vrijheidsdressuur PAARDEN

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EvaLoveyouxx

vrijheidsdressuur PAARDEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 15:54

he allemaal,

ik wil graag ene topic maken over vrijheidsdressuur/grondwerk van paarden.
hebben jullie tips,vragen of trucs aan elkaar over het vrijheisdressuur?
hier is HET topic.

mijn vraag.
ik wilde mijn paard laatst "kusje" leren geven. Ik had een stuk wortel tussen m'n lippen geplaatst.
hij boog zijn hoofd wel naar me toe, maar hij pakte het niet aan. dit komt waarschijnlijk doordat ik hem het happen heb afgeleerd,hij mag alleen nog iets pakken als ik "toe maar"zeg. dat weet hij donders goed.
hoe kan ik hem nu kusje aanleren?

matijssen

Re: vrijheidsdressuur PAARDEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:55

Kusje geven en happen is iets dat totaal verschillend is, houd dit dus ook verschillend.
geef duidelijk aan aan je paard wat je precies wilt.
Daarnaast is een kusje geven voor ons wel heel leuk en makkelijk maar voor een paard is dit best raar.
Paarden gaan niet zomaar met hun neus tegen je aanduwen en zeker niet als ze jou met respect behandelen.
Maak de stapjes dus heel klein en bekijk het vanuit het oogpunt van je paard.
Kijk eens op de site van Nalanta, daar staat veel informatie op en ook over de oefeningen van vd

succes ermee! :D

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 14:36

matijssen schreef:
Kusje geven en happen is iets dat totaal verschillend is, houd dit dus ook verschillend.
geef duidelijk aan aan je paard wat je precies wilt.
Daarnaast is een kusje geven voor ons wel heel leuk en makkelijk maar voor een paard is dit best raar.
Paarden gaan niet zomaar met hun neus tegen je aanduwen en zeker niet als ze jou met respect behandelen.
Maak de stapjes dus heel klein en bekijk het vanuit het oogpunt van je paard.
Kijk eens op de site van Nalanta, daar staat veel informatie op en ook over de oefeningen van vd

succes ermee! :D

he bedankt!

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:43

Dat hij zijn hoofd al naar je toe bewoog moet je belonen. Dat je in 1 x kusjes krijgt kun je niet verwachten he.

Pak het in stapjes aan, rustig aan :)

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 14:49

VivaByoux schreef:
Dat hij zijn hoofd al naar je toe bewoog moet je belonen. Dat je in 1 x kusjes krijgt kun je niet verwachten he.

Pak het in stapjes aan, rustig aan :)

haha nee dat snap ik. ik ga me eens wat meer verdiepen in de stappen want ik denk dat ik teveel tegelijk vraag van mijn paard. en ook omdat die sgat nog maar een beginner is in het dressuur wil ik het hem naguurlijk niet te moeilijk maken. ik ga eens kijken bij Nalanta

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:48

Ik zou hem niet leren als kunstje om iets uit jou mond te pakken, dat kan wel eens onbedoeld verkeerd aankomen. (dat hij perongeluk bijt)
Ik heb mijn paardje aangeleerd om haar lip naar mijn lippen te steken, ze houd dus haar mond dicht.
Ik buig een klein stukje voorover en zeg 'kusje' dan steekt zij haar nek uit, en haar boven lip naar mijn mond, dan geef ik haar een kus.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:00

In elk geval, nooooooit een paard iets van tussen je lippen laten nemen, brrrr doodeng gewoon :')

Kusje geven is een eenvoudige targetoefening.
Wijs gewoon met je vinger je wang aan, en van zodra je paard de neus in de richting van jouw wang beweegt, klik je en beloon je.

Uiteindelijk vraag je de neus steeds dichter en dichter tot de neus je wang raakt.

Mijn paard houdt van zoenen, hoe natter hoe beter!
Mijn merrie is géén knuffelaar, maar soms, héél soms kan ze het niet laten en geeft ze iedereen kusjes, liefst van al met de lip omhoog en een extra dikke tong erover :+