[AR] Wat te doen met laatste stap beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Wat te doen met laatste stap beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 19:58

Even het voorverhaal erbij hoor...

Ik heb 2 pony's beleerd voor de wagen, 1 'ooit' lang-geleden, en 1 anderhalf jaar geleden, maar dat was mijn pony niet en had daardoor ook geen inspraak om het door iemand te laten doen, is overigens wel erg goed gelukt, super brave, betrouwbare pony. Ik heb mijn koetsiersbewijs.

Nu heb ik een jong Welsh A hengstje die bedoeld is voor de wagen. Ik heb hem daar echt voor gekocht en wil dus niet dat het misgaat in beleerfase en ik ben blijkbaar toch wel erg onzeker of ik het wel goed doe, en ben bang dat dat overslaat op de pony.

De pony:
Kent het tuig, oogkleppen, lange lijnen in het simpel (stap, pasje draf en wat simpele wendingen). Kent commandos 'easy, drrraf en ho en kusje voor galop en reageert daar 90% vlot op. Is getraind naast fiets en skates. Hij is verkeers mak en heeft nu al enkele keren gesleept.

Simpel klusje zou je dus zeggen.
Hij kan soms wel heel angstig reageren op dingen die tegen zijn (achter)benen komen (perongeluk een streng ofzo...). Meppen doet ie niet maar hij gaat helemaal trillen en zitten (wegrennen doet ie ook eigenlijk niet). Introvert istie wel, dat is eigenlijk ook het enige moeilijke aan hem.

De volgende stap, als dit helemaal relaxed en goed gaat, zou zijn de wagen erachter knopen. Maar ik weet niet zeker of ik dat straks zelf durf. Ik vond het bij de vorige pony ook ONTZETTEND eng en heb ook iemand anders op de wagen gezet en ben met smoesje bij het hoofd van de pony blijven lopen. Deze pony is en was voorbeeldig vanaf moment 1.

Dus, wat raadde jullie me aan?

- Wegbrengen naar externe beleerder ? (maar dat geeft dan weer de stress van vreemde omgeving, het is een hengst, ik heb zelf geen trailer of trekauto dus hij moet wel gehaald worden en gebracht)
- De eerste sessies met wagen een instructeur oid aan huis erbij?
- Of niet aanstellen? Mijn stalbaas heeft redelijk wat ervaring op de 'oldschool' manier en zou hem er zo voorbinden.........

Let wel: het gaat niet over vandaag of morgen of dit weekend; maar as soon as he (and I) are ready.

capopjekop

Re: Wat te doen met laatste stap beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:00

Ik zou ervoor kiezen om voorlopig aan de slag te gaan met je instructeur (mits deze ervaring heeft met groene paarden). Zo heb ik het met mijn pony's gedaan en dat is me heel erg goed bevallen. Ze konden mooi thuis blijven staan, het was goedkoper en toch waren we in veilige handen.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:02

bij onze geimporteerde tinker merrie heb ik gesleept en gelijk ervoor gezet zonder dat ik bang was.
ze zeiden wel dat ze beleerd was maar wisten niet of het zo was.

mijn pony heb ik zelf beleerd, kende nog niks!
gesleept, veel geoefend en toen gewoon ervoor gezet en ik ben er langs blijven lopen.
daarna pas erop gaan zitten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:04

Ik zou eerst die angst bij de benen 100% oplossen, dan zou ik hem er voor zetten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:11

Ik lees in je openingspost zoveel onzekerheid, dat je het beter kan uitbesteden aan een ervaren beleerder, een nononsense koetsier die het paard vanaf de start vertrouwen geeft de eerste paar keer.
Daarna kan je het samen met je instructeur overnemen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 20:12

Thanx voor de input!

Ik heb (nog) geen instructeur, die moet ik nog zoeken.... Ik zou voor het beleren dan eigenlijk Wito willen vragen, die heeft mijn eerste beleerde paard na 10 jaar geen wagen gezien ook weer opgepakt laatst. Ik weet alleen niet of hij op locatie komt eigk.

