Jong paard longeren aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Orsje

Jong paard longeren aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 21:47

Hallo allemaal!

Als eerste wil ik vermelden dat ik momenteel al begeleiding aangevraagd heb, bij het longeren van mijn jonge paard. Dit is namelijk de eerste keer niet soepel verlopen, waardoor mijn paard hierbij vlucht gedrag vertoond. Dit leg ik nader verder uit. Maar mijn 2 instructeurs die hem later ook gaan inrijden, heb ik al benaderd om mij hierin ook verder te begeleiden. Helaas kan dit even duren gezien hun drukke schema's en zou ik graag toch zelf iets willen doen om alles te vergemakkelijken.

Dit is het verhaal.. Ik heb een jonge Fjord X Pinto van bijna 3 jaar, die momenteel sinds 4 weken gecastreerd is. Hij is sinds 5 weken uit de opfok en kon buiten poetsen en wandelen verder niks. Sinds hij op stal staat, is het echt een ongelooflijk lief en leergierig dier. Zelfs als hengst zijn, super braaf. Omdat dit voor mij gewoon geen doel had, is hij gecastreerd. Hij staat op een manege gestald, en moet gewoon braaf over het terrein kunnen en tussen de paarden in op de weide.

Momenteel ben ik hem langzaam aan, dingen het aanleren. Ik wil de rust bewaren en alles netjes introduceren. Soms verwacht je dan onbedoeld net iets te veel of maak je soms fouten.
Onze longeerhal is een apart gebouw, los van de rest. Het is een kleine ronde cirkel, die we helaas niet dicht kunnen maken met een poort. Die is er gewoon niet.
Ik heb mijn paard al enkele keren in deze cirkel rond gestapt. Zodat hij de ruimte leerde kennen. Hier had ik wel de longeerlijn eraan, zodat ik hem wat langer kon laten. Telkens was ik alleen, dus had al snel door dat mijn paard mij niet begreep met afstand nemen. Ik doe grondwerk met hem, waar hij dus juist geleerd heeft te volgen, halthouden zodra ik stil sta, en op mijn lichaamstaal achteruit lopen. (Dus samen met mij achteruit lopen). Vanaf dit moment wist ik zeker, ik heb 2 man nodig om hem de cirkel aan te leren.

Een stalgenootje bood aan mij te helpen. Dus met goede moed, gaf ik mijn paard aan haar af. Zij heeft al enige ervaring in jonge paarden dingen aanleren. Dus vertrouwde hierop. Via de longeerzweep en het drijven kreeg ze hem op de cirkel. Dit ging best aardig op soms een kleine miscommunicatie na, waarbij hij zich via buitenom tegen de lijn indraaide. (half over de hals). Hij bleef hierbij wel steeds braaf stilstaan. Dus opnieuw begonnen, lijn goed, goede kant op gezet en weer vooruit. Totdat hij een punt bereikte en met stalgenoot en al,de longeerhal uitliep. Hem gekalmeerd, en weer terug geleid. Vanaf dat moment bleef hij ons na elke ronde de hal uit trekken en eindigde dan in zijn stal, of werd gelukkig opgevangen door een andere stalgenoot. Ik weigerde de lijn los te laten, waar mijn stalgenoot hem al kwijt was en ik de lijn nog net kon oprapen in het voorbij komen. In een simpele, maar sterke draf gingen we dan over het terrein. We moesten hem wel terug de longeerhal inzetten elke keer, dus bij de 4e keer konden we hem nog net tegenhouden, maar hierdoor gooide hij zich tegen de wand aan, waardoor het hout eruit vloog, de lichtschakelaar 3 meter verderop vloog en een stuk betonblok aan de andere kant lag... Wonder boven wonder had hij geen schram, maar was wel weer de hal uitgekomen. Toen besloten hem netjes aan de hand nog 2 rondjes binnen te stappen en toen hem uitgebreid beloond de hal verlaten..

Hij was duidelijk ook gestrest, net als mij... Ik had het zo goed willen doen.. maar het is totaal misgelopen.. We hebben de dag positief weer afgesloten, maar het zit me wel ontzettend dwars.
Want ik weet gewoon, dat hij nu door heeft hoe hij weg komt. Hij snapt het gewoon nog niet, dus moeten nu even een stapje terug doen, en de longeerhal weer "leuk" maken.
Ik heb al de tip gekregen van mijn instructeurs hem aan de longeerlijn hierin te wandelen. Gewoon eerste paar keren kort aan de hand. (alsof aan een halstertouw). Vervolgens dit gaan uitbreiden en proberen steeds meer afstand te creëren. Ik ben meer dan bereid hier gerust weken in te investeren! Het longeerwerk was juist bedoeld om hem aan het denken te zetten. Langzaam aan voorbereiden op het werk. Nu is hij hiermee gelinkt aan vluchten en stress..

