Ik heb mijn shetlander 8 jaar in mijn bezit, sinds veulen, en toen hij 3 ½ was ben ik samen met een stalgenoot begonnen met beleren.
Najaar 2009:
In eerste instantie ging alles goed, sturen aanleren en slepen in de bak snapte hij niet zo goed, maar in het bos wel. Dus steeds geoefend in het bos en af en toe in de bak.
Mijn stalgenoot had veel ervaring met beleren, deed ook paarden voor een stoeterij en ik was leek.
Ik had nog geen kar dus we leenden de kar, hout met zware wielen, van een stalgenoot. Bambam ervoor gezet en hij zakte door zn benen. Dus rust genomen en weer opnieuw ervoor gezet. We hebben ongeveer een rondje gelopen en toen bij de laatste bocht ging het mis. Bambam raakte in paniek (stalgenoot had de leidsels vast en ik liep naast Bam zijn hoofd) Lamoen tussen zijn benen en pony helemaal overstuur.
Stalgenoot liet mij daar staan en we hebben het niet meer opgepakt.
2010:
In het nieuwe jaar heb ik mijn koetsiersbewijs gehaald en ik heb aan mijn instructeur gevraagd of hij mij verder wilde helpen. Dat wilde hij.
Inmiddels 3 jaar verder zijn we geen stap verder gekomen dan sturen en slepen.
In de zomer van 2012:
Kon hij inmiddels tussen het lamoen (mijn eigen cavalettie sport) en hielp een stalgenoot (verhuisd naar andere stal) mij tussen de lessen door met oefenen. Helaas ben ik zo dom geweest om me mee te laten slepen in zijn enthousiasme met gevolg dat Bam met sulky door de bak heen racete en niemand die hem vast had.
Ik kon hem kalmeren en tot mijn schrik had hij wondjes op zijn achterbenen van het slaan naar de sulky.
Weer terug bij af met de lessen.
2013:
Begin het jaar veel kunnen lessen, maar mijn fjord werd ziek en het lessen kwam op een zeer laag pitje te staan.
2014:
In overleg met stalgenoot overgegaan op een andere instructeur. Hij is 1 keer geweest, zei dat ik een hoofdstel met oogkleppen moest kopen en meer moest oefenen.
Inmiddels een hoofdstel met marathonoogkleppen gekocht en compleet gestopt met oefenen en lessen.
Ik heb er geen zin meer in. Tijdens het oefenen doet hij alles braaf, sturen gaat goed, slepen gaat goed. Ben in mei voor het eerst naar het strand gegaan en daar gesleept en geen been verkeerd gezet. Ik ben met hem mee geweest met een shetlandermenrit Bam naast de fiets en hij keek niet eens naar de sulky’s en andere pony’s. Terwijl hij zo panisch is voor zijn eigen sulky vanaf dag 1.
Ik kom zelf gewoon niet verder, ik heb dit weekend de sulky ontmanteld en het lamoen vastgemaakt en hij gaf hij geen krimp en een vriend van mij passeert met de sulky en hij wilt weg.
Met oefenen/ lessen staat de sulky centraal en probeer ik erop af te lopen, maar hij probeert onder de druk weg te komen. Soms lukt het heel goed, maar hij blijft een opgewonden veer naast of voor de sulky. Achter de sulky is geen probleem, ook als de sulky opgeborgen staat onder het zeil dan kijkt hij er niet naar.
Belonen met voer of voeren vanaf de sulky werkt niet echt omdat hij geen interesse heeft in het eten wat je aanbiedt.
Met dit hele verhaal heb ik een beleerstal benadert. Zij wilden eerst aan zijn angst werken (wat ik heel begrijpelijk vind) alleen alles bij elkaar kost het een godsvermogen.
Ik werk hard voor mn centen en ja ik wil dat het veilig gebeurd, maar ik kan het me simpelweg niet veroorloven.
Ik ben inmiddels weer van stal verhuisd en hele lieve stalgenoten die me willen helpen, alleen nu begreep ik dat deze stalgenoten ook alles hebben laten bezinken en langzaamaan tot de conclusie komen dat ze het eigenlijk niet aandurven.
Instructeur nummer 1 heb ik aardig wat jaartjes gehad, vaak 1 keer per maand les en het laatste jaar 2 keer per maand, totdat mijn fjord ziek werd. Instructeur nummer 2 is slechts 1 keer geweest.
Opties:
Pony verkopen -> doe ik niet
Beleerstal -> zou kunnen maar ligt aan de locatie en kosten
Instructeurs -> .... ik weet niet meer waar ik goed aan doe
Opgeven -> Kan altijd nog, maar langzamerhand neig ik steeds verder hiernaartoe. Ik vind het ontzettend leuk en Bam geniet ook echt van de ritten en wilt graag voor me werken. Maar andere dingen zoals wandelen en fietsen doe ik al bijna 8 jaar met hem, rijden kan uiteraard niet en lange teugelen of wat dan ook interesseert me niet.
Lijkt net alsof ik hem aan het opgeven ben, dat is niet zo maar ik ben het gewoon zat. Ik weet dat hij het leuk gaat vinden, maar die knop moet bij hem om.
Heb er ook wel eens over nagedacht om hem eerst in tweespan te (laten) zetten, maar vind maar eens iemand die ook grote shets heeft en het aandurft enz enz.
Heeft iemand anders nog tips of zie ik iets over het hoofd. Ik ben al 5 jaar bezig en het grootste probleem is altijd een groom geweest. Je kan van niemand verwachten dat zij gratis hun tijd spenderen meerdere keren per week voor andermans pony. Ik heb altijd alles alleen gedaan/ moeten doen en dat gaat niet langer meer.
Het kan allemaal een beetje verwarrend overkomen, maar dit is het in een notendop