MarlindeRooz: Dat sowieso inderdaad! We zijn druk bezig met oefeningen rond de benen en het gaat echt WAY beter hoor! Het is nu voornamelijk met de zweep nog, dus dat oefenen we nu vooral. Denk niet dat het voor Januari word hoor voordat hij en ik 100% relaxed zijn ermee.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:16

Wito mink?
Volgens mij komt hij ook bij jou thuis langs.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 20:16

capopjekop schreef:
Ik zou ervoor kiezen om voorlopig aan de slag te gaan met je instructeur (mits deze ervaring heeft met groene paarden). Zo heb ik het met mijn pony's gedaan en dat is me heel erg goed bevallen. Ze konden mooi thuis blijven staan, het was goedkoper en toch waren we in veilige handen.

Welke instructeur had jij? Zo zou ik het dus ook graag aan willen pakken, ik ben een heel stuk zekerder met een 'prof' erbij.

janouk schreef:
Ik lees in je openingspost zoveel onzekerheid, dat je het beter kan uitbesteden aan een ervaren beleerder, een nononsense koetsier die het paard vanaf de start vertrouwen geeft de eerste paar keer.
Daarna kan je het samen met je instructeur overnemen.

Ik ben met helemaal met je eens, alleen zou je dan ook het wegbrengen doen of 'thuis'?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:23

Dat zal je moeten overleggen met de trainer. Vaak doen ze het liefste bij hun thuis met hun vaste groom. Je moet op je groom kunnen vetrouwen in geval van nood.
Ik zie jonge paarden het liefst naast een ervaren paard in tweespan beleerd worden.het geeft een paard vertrouwen en rust van een oude rot voor de wagen, voordat in enkelspan beleren. Maar er zijn zat trainers die ze eerst in het enkelspan doen.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:29

Ik heb zelf een paar paarden beleerd en een aantal mensen geholpen met hun paard beleren.
Het belangrijkste is zeker zijn van jezelf, dus geen fouten maken !
En een veilige omgeving zodat fouten geen probleem worden en het gewoon hersteld kan worden.

Ik denk dat het voor de pony het beste is als je het zelf doet en niet iemand het even voor je doet, maar wel dat iemand die veel ervaring heeft in de buurt is, en aanwijzingen geeft / helpt.

Ik zelf zou nog een oefening doen, dat is 2 ronde zware voorwerpen aan de strengen binden met een dik touw, en zo het paard leren slepen en kracht zetten, dan komen de strengen ook tussen en onder zijn buik door en kan die gelijk leren om daar mee om te gaan, en als het goed ga dan 8 jes rijden op lange lijnen.

Daarna kan je als die echt blanco is in principe zo wegmennen op een veilige plek, alleen als die een trauma heeft opgelopen heb je een probleem.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:12

Ik zou als ik jou was samen met een instructeur aan de gang gaan, ook om over je eigen angst heen te komen.
Daarnaast zou ik zowiezo al zou je het durven de eerste keer met slepen en de eerste keer voor de wagen zorgen dat je er iemand bij hebt.

Mijn ervaring is dat paarden het slepen vaak enger en zwaarder vinden dan het lopen voor een wagen.
Zelf zit ik de eerste keer nooit op de wagen als ik er een paard of pony voor zet, kans is groot dat als ze gaan slaan je er niet van af komt.
Ik doe wel alles in een afgesloten bak dat als ze aan het rennen gaan ze niet ver kunnen.
Tot nu toe (en heb wat paarden en pony's gedaan afgelopen jaar) is er geen 1 die geweest die is gaan slaan of er vandoor ging voor de kar.
Heb er wel een paar gehad die gingen rennen voor de sleep, maar dat was niet meer dan hard draven.

