[AR] Op hol op bepaald pad na eerder schrikmoment, tips? [AR]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

Op hol op bepaald pad na eerder schrikmoment, tips? [AR]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 15:50

Hallo mede-menners!

Hebben jullie een tip voor ons? Mijn 6 jarige loopt super voor de wagen, ook vandaag weer heerlijk 2 uur naar het bos geweest, goed aan de hulpen en een ontspannen paard. Echter, een paar weken geleden kwam ons op het pad terug naar stal een crossmotor achterop, die eerst achter ons bleef hangen, waarop het paard erg nerveus werd en die vervolgens met veel lawaai ons in heeft gehaald, waar paard erg van schrok (in galop er vandoor, wel terug te nemen toen de motor voorbij was).
Sindsdien is het bal op het pad terug naar huis: we stappen lekker rustig, leidsel losjes en hoofd laag, en dan ineens binnen een seconde hoofd omhoog, oren naar achter en in volle galop er vandoor willen/gaan. De eerste paar keer was hij nog redelijk terug te nemen, maar vandaag zat er even echt geen rem meer op en moesten we alle zeilen bijzetten om hem te kunnen houden (niet grappig). Ons plan was vervolgens om te keren en het pad nog een keer te nemen, maar hij bouwde zo veel spanning op dat het gevaarlijk werd.
Onder het zadel of aan de hand het pad af is geen enkel probleem. Wel heb ik het idee dat hij sinds het motor incident ook op andere plekken iets sneller nerveus wordt van geluiden achter de wagen, maar dan is hij makkelijkte kalmeren.
Heeft iemand wel eens een dergelijk probleem gehad en opgelost? Ik bezin mij op een plan van aanpak en waardeer jullie tips :)

Ymor

Re: Op hol op bepaald pad na eerder schrikmoment, tips? [AR]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:58

Je zegt dat hij onder het zadel en aan de hand er geen probleem mee heeft. Dan zou ik er een paar keer iemand naast laten lopen. Het klinkt als onzekerheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:12

Het is de associatie geluid motor en het betreffende pad (maar met name de motor).
Dat zal je moeten desensibiliseren door je paard te laten wennen aan het geluid van de motor en / of geluiden achter zich.
Wellicht samen met een echt braaf paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:15

Heb je de mogelijkheid om je paard een paar keer naast een rustig ervaren paard in het tweespan te zetten? Dan heeft ze steun van een ervaren menpaard.
ik geloof dat ze het beste leren van andere paarden.

Anders zal je haar, ruim voor ze begint, goed aan het werk moeten zetten met oefeningen (stap, draf, halt, stap, draf, halt), zodat ze op het vluchtpunt mega goed aan de hulpen is en alle aandacht bij jou heeft op dat moment. Als je haar goed bezig houdt, heeft ze weinig tijd om eigen initiatief te ontwikkelen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:16

Een paar keer alleen het pad van stal naar bos en weer terug nemen, als zijnde oefening. Dat kun je doen na inspanning, maar ook gewoon vanaf stal, wat je zelf het handigst zou vinden.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 17:27

Thnx voor alle tips!
De mogelijkheid om in tweespan te zetten heb ik helaas niet :\ wel jammer want dat zou ik sowieso wel leuk vinden, maar er ment bijna niemand bij ons op stal. Paard is aan de hulpen als we het pad op rijden, we komen dan net van een doorgaande weg af (dus niet heel handig voor het maken van overgangen). Maar misschien op het pad zelf dan wat overgangen proberen? Paard heeft veel werklust dus ik hoop wel dat hij zoch daardoor niet te veel opfokt. Ben er ook een beetje huiverig voor dat het probleem erger zal worden elke keer als hij toch verschiet, of zou dat wel meevallen?

Desensibiliseren klinkt logisch, maar er is na die keer met de crossmotor nog niks achter ons geweest op het pad. Er is ook geen verkeer te horen daar, dus paard gaat eigenlijk "af" zonder geluid. Geluid toevoegen aan het probleem lijkt me niet heel handig?

