. Ik begreep niet waarom. Dus dan denk ik:'Licht dit aan mij, of is dit haar (lichtelijk) onbetrouwbare karakter?' De weg durf ik met haar niet meer op.

Dit soort zaken zijn vóóraf al te trainen tijdens het langelijnen lopen/slepen. Als je dit in een bak doet, kun je al op de wanden slaan met een zweep of iemand ergens in de bak aan de kar laten rammelen (of door een ander paard voor de kar langs te laten rijden, terwijl jij met de langelijnen bezig bent). Ook kun je op deze manier de "schriktraining" uitbreiden door iemand een paraplu open en dicht te laten doen of wat ook dat geluid maakt. Verder is het een kwestie van wederzijds vertrouwen. ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:59

Nee, ik heb er een gehad die wilde absoluut niet voor de kar, sloeg de kar van zich af....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:08

Billy schreef:
Nee, ik heb er een gehad die wilde absoluut niet voor de kar, sloeg de kar van zich af....

Dat is wat anders: dat valt onder de paarden die dus niet geschikt zijn (karakter/instelling/gezondheid). Wij hebben (vóór mijn tijd) op het werk 3 Norikers gehad, waarvan één absoluut niet voor de kar wilde lopen (trainingen waren goed gegaan). Ging gewoon midden in de stad stilstaan en wat je ook deed, hij deed geen stap meer voor- of achteruit. Uiteindelijk kreeg zelfs de meest doorgewinterde menner hem ook niet meer in beweging. Ze hebben hem met de veewagen op moeten halen. Uiteindelijk is hij naar een zorgboederij gegaan, waar hij tot de dag van vandaag heerlijk de hele dag vertroeteld wordt. Ook hebben we een Groninger in het bedrijf gehad, die zijn draai ook helemaal niet kon vinden voor de kar. Hij is particulier verkocht en wordt tegenwoordig onder de man gereden. Hij is sindsdien helemaal in zijn element. ;)