Ik sleep altijd eerst een keer of 4 a 5, en als dat goed gaat draaf ik ook wat kleine stukjes met de sleep.
Gaat dat goed gaan ze voor de kar, de eerste keer is dit meestal 1 of 2 rondjes alleen maar stappen. En dat bouw ik verder uit afhankelijk van wat een paard of pony aankan.
Als ze kunnen draven voor de kar (meestal 3de of 4de keer dat ze er voor staan) ga ik er pas op zitten, wil eerst controle en zeker weten dat ze niet slaan voor ik een achterbeen op schoot heb.

Voor de sleep draai ik ook vaak expres kleine wendingen zodat ze goed die riemen aan de benen krijgen, en daar aan wennen.

Belangrijk is wel dat je blijft kijken naar je paard/pony hoe die reageert, zelf rustig blijft, en beloont als die het goed doet.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:10

zelf stap ik gelijk op een kar, maar een kar waar een paard je niet kan slaan. en liefst een 2 wieler.
Zeker een groter paard hou je absoluut niet meer als je er naast loopt, en steigert een paard voor de kar dan zit ik liever op de kar hoor, een paard komt wel weer naar beneden, maar als je er naast staat heb je zo een hoef op je hoofd. of struikel je en krijg je de hele kar over je heen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:22

Ook ik heb mijn pony zelf opgeleerd voor de wagen, dit was ook mn 1e xr dat ik zelf deed. Heb er wel eerst een half jaar aan grondwerk/strengen maken aan de benen/sleepwerk met en zonder rammelende atributen. Op t moment dat mn pony voor de wagen kon wilde ik t uit besteden, dit is compleet mis gegaan. Pony vertrouwde de vreemde persoon niet! Dus ik heb t zelf weer opgepakt en voor de wagen gezet.

Pony heeft nooit 1 stap onzekerheid vertoont, het was inspannen en weg rijden.

Wel heb vaak het alleen inspannen/uitspannen ge-oefend.

Dus is jouw pony 1 kennig, vraag dan begeleiding, neemj zelf de leidsel in handen.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:26

Mee eens Arjan,
De uren die jij al met je paard omgaat zijn erg belangrijk met het beleren, en zorg dat je dan goede begeleiding krijgt.
een ander kan dat niet in een week eventjes goed doen, en afmaken.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 00:51

Rossfechten schreef:
zelf stap ik gelijk op een kar, maar een kar waar een paard je niet kan slaan. en liefst een 2 wieler.
Zeker een groter paard hou je absoluut niet meer als je er naast loopt, en steigert een paard voor de kar dan zit ik liever op de kar hoor, een paard komt wel weer naar beneden, maar als je er naast staat heb je zo een hoef op je hoofd. of struikel je en krijg je de hele kar over je heen.

En zo heeft iedereen zijn eigen manier.
Een paard waarvan ik denk dat die omhoog gaat komen zet ik nog niet voor de kar :o
En er naast lopen kan op vele plekken.
Ik heb meestal zelf een longeerlijn in mijn handen en zet een ervaren menner de eerst keer aan het leidsel.
Ik loopt zelf bij het paard omdat ik er meestal al heel wat uren in het zitten en het paard mij kent en vertrouwd. Zomaar iemand anders aan de voorkant werkt niet.

Op een 2-wieler ga ik niet zitten. Neem liever een marathon wagen.
Zit je alleen op de kar, gaat je paard er van tussen dan heb je weinig meer met je 2-wieler, een marathon wagen is veel stabieler.

Heb afgelopen jaar van minishet tot trekpaard beleerd, allemaal op mijn manier, en voor zover ik weet doen alle paarden het top bij de eigenaar en hebben ze lol en vertrouwen in het werk.

Er is maar 1 goede manier qua beleren, en dat is de manier waarbij jij jezelf vertrouwd en zelfverzekerd voelt.
Dit breng je over naar het paard, ook al zit je er een eind vandaan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 10:03

https://www.youtube.com/watch?v=7bFwbymaJ-Q&list=UUhmPZwvk1wmEC9V6l29KCIA

Even voor het beeld materiaal, dit was de tweede keer slepen. Heb inderdaad elke keer korte rondjes laten lopen zodat die strengen helemaal om hem heen kwamen. Dat gaat wel goed.

