Ideetjes voor grondwerkoefeningen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Red_Mare

Ideetjes voor grondwerkoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 00:01

Ik heb nu sinds een maand een verzorgpaard van 4jaar. Ik mag nu alleen maar grondwerk doen. Dit is natuurlijk ook erg leuk. Ik heb met haar gelogeerd, over balkjes gedraafd, over kleine sprongen gesprongen, wijken en stoppen op commando.
Nu ga ik woensdag, donderdag en zondag weer. Weten jullie misschien nog wat leuke grondwerk oefeningen? Misschien ook iets waardoor ze een beetje spieren krijgt?
En weet iemand misschien wat leuke vrijheidsdressuur oefeningen die ik met haar vanaf de grond kan doen?
Tips zijn welkom :)

Liefs,
xxx Isah

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 00:07

Er zijn site's over vrijheidsdressuur te vinden ik vind zelf nalanta.nl en vrijheidsdressuur.nl. Beide hebben ook op youtube filmpjes staan.

FelineNanet

Re: Ideetjes voor grondwerkoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 00:16

Bekijk de methode van Emiel Voest eens, staan enorm veel tips in!

Je kan natuurlijk beginnen met loswerken, longeren op de enkele lijn, longeren op twee lijnen, grond werken (het op druk werken). Denk bij het grondwerken aan wijken elke kant op, het overal kunnen aanraken van het lichaam, rek/strekoefeningen.

Vrijheidsdressuur combineer ik altijd met het grondwerken, simpele oefeningen zijn volgen, halt en terug met of zonder lijn. Mocht je meer willen doen dan zijn sites als nalanta en vrijheidsdressuur.nl erg handig!

Emiel voest heeft 3 boeken over het loswerken, grondwerken en werken op de dubbele lijnen, waarin hij ook uitgebreid vertelt over de denkwijze achter de actie.

Ook de methode van monty Roberts heeft leuke aspecten, hetzelfde geldt voor Parelli (hier doe ik niet aan)

Kijk eens rond wat bij jou en je pony past, je kan er veel aan hebben als voorbereiding op het rijden en daarna :)

Red_Mare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 21:35

Ohh dank jullie wel! Ik zal meteen even kijken :D

IlonaHRIF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:20

bij grondwerk kun je heel veel dingen doen; lieden en stoppen (de 3 leid posities), persoonlijke ruimte, cirkelen, schriktraining .
ik maak van het leiden en stoppen soms een spelletje maar je moet het wel al heel goed kunnen ik doe het zonder touw in stap en draf (galop kan hij nog niet heel goed zonder touw) ik loop rond in mijn piste maak overgangen (wel rustig niet plots want als je paard niet op tijd kan stoppen heb je wel een probleem) soms draai ik me eens om laat ik hem achteruit gaan etc.

voor je aan vrijheidsdressuur begint zorg je best wel dat je paard een basis grondwerk geeft en je respecteert.

je hebt ook nog: parelli, lange lijnen (je kan dit ook bij grondwerk rekenen maar sommige doen het apart) etc.
nog veel plezier met je verzorgpaard /3

hlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:29

een goede oefening is 4 in-uitjes (3m uitelkaar), dan op 6m 50 een lage stijlsprong en daar achter ook op 6m 50 een lage oxer.

Ponygarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:27

Je kan klein beginnen, bijvoorbeeld op commando voetjes optillen, kusje of achteruit lopen.
Ik wens je veel plezier en succes met je verzorgpaard! :)

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:08

Schriktraining:

Met bijv. een paraplu, zeil, bellenblaas..

Je kunt veel doen met longeren. Galopsbalken vindt mijn pony erg leuk! Ik leg 2 of 3 balken 2 stappen uit elkaar. Begin maar met 2 balken :).
Ik heb een longeersingel besteld. Kreeg net een hele leuke tip; hang er flesjes aan of tasjes etc. Maakt het spannender, leert je pony ook van.

Je kan vrijspringen, al vindt ik aan de longe leuker want je heb je pony toch meer onder controle.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:13

Ik kan je echt aanraden je een beetje te verdiepen in Parelli. Het is ontzettend leuk om te doen, je krijgt er een betere band van, en de meeste paarden vinden het ook erg leuk om te doen. Ik heb het bij mijn beide verzorgpaarden altijd met erg veel plezier gedaan. Begin gewoon bij de Seven Games en als je de eenmaal onder de knie hebt gaat er echt een wereld aan mogelijkheden open.