[AR] Het seizoen van Ruby( koersdraver )

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Het seizoen van Ruby( koersdraver )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 16:24

[RIJ-ITP] Omscholings/trainen voor vreemd doel project @ work
[RIJ-ITP] Part 2: Omscholing/training met Ruby
[AR-ITP] Ruby is de snelste van Bokt!Trainen voor vreemd doel part 3
[AR-ITP] Ruby en Warrior laten zien wat snelheid is!

Aan het begin van het seizoen hebben jullie kennis gemaakt met Ruby( officieel Aruba BB) roepnaam: race-eendje of propje :D . Met Aruba is het enorm zoeken geweest dit jaar. We begonnen met een goede start van het seizoen( te zien in het laatste topic hierboven, een 5e plek omdat we laat vrij kwamen) .

Aruba is geen hoogvlieger, maar juist omdat het vooroordeel in mijn sport is dat 'ze allemaal moeten presteren' & 'het allemaal om het geld gaat' , wil ik juist graag het seizoen van Aruba laten zien. Het is namelijk een seizoen zoals het meestal gaat, met een hoop zoekwerk en blijheid met kleine succesjes :) .

Haar tweede start in dit seizoen werd ze vierde in een enorm bagger pad, ze werd toen gereden door Wim. Achteraf gezien kunnen we haar aankomende probleem in deze start nog meer zien. Aruba wil te graag van start af. Je kan Aruba goed volgen, ze is het eerste paard in de tweede band( ze moet dus meters geven). Je ziet dat de rijder haar constant met haar hoofd de andere kant op moet sturen omdat ze zelf de baan al op wil.( ze had startnummer 9, rijder heeft het zwart witte pak aan) . Ik was enorm trots op haar, ik vond het pad enorm zwaar en ze bleef vechten tot het einde.

Toen kwam Drachten, waar het startprobleem te groot werd. Aruba loopt weer voorop in de tweede band, wil de hele tijd de baan op, gaat zelf vechten tegen het bit en gaat in galop de koers in( dit is tevens het moment waarop wij besloten hebben de galop training maar uit te stellen totdat ze ooit klaar is met koersen :D ) Ze lag vele meters achter, en werd uiteindelijk nog jawel: 4e!
Het is tevens de eerste koers waarbij we haar met een trekhoofdstel probeerden( zoals je ziet heeft ze aan het begin van de koers geen oogkleppen op, die trek je halverwege de koers naar beneden zodat ze feller word) Iets waar we later maar weer vanaf gestapt zijn....

Afbeelding
( met de kleppen nog open)

Daarna volgde een enorme dip. Aruba was niet meer van start te krijgen, en als ze dan weer bij het veld lag wilde ze ook eigenlijk niet meer. Ze liep toen 3 hele slechte koersen, waarvan ik er maar 1 laat zien. Hier rijd ik haar zelf( in mijn rode pak) , we hebben geprobeerd of het scheelde als er iemand meeliep aan de start maar hier werd ze alleen maar narriger van. Ze gaat weer in galop de koers in, doordat er een hoop gedoe plaats vind in de eerste bocht eindig ik toevallig nog heel erg goed in de koers, om vervolgens als we de laatste bocht in gaan helemaal terug te zakken. Na deze koers was ik er klaar mee. Ik heb toen besloten om het seizoen nog af te maken en daarna te stoppen met koersen. Ik ga geen paard tegen zijn zin in mee laten doen.

Weet je wat dacht ik toen, we proberen eens iets anders?
En zo kwam Aruba in haar eerste monte koers te staan! De rijdster die haar reed kwam met een suggestie: waarom geen Murphy Blind op. Een Murphy Blind is eigenlijk een oogklep aan 1 kant. Deze deden we aan de kant waar ze de baan op moest, zo ziet ze eigenlijk alleen nog maar vooruit aan die kant.
Ik zei tegen de rijdster: ik heb maar 1 doel, en dat is dat ze dravend van start af komt. De allereerste start staat er niet op, na die start ging er 1 paard verschrikkelijk aan het bokken en uitbreken, precies tegen Aruba aan, Aruba had aan die kant de Murphy Blind en liep dus gewoon door( ze zag het paard natuurlijk niet) . Dat meisje viel er af, dus die koers werd afgebeld. Toen moesten we even wachten en zei de rijdster: Ik ga de volgende start meer risico nemen, als ze dit allemaal pikt ga ik iets harder weg rijden.
Zo geschiedde: Alsnog als laatste van start af, maar niet met heel veel meters. Op 2.44 besluit Angeline om eens te kijken of de extra versnelling er op zit en het is zonde dat het net buiten beeld is, maar ze loopt daar in 1 keer een heel groot deel van het veld voorbij.
Ik was toen al blij, het feit dat ze én drie keer goed van start af ging die dag én zich gedroeg bij die aanrijding én toen ook nog eens wel die extra versnelling erop zette( zeker in dit zware pad! )!