Ook heb ik hem met losse en rammelende evenaar laten lopen, dat kletterd ook alle kanten op. Gaat ook wel oke maar meer ontspanning vind ik nog wel wenselijk. Hij vind het vervelend dat hij mij niet kan zien, als ik voor hem ga lopen is hij meteen weer ontspannen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:22

Hoe reageerd hij zonder kleppen ?

Het fijnste heb ik er ooit eentje beleerd met iemand die om de dag bij mij thuis kwam. Hij had meer ervaring en met zijn tips oefende ik dan weer de dag erna. Bij het daadwerkelijk voor de kar zetten is hij ook op de bok gaan zitten, hij kon veel beter inschatten wat, wanneer te doen. Pony is er super op ingereden en gewoon thuis in eigen omgeving.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:24

Toydoll schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=7bFwbymaJ-Q&list=UUhmPZwvk1wmEC9V6l29KCIA

Even voor het beeld materiaal, dit was de tweede keer slepen. Heb inderdaad elke keer korte rondjes laten lopen zodat die strengen helemaal om hem heen kwamen. Dat gaat wel goed.

Ook heb ik hem met losse en rammelende evenaar laten lopen, dat kletterd ook alle kanten op. Gaat ook wel oke maar meer ontspanning vind ik nog wel wenselijk. Hij vind het vervelend dat hij mij niet kan zien, als ik voor hem ga lopen is hij meteen weer ontspannen.

Wauw, wat een gave pony.

Het slepen ziet er zo echt niet verkeerd uit.
In het begin zijn alle paarden nog wat onzeker en onwennig.
Ik zie hier ook niet zo zeer stress, maar wel onzekerheid bij deze pony.
Kwestie van uren gaan maken.
Ik doe hier de paarden en pony's 5 a 6 dagen per week en dan vaak niet langer dan 20 tot 30 minuten.

Als ik het zo zie zou ik met deze nog een paar keer slepen, kijken of je die onzekerheid wat weg kan nemen. Dit doe je vooral door zelf heel zeker er achter te gaan lopen.
En als dat goed gaat samen met iemand die weet wat die doet voor de kar zetten.

Zelf bij zijn hoofd blijven lopen dan, hij is al wat onzeker, met een vreemde aan zijn hoofd wordt het niet beter.
Of die persoon nu op de wagen gaat zitten, of er naast blijft lopen is in de verhaal niet zo van belang, die persoon moet doen waar die zich fijn bij voelt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 14:07

Letsdunit schreef:
Hoe reageerd hij zonder kleppen ?

Het fijnste heb ik er ooit eentje beleerd [...].

Zonder oogkleppen heb ik bij hem eigenlijk nooit echt gedaan; omdat ik het wel erg fijn vind om met kleppen te mennen. Dus ik dacht, dat leer ik vanaf het begin ook aan dan.

Ik heb ook geen (te gebruiken) hoofdstel zonder kleppen.
Wat jij zegt met instructeur erbij lijkt mij inderdaad dus ook heel prettig dus ga Wito eens bellen binnenkort.

HTM schreef:
Wauw, wat een gave pony.

Het slepen ziet er zo echt niet verkeerd uit.
In het begin zijn alle paarden nog wat onzeker en onwennig.
Ik zie hier ook niet zo zeer stress, maar wel onzekerheid bij deze pony.
Kwestie van uren gaan maken.

Bedankt *D !

