Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
WillBokkers schreef:Misschien ligt het eraan dat je verkeerd staat ten opzichte van je paard.
Sta je te veel naar het hoofd toe kan jij in lichaamstaal zeggen dat ze op de andere hand moeten.
Het kan natuurlijk ook dat je shet geen zin heeft en eigenwijs is.. die zitten er ook tussen![]()
Maar loopt ze, nadat ze is omgedraaid, wel door of staat ze dan stil?
Mariett schreef:Ik had dit probleem ook een tijdje met mijn pony (haflinger). Steeds gestraft als ze de 'verkeerde' kant op ging. Later ben ik naar een ponykamp met haar gegaan die veel met grondwerk etc. doet. Bleek het dat ik de hele tijd richting haar hoofd gericht was en haar geen ruimte gaf om door te lopen. Ze deed dus precies wat ik de hele tijd (onbewust) van haar vroeg: Omkeren.
Ondertussen gaat longeren super goed en kan ik haar de juiste kant op sturen door er naar te wijzen. Ik denk niet dat het aan je pony ligt, maar aan je houding!
Mariett schreef:De houding ten opzichte van het paard ligt aan het paard zelf. Wat in ieder geval moet, is openen vooraan. Als je naar het paard (zijn buik) kijkt, rem je hem af, of stop je hem zelfs. Je hand moet openen en jij moet zelf niet náár je paard kijken, maar naar de eerstvolgende hoek waar hij langs moet gaan. Je achterste hand moet de achterhand ondersteunen (die dient als drijvende hengst, je voorste hand als leidende merrie).
Bovendien heb je hier een shetlander. Dat is een koudbloed en koudbloeden hebben vaak een grote 'voorcircel'. Dat betekend dat als je voor hun doen al te ver richting hun voorkant staat, ze dan stoppen. Als je helemaal te ver naar voren staan, gaan ze soms zelfs omdraaien.
thirzanaomi schreef:Mijn pony heeft dit ook gedaan. Verschillende mensen hebben het geprobeerd maar bij iedereen draaide hij om. Uiteindelijk bleek dat hij ontzettend stijf was en daardoor in draf en galop geen voltes kon maken, hij draaide op momenten dat het niet lukte om te buigen dus om. Ik heb het in het begin gestraft, maar dat werkte averechts. Ik heb toen een hele tijd niet gelongeerd en ander grondwerk gedaan waardoor hij rechter werd en nu galoppeert hij prima aan de longe.
Elinex304 schreef:Ik heb geleerd dat je bij het longeren loodrecht op de kont moet zijn. Zegmaar zo:
Achterhand - Middenhand - Voorhand
^ Jij hier.
Dan drijf je hem zegmaar, als je naar voren loopt keert hij om.
Als hij zich omdraait kun je het beste richting zijn hoofd gaan zodat hij zich weer terug omdraait.
OneAndOnlyx schreef:Mariett schreef:De houding ten opzichte van het paard ligt aan het paard zelf. Wat in ieder geval moet, is openen vooraan. Als je naar het paard (zijn buik) kijkt, rem je hem af, of stop je hem zelfs. Je hand moet openen en jij moet zelf niet náár je paard kijken, maar naar de eerstvolgende hoek waar hij langs moet gaan. Je achterste hand moet de achterhand ondersteunen (die dient als drijvende hengst, je voorste hand als leidende merrie).
Bovendien heb je hier een shetlander. Dat is een koudbloed en koudbloeden hebben vaak een grote 'voorcircel'. Dat betekend dat als je voor hun doen al te ver richting hun voorkant staat, ze dan stoppen. Als je helemaal te ver naar voren staan, gaan ze soms zelfs omdraaien.
Mijn buik loopt gelijk met haar buik, ik kijk naar zijn hoofd of soms over haar heen. Dus ik moet eigenlijk voor haar kijken waar ze heen moet? Ontzettend bedankt voor je tips.
matijssen schreef:Mijn verzorgpaard deed dit in het begin ook, als ik boos werd raakte ze volledig in paniek.
later leerde ik ergens anders dat je met je zwaartepunt op het zwaartepunt van het paard gericht moet zijn.
Loop je ervoor dan snijd je hem af en stopt hij, loop je erachter nodig je het paard uit.
matijssen schreef:Stil gaan staan lijkt me niet handig.
Het gaat idd om lichaamstaal daarbij hoort je houding en je energie.
Als je stil gaat staan daalt je energie enorm en dat van je paard dus ook.
Als ik stil ga staan gaat mijn paard 1 gang terug van galop naar draf van draf naar stap en van stap naar stilstaan. Als ze een gang harder moet loop ik ook harder en praat ik met meer energie
Probeer ook zelf energiek te blijven je kunt niet je paard laten rennen en zelf stil gaan staan dat is oneerlijk, je wilt toch immers 'samenwerken'.
Het is wel erg moeilijk allemaal hoor, lopen op de goede plek met de goede houding en de goede hoeveelheid energie.
Dus succes ermee!
Ging het laatst al beter trouwens?