Problemen met touwhalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Problemen met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:58

Heyhoi bokkers!

Ik zou heel graag met mijn verzorgpaard met Touwhalster willen gaan rijden, aangezien haar stalhalster hier niet zo geschikt voor is. Nu is mijn probleem dat het touwhalster bij de neus te groot is en als ik dan een beetje aan de teugel kom hangt het al bijna in haar ogen. Ik moet op dit moment de teugels nog aan de zijkanten vastmaken omdat ze niet zo goed reageert op de teugels als ik ze aan de onderste lus maak. Als iemand hier tips voor heeft dan ook graag! Ze reageert ook wel heel goed op haar bit, ietsjes minder op haar stalhalster en bij het touwhalster door het schuiven nauwelijks.

Han21

Re: Problemen met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:02

Hellooo,

Mijn tip: Maak zelf een touwhalster! Kei leuk om te doen hoor, en je kunt ze helemaal zelf op maat maken. Gewoon een filmpje van youtube pikken, touw bij de action (1,50 euro per 10 meter???)! Ze hebben wel alleen de kleur geel in de juiste dikte... En anders bij een andere hobbywinkel enz...
Nouja, veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:04

Je kunt de neusriem heel makkelijk iets strakker maken, heb ik ook gedaan. :j
De knoop onder de kin maak je ietsje losser en het lusje daarna wat ruimer.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:07

Hannah_Kika schreef:
Hellooo,

Mijn tip: Maak zelf een touwhalster! Kei leuk om te doen hoor, en je kunt ze helemaal zelf op maat maken. Gewoon een filmpje van youtube pikken, touw bij de action (1,50 euro per 10 meter???)! Ze hebben wel alleen de kleur geel in de juiste dikte... En anders bij een andere hobbywinkel enz...
Nouja, veel succes!

Een goed halster aanschaffen met de juiste neusomtrek. Kan bijv. bij touwhalsters.nl.
Ik heb zelf altijd de Parelli halsters, wel vrij prijzig, maar soms ook tweedehands te krijgen op marktplaats of bokt markt. Ik zou je aanraden niet zelf te gaan knopen, of in ieder geval heel goed touw te kopen. Die van de Action is alsnog te dun, daarmee kun je je paard echt pijn doen omdat het veel te scherp inwerkt.
Niet doen dus.
En equiplay heeft ook goede halsters. Investering waar je jaren nog plezier van gaat hebben en je paard ook.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:08

Freya6 schreef:
Hannah_Kika schreef:
Hellooo,

Nouja, veel succes!

Een goed halster aanschaffen met de juiste neusomtrek. Kan bijv. bij touwhalsters.nl.
Ik heb zelf altijd de Parelli halsters, wel vrij prijzig, maar soms ook tweedehands te krijgen op marktplaats of bokt markt. Ik zou je aanraden niet zelf te gaan knopen, of in ieder geval heel goed touw te kopen. Die van de Action is alsnog te dun, daarmee kun je je paard echt pijn doen omdat het veel te scherp inwerkt.
Niet doen dus.
En equiplay heeft ook goede halsters. Investering waar je jaren nog plezier van gaat hebben en je paard ook.

Bij de action hebben ze bij ons ook 8 mm touw :j

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:09

neus opmeten en een nieuw (en goed passend) touwhalster kopen. www. touwhalsters .nl heeft goede halsters! :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 18:10

Dankjewel voor de tips! Koudbloedkim, hoe doe je dat dan precies? Ik wil niet het hele touwhalster schots en scheef trekken... Ik heb m bij de zoo&co vandaan, ik zal even een foto zoeken.

Edit: Hier de enige foto die ik heb kunnen vinden. Helaas lijkt het alsof ik de teugels heel strak heb maar ze kwam net met haar hoofd terug van een gestrekte nek en gaap.

Afbeelding

Voor het rijden met teugels aan de zijkanten moet de neusriem dus wat strakker maar voor het rijden met de teugels aan de lus gaat het wel.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:15

Als je je paard leert op minimale teugel ophouding te stoppen, zul je het helemaal niet meer strak hoeven trekken. Ook druk op de neus is druk, net zoals met bit of ander halster, het gaat om de fases eromheen.
(maar dat weet je ws. wel)
Voor het contact is echter wel een goed passend halster nodig.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 18:18

Wat ik bedoelde was dat de teugels strak zijn omdat ze haar nek strekt op de foto. Mijn handen lagen net voor de foto gewoon rustig op de knop met de teugels in een boogje (ze kijkt ook niet echt wakker na die gaap haha).

Dat klopt inderdaad, en haar stalhalster gaat niet strak genoeg om de neus om 'ruis' te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:47

Je haalt de onderste knoop een beetje los en 'duwt' dan als het ware de touwtjes van de neusriem verder 'in' de knoop.
Dan trek je aan de onderste lus en zit hij strakker. :j

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:21

Of je maakt de teugels vast boven de knoop?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:32

Ik pleit bij de Parelli halsters. Ik heb verschillende andere halsters ook (zelfs op maat gemaakt), maar die van Parelli zitten gewoon perfect en ik heb daarmee nog nooit iets van irritatie op de neus gezien. Er is nog geen haartje wat de verkeerde kant op wijst, na gebruik.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 19:55

Ik wil eerst kijken of ik deze goed krijg voordat ik ga kijken voor een andere, maar toch bedankt!

De teugels vastmaken boven de knoop heeft nog steeds het zelfde effect dat ze het niet zo goed snapt, daarbij trekt het dan nog steeds naar boven.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:29

*\o/*
Jessix schreef:
Ik pleit bij de Parelli halsters. Ik heb verschillende andere halsters ook (zelfs op maat gemaakt), maar die van Parelli zitten gewoon perfect en ik heb daarmee nog nooit iets van irritatie op de neus gezien. Er is nog geen haartje wat de verkeerde kant op wijst, na gebruik.

*\o/*

_leukerdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:17

KoudbloedKim schreef:
Je kunt de neusriem heel makkelijk iets strakker maken, heb ik ook gedaan. :j
De knoop onder de kin maak je ietsje losser en het lusje daarna wat ruimer.

Dit is altijd handig natuurlijk!