Onzekerheid ja. Daar sla je de spijker op zijn kop. Dat heeft hij heel erg. Ik denk omdat ik dat ook heel erg heb? Alhoewel het ook wel beetje in zijn karakter zit. Ik beloonde hem de laatste keer met voer en toen merkte ik ineens een hele verbetering. Alsof het nu duidelijker was dat het goed en leuk is :P

Maar km's maken is geen probleem :D Ik doe maar 2 of 3x in de week wat met hem en meestal maar 10 minutjes. Dat alles maar gewoon routine word.

Dan zie ik over een maandje, of 2, wel weer of ik nog steeds niet zelf verder durf.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:08

Ik herken me wel in jouw verhaal. Vanaf Kerst was ik al met mijn pony aan het wandelen, in tuig, door verkeer. Ging super maar ik merkte aan mezelf dat ik die laatste stap maar niet zette. Toen hoorde ik bij de menclub van een goed adres. De verhalen waren goed (rustig, vriendelijk). Ik heb meteen gebeld. Dat was in mei, maar ik moest wachten, ze zaten vol tot september. Mijn pony heeft er 3 weken gestaan, ik ben er 'n paar keer geweest, en toen hebben we hem op de laatste dag samen naar stal gereden, door het verkeer, over de snelweg. Ik men inmiddels zo'n 4 weken zelf en vol vertrouwen. Hij had nooit iets verkeerd gedaan bij het wandelen, deed dat ook niet bij het beleren en is nu een heerlijke pony voor de kar. Ik had een stukje hulp wel nodig om zelfverzekerd te zijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 19:49

Dank je Sylike voor je input. heel herkenbaar iid!

Nou het word alleen maar erger, hij lijkt wel vervelender te worden. Nu was er ook een hengstige merrie in de bak vanmiddag en de vorige keer spelende (gillende en rennende) kinderen om de bak. Maakt het niet makkelijker.....

Ik weet het echt niet meer en sta echt op het punt de hele handdoek in de ring te gooien :( :(
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 27-10-14 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:58

Is het geen optie om hem te laten ruinen als hij door zo heftig op reageert? Als het echt boven je pet groeit kun je er in mijn ogen toch beter voor kiezen om hem weg te brengen naar een betrouwbaar adres. De pony voelt dat jij je er geen raad mee weet en kan daar van gaan profiteren. Dat gedrag is lastiger af te leren dan het goed aan te leren. Het zou toch zonde zijn als je straks al het vertrouwen en plezier kwijt bent, want het is echt een prachtige pony om te zien.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:21

Het is niet zo erg het hengst zijn hoor waar die op reageert! dat heeft ie eigenlijk niet zo.

Maar die merrie vond hem wel erg leuk en dat zorgde voor enorme afleiding elke keer als ze dicht bij kwam, en een stukje spanning natuurlijk. Ik maak het hem te moeilijk. Had vooraf ff gelongeerd omdat ik 3 dagen niets gedaan had, bokken joh, dat heeft ie ook nooit eerder gedaan. Misschien heb ik echt teveel getwijfeld in het begin, had hem moeten overvallen met de wagen ofzo, overbluffen.

Nouja het einde was opzich wel weer ontspannen, koste alleen wel veel tijd.

Ik wil het idd niet verder zelf doen. Maar ik ben ontzettend bang dat ik hem nooit ga vertrouwen. Dominante paarden geen probleem maar onzekere, bange dieren vind ik moeilijk.

Pffff word slapeloos nachtje. Ik ga adressen zoeken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:22

Wazig berichtje van mezelf hierboven, maar dat is zo'n beetje wat door mn hoofd gaat :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:26

Ach soms kan dat verhelderd helpen. Ik denk dat het in jullie geval verstandig is om hem uit handen te geven. Ik zou daarna kijken of je het kunt regelen dat je in het begin alleen ment als je les/begeleiding hebt. Mijn ervaring is dat je dat zelfverzekerder maakt met iemand langs je waar je op kunt vertrouwen. Als jullie samen qua mennen op elkaar ingespeeld zijn dan komt dat vertrouwen in elkaar ook wel, maar daar zul je vooral in het begin veel in moeten investeren.