Iemand er naast laten lopen vind ik wel n goed idee, al moeten we alsnog n alternatief hebben voor als hij toch verschiet, want dat kan je als begeleider niet tegenhouden zeg maar. Dus een extra groom erbij en dan mss maar een aantal keer op en neer idd?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 01:15

Als er iemand naast loopt kan hij daar op steunen. Ik denk persoonlijk dat het probleem dan na een paar keer over is. Je kunt dan op een gegeven moment ook nog achter hem gaan lopen en hem alleen even aanraken als bevestiging dat het goed is.

En natuurlijk heeeel veel belonen als het wel goed gaat. Doen alsof het de beste prestatie ooit is van het paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 06:16

Gwahir schreef:
Thnx voor alle tips!
De mogelijkheid om in tweespan te zetten heb ik helaas niet :\ wel jammer want dat zou ik sowieso wel leuk vinden, maar er ment bijna niemand bij ons op stal. Paard is aan de hulpen als we het pad op rijden, we komen dan net van een doorgaande weg af (dus niet heel handig voor het maken van overgangen). Maar misschien op het pad zelf dan wat overgangen proberen? Paard heeft veel werklust dus ik hoop wel dat hij zoch daardoor niet te veel opfokt. Ben er ook een beetje huiverig voor dat het probleem erger zal worden elke keer als hij toch verschiet, of zou dat wel meevallen?

Als ik jouw reactie lees, is je paard niet echt aan de hulpen en zeker niet afwachtend op de hulpen.
Misschien eerst op een rustig pad proberen hoe je je paard goed aan de hulpen krijgt, afwachtend en vooral met heel veel rust en ontspanning. Door te trainen dat na spanning ontspanning komt en daar een commando aan te verbinden, kan je je paard ook trainen om te ontspannen als het zich druk maakt.
Maar dat is basiswerk dat je in het dagelijks werk aan de longe of aan de hand kan trainen.
Werken, aanspannen en dan weer ontspannen. Leer hem geduldig ontspannen stilstaan.

Bij het mennen is het heel belangrijk dat een paard ontspannen rustig stil staat; niet alleen bij het inspannen en uitspannen, maar ook in het werk. Veel mensen vergeten te trainen dat het paard rustig stilstaat. Dat zie je onder het zadel ook vaak: opstijgen en het paard begint al uit zichzelf te lopen.
Dat moet je trainen: rust, wachten. En pas wegstappen, ontspannen, als de koetsier of ruiter zegt dat het mag. Geen eigen initiatief dulden. Nooit. Consequent.

Dan heb je wat over op het pad als het eng wordt. Maar ook in het verkeer als je lang voor een stoplicht moet wachten.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 08:43

Janouk, je hebt wel een punt dat de afwachtendheid op de hulp beter kan, op sommige momenten wordt hij wat te enthousiast, maar dat is ook voor een deel het karakter, het is geen flegmatiek type. Echter, onder normale omstndigheden kun je precies oefenen wat jij aangeeft: ontspannen en wachten op de hulpen. Ik daar zal ik ook nog meer mee bezig gaan :j .
Maar ik maak me toch zorgen of dat voldoende gaat helpen, want wat hij nu doet komt volgens mij echt voort uit angst, en dan gaat hij dus door alle hulpen heen. Hij denkt echt dat hij moet vluchten voor iets... Ik weet niet of ik hem daarvan kan afleiden door overgangen te rijden... Maar goed het is het proberen waard, evenals iemand er naast.

Zou het wat zijn om over het pad te "mennen" zonder de wagen er achter, dus in het tuig, incl oogkleppen en dan er achter lopen, en met twee man zodat er iemand naast kan als hij nerveus wordt?

En Wat doe ik als hij er voor de wagen toch weer vandoor gaat? Hoe houd ik het veilig? Daar zit ik nog een beetje mee...

Nog n andere optie: de komende tijd een andere weg naar huis nemen zodat hij de nare herinnering vergeet en het ook voorlopig niet meer mis gaat?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:06

ik zou zeggen: een combinatie van alles. Het is bij ieder paard zoeken naar de juiste hulp.

Maar ik zou het pad ontwijken tot je voldoende controle hebt en een commando erin hebt, waarmee hij halt houdt onder alle omstandigheden en ontspant. Dat vraagt een aantal weken training.