Nogmaals, direct de dag erna heb ik hulp ingeschakeld. Ik ga niet koppig door proberen. Ik heb nu gewoon een grote fout gemaakt, en die moet te corrigeren zijn. Hij is ontzettend leergierig, en goed te belonen met lekkers. Dan volgt hij overal.. Hadden we dit nu maar meteen van het begin gedaan..

Het is een zeer goede les geweest aan de andere kant.. Het maakt je weer bewust van het gedrag van een jong paard. Wat we gewoon even vergeten waren, omdat hij voor de rest zo gemakkelijk in de omgang is. Hij doet alles mee, en ook super braaf. Alleen het longeren, juist waar ik me zo op had verheugd, gaat zo gruwelijk de mist in...

Ik ben op zoek naar vergelijkbare verhalen en tips.
Kritiek mogen jullie gerust geven, maar geloof me... mijn beide voeten staan alweer aan de grond met aan iedere voet 50 kg gewichten eraan gebonden. Dit gebeurd niet meer...De les is geleerd.
Mijn paardje heeft gewoon een geweldig karakter, dus weet dat het wel weer goed komt.
Maar je merkt dan ook gewoon weer... Het is een Fjord die ook graag zijn kracht in de strijd gebruikt wanneer het hem uitkomt. En dit moeten we gaan voorkomen.

Bedankt voor het lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:51

Wat ik sowieso zou doen, is op welke manier dat ook die longeerbak afsluiten!
"Bind m dicht" met een longeerlijn? Onze longeerring zit ook alleen afgesloten met 2 lijnen (eentje hoog en eentje laag)
Verder inderdaad opbouwen. Loop die longeerbak in, loop er echt maar één rondje door en ga er weer uit, en dat steeds uitbreiden! En met echt longeren zou ik gewoon even wachten op die hulp, in ieder geval voor de eerste keer weer :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-14 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:52

Wat ik persoonlijk fijn vind bij jonge paarden is eerst het loswerken dan word je bewust van je eigen lichaam en is het de bedoeling dat je leider word. Iets wat ik mis in dit verhaal. Je paard neemt de leiding en dat kan in mijn ogen alleen met grondwerk echt opgelost worden. Daarna gaat het longeren een stuk beter. Zelf vind ik freestyle methode het fijnst.. Dat kan per persoon en vooral per paard verschillen.. Afzetten is inderdaad verstandig maar pak iets wat makkelijk breekt.. Dat doet een longeerlijn niet. En een paard wat over de kop slaat of zichzelf en de omheining sloopt wil je niet

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:56

EN als je het weer gaat proberen, desnoods 1 iemand mee laten lopen met hem en 1 in t midden van de cirkel, en dan langzaam aan degenen die bij hem loopt afstand te laten nemen, en degene in t midden de hulpen helemaal laten overnemen. Overigens ook met grondwerk kun je hem leren meer op afstand te blijven van je. En idd de cirkel op een of andere manier toch af proberen te sluiten.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 22:09

Dichtbinden is geen optie met een longeerlijn.. Ik had namelijk in de eerste poging inderdaad een andere longeerlijn gespannen.. Hier is hij dwars door heen gelopen. Gelukkig had ik hem niet al te strak dichtgebonden en schoot de knoop bij iets meer weerstand los. Deze hebben we daarna niet meer gebruikt. Omdat hij zich daardoor niet liet stoppen. We hebben voor de rest helaas niks om de hal fatsoenlijk en veilig af te sluiten..

Wanneer ik in de bak met hem grondwerk, is hij echt ontzettend volgzaam. Houd afstand, stopt netjes direct wanneer ik stil blijf staan, loopt achteruit wanneer ik voor hem sta en met de vinger wijs, loopt ook mee achteruit wanneer ik naast zijn schouder sta en naar achter stap. (dus in dezelfde looprichting)
Wanneer ik plotseling afbuig volgt hij. Laatst voor het eerst los in de bak geoefend. Hij is geen moment van mijn zijde geweken. Dus de basis zit er al aardig in te komen. Het afstand nemen probeer ik ook hier toe te passen. Laatst voor het eerst geoefend dat hij stil moet blijven staan en ik van hem af stap (1 pas). Maar dit is nog in oefen fase en totaal niet bevestigd.

Dus wat dat betreft accepteert hij mijn leidende rol wel.
Bij het longeren maakt hij zich inderdaad sterk en loopt ertussen uit. Maar dit komt meer voort uit het niet begrijpen en vluchten heb ik het idee.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:11

Je zou voor dichtmaken ook van dat rood wit gestreepte lint kunnen gebruiken, valt over het algemeen wel op en wil goed kapot maar zal voor het kapot gaat eerst wel weerstand geven.
Echt de afstand gewoon steeds groter maken denk ik, snapt het paard wijken voor druk al?
Ik kan mijn paard over het algemeen gewoon laten draaien door met mijn vinger te wijzen naar het punt wat van mij af moet bewegen (is nog niet bevestigd maar, hij snapt het, moet alleen wat beter opletten). Een longeerzweep is een verlengde van je arm, als je dan zou wijzen zou hij ook moeten gaan snappen dat je dan wilt dat hij naar buiten beweegt. (en je kan dus als je steeds meer afstand wilt nemen met een rijzweepje kunnen beginnen).

Orsje

Re: Jong paard longeren aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 22:17

Wijken voor druk zou ik inderdaad wel kunnen meepakken in het grondwerk..
Hij snapt in zoverre op de poetsplaats dat hij "om" moet gaan als ik dit vraag. In het begin bleef hij stoer staan en kon je duwen wat je wou. Dit heb ik met de vinger in zijn flank herhaaldelijk "prikken" duidelijk gemaakt. Uiteindelijk gaat hij op stemcommando sinds 2 dagen perfect een paar passen opzij. (hij staat graag met 1 zijde tegen de wand altijd. Dus als je de andere kant wilt poetsen, moet hij opschuiven.)

Dus het begin is in principe wel aanwezig. Dat is een hele goede eigenlijk... Iets wat je bij longeren inderdaad ook toepast..

Caira

Re: Jong paard longeren aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:22

hoe is hij bij het loswerken? snapt hij daarbij de cirkel wel? Kun je hem binnendoor om laten draaien?

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:24

Echt longeren is iets anders dan het paard een rondje om je heen aan het touw laten lopen. Belangrijk is de plek waar je staat, je houding en je hulpen. Het paard hoort opgesloten te zijn tussen de longeerlijn en de longeerzweep. Eerst dicht nabij beginnen. Leer je paard de commando's op stem met ondersteuning van de zweep. De lijn is als het ware je hand en de zweep je been. Dus van achter naar voor rijden: via de zweep (als hulp, niet als straf), naar je hand en naar voren. Jammer dat je paard al een paar negatieve ervaringen heeft (omdraaien en weglopen). Juist bij een jong paard moet je dit voor zijn, door hem op tijd op te sluiten en naar voren te laten gaan. Ik zou voorlopig stoppen en wachten op hulp. Dan kun je het daarna gewoon weer verder oppakken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 05:56

Snap dat je graag aan de slag wilt met hem Maar zou echt wachten op je instructeur Zo BELANGRIJK dat het goed gebeurt bij die jonkies Het duurt ook zo lang voor het weer opgelost is Gwn gelijk goed beginnen Daar heb je zoveel plezier van straks

En zowiezo niet te veel longeren krijgt die veel energie van Wordt je niet blij van met zadel mak maken Vraag gelijk je instructeur na het helpen om een plan van aanpak Wat te doen Hoe vaak

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:22

waarom nou niet 1 iemand met de longeerlijn in het midden+zweep en 1tje die naast hem loopt op de cirkel desnoods met een halstertouw heel losjes eraan vast,
verder nog gewoon niets, paar rondjes al is het alleen maar stappen .... braaf afsluiten en de keer daarop weer doen
de persoon die naast hem loopt op de cirkel, neemt beetje bij beetje meer afstand ligt eraan hoe snel , en de persoon in het midden neemt het steeds meer over, ook degene die in het midden staat en de longeerlijn + zweep vast heeft geeft gewoon de commando's voor stap en halt/ kom maar,
en de gene die naast hem loopt houd zich stil en loopt er gewoon enkel naast en doet steeds een stapje afstand nemen tot hij het snapt.

ik hoop dat je snapt wat ik bedoel,

zo heb ik het de jonkies aangeleerd die ook zo in paniek waren of het helemaal niet snapten wat ik van ze wilde,
bij sommige duurt het een week voordat de persoon er naast helemaal weg kan, andere twee dagen en anderen hebben weer langer nodig,

Lindicc22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 01:39

Je hebt inmiddels vast al goede hulp ingeschakeld, e het zal vast beter gaan nu.
Wil toch ff wat zeggen.

Als ik je verhaal lees klinkt het mij als angst. Niet zo zeer dat hij het longeren niet snapt. Zo'n longeercirke is erg klein. Als hij dan gaat draven, razen de wanden ook sneller om hem heen. Misschien vond hij dat gewoon heel eng! Kan je niet in een gewone bak longeren? De wanden zijn dan verder van hem af, en als hij iets eng vind en wil vluchten kan ie ook even wegspringen en dan ziet hij vanzelf dat het niks is. En gaat hij zijn gewone rondje weer lopen. Als hij daar goed loopt kan je dan langzaam oppakken in de cirkel.

Ik ben verder niet deskundig hoor. Ben zelf ook regelmatig heel veel hulp nodig. Maar dit kwam bij me op als ik alles zo lees.

Heel veel succes met je paardje!