Ze werd uiteindelijk 3e :)

Afbeelding

Afbeelding

http://www.plaatjesdump.nl/upload/c402a ... 8e8777.jpg Sorry, krijg hem niet kleiner!
( even zodat je een idee krijgt van de grote van het zadel, ernaast liggen onze beenbeschermers en een fles smeerspul voor de spieren :') )

Vervolgens volgden weer twee koersen waarbij ze helemaal niks waard was. Op de terugweg van de laatste koers besloten, dat het toch raar is, daarnaast beviel haar gedrag mij ook niet helemaal. Ze was soms toch wel erg narrig. Naar de DA gegaan, ze had last van haar eierstokken en een spier in haar schouder. De laatste koers op het gras heb ik haar zelf gereden, ik kon haar helaas van te voren bijna niet trainen omdat ze behandeld was, besloten dus alleen maar mee te rijden voor het vertrouwen. Ze is van te voren nog nooit zo ontspannen geweest. Ik kwam als allerlaatste binnen maar heb nog nooit zo lekker gereden, ze had er echt zin in, was fit en niet narrig!

Nu dus weer een paar keer getraind en aanstaande maandag start ze weer op een zandbaan in de monte( met een bokker nog wel :D ) . Ben heel erg benieuwd hoe ze het doet, ze gaat daarna op rust. Seizoen heeft dan geduurd van maart tot oktober, tijd om het hoofd verder leeg te maken( en Ruitje houd niet van regen :') )

In de training doet ze het in ieder geval weer super:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopen jullie mee dat ze maandag haar vorm weer heeft? Ik zal sowieso laten weten hoe het ging!

Hoop dat jullie het een leuk verslagje vonden, vragen stellen mag altijd!

LS_fotos

Re: Het seizoen van Ruby( koersdraver )

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:53

Interessant om dit te zien bedankt voor het mededelen.. Wat ik me afvraag is het leuk voor paard en ruiter ? Zie veel fotos paard niet genieten filmpjes paarden die dwars zijn oren in de nek leggen.
Geen commentaar, maar gewoon een vraag, vind het een interessante sport.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 17:23

Bij de montefoto's heeft ze een orenkap op. Verder is het vooral concentratie en voor een deel toch ook prestatiedrang. Ik weet bijvoorbeeld ook niet of een schaatser tijdens de wedstrijd geniet? Ik vind dat moeilijk om te beoordelen, ik merk dat als ze goed in hun vel zitten, ze echt uit zichzelf versnellen en andere paarden voorbij willen. Maar daarnaast vraag je wel een topprestatie, dus ze moeten wel over grenzen heen. Ik ben eigenlijk nooit zo bezig met de positie van de oren, meer hoe een paard voelt in de koers, of ze zelf de drang hebben om te versnellen zeg maar?

Bij Warrior, een ander paard van ons, zie je regelmatig zijn oren naar voren als hij voorop loopt in het veld:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van Ruby heb ik in de training meer foto's met haar oren naar voren, maar dan rijden we langzamer, misschien heeft het ook wat met de tegenwind te maken :')
Afbeelding

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:12

Mooi overzicht en duimen draaien hoor.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:05

He aruba! Leuk om hem ook eens 'echt' aan het werk te zien!
Heel veel succes maandag!
Edit, haar natuurlijk.... net een heel verhaal over eierstokken gehad :o

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:17

Leuk overzicht, wie rijdt haar maandag? Of moet ik even op het boekje wachten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:42

Stoere merrie! Wederom erg gaaf om even te kunnen meegluren in het draverswereldje!

Off topic: Binnenkort nog omscholingsprojectjes?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:49

Wat btreft de oortjes..... TS opent een eerlijk topic over met name de problemen met het paard.
Het paard zit niet lekker in zijn vel...dus het orenspel werkt daaraan mee.....
Verder als mijn paard snelheid heeft heeft ie ook zijn oortjes naar achter..... is vrij normaal hoor.... wanneer we in rengalop gaan

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:03

Wat een leuk verslag! Lekker meegenieten van een andere tak van sport :9

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:05

Wat een stoere plaatjes! Leuk verslagje zo op een rijtje.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 13:08

Morgen rijd Chrissie haar Vickers :) .

Qua omscholingsprojecten stop ik er even 3 maanden mee, het is dit jaar zo hard gegaan, wil even bezinnen en bedenken wat ik volgend jaar ga doen :)

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:37

Gaaf!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:34

Leuk verslag, leuk dat je dat wil delen. :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:30

wat een power heeft dit paard zeg..
mooi verslag weer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 22:10

Ruby was vandaag 6e. Ze had geen neus, keek mij echt aan van: lalala -O-

Nu besloten dat mijn vader haar nog twee weken traint, nog een keer proberen en anders word ze rijpony :)