Ik hoop dat ik dit berichtje op de juiste plek plaats. Alvast ontzettend bedankt voor de reacties.
Ik ben woonachtig in het buitenland en geef op een manege aan kinderen dressuurles. Vroeger heb ik zelf ook aan voltige gedaan en daar gaan we nu ook mee beginnen. Ik heb er ontzettend veel zin in, maar het is alweer een tijdje geleden en ik heb dus enige vragen..
We hebben een geschikte pony en de benodigde spullen zijn binnen gekomen. Ik ben al begonnen met de pony en hij pakt het heel goed op. De galop zullen we aan moeten werken, maar daar zijn we voorlopig toch nog niet, de eerste tijd zullen we alleen in stap bezig zijn.
Ik heb het handboek gedownload om mijn theorie op te vijzelen. Ik zit alleen een beetje met de opbouw van de les. Natuurlijk beginnen we met warming up en stretchen etc, maar ik kan me deze oefeningen niet allemaal meer goed herinneren. Wellicht kunnen jullie mij helpen? Een ton hebben we (nog) niet maar vroeger trainden we ook op de grond en zoals gezegd is t echt op beginnersniveau. Ik hoop dat we die wel nog kunnen gaan maken. Hoe houden jullie de kinderen bezig die moeten wachten, dus hoe zorg je dat die opgewarmd en actief blijven?
Niemand? :-( Staat mijn berichtje soms toch op de verkeerd plaats?
Rianne1982
Geplaatst: 30-10-14 17:40
Hoi Melaniepu
Wat leuk dat je les bent gaan geven! Zelf start ik ook met een warmin-up. De bestaat eerst uit warmlopen. Aan de hand van wat ze aankunnen laat je ze een aantal rondjes over de hoefslag van de bak rennen. Maar je kan ze ook laten huppelen, galopperen, zijwaarts galoperen, springen etc. Zelf laat ik ze altijd een combinatie van die lopen. Daarna gaan ze rekken en strekken. Aan de hand van dit filmpje kan je aan de slag daarmee:
Tijdens de les geef ik ze opdrachten mee die ze aan de kant kunnen doen. Die zijn vaak gerelateerd aan wat ik op het paard doe. Het makkelijkst is het om de oefeningen voor je voltigeurs op papier te zetten. En nieuwe oefeningen eerst samen te doen, zodat je ze kan corrigeren.
Bijvoorbeeld: 20x handstand maken, 3x 30 sec. planken, 50 sit-ups, etc. Ideeën kan je vinden op de youtube pagina van Carola Sneekes. Die heeft verschillende filmpjes met uitleg van de verplichte oefening en hoe je die het beste kan aanleren, samen met grondoefeningen. Succes! Pagina: https://www.youtube.com/channel/UCfW2ib ... kXIYaFNBXQ
Wij hebben een soort namaak paard gemaakt met een voltige singel eromheen. Zo kunnen alle oefeningen geoefend worden zonder het gevaar van een paard. Zo blijven de kinderen ook bezig tijdens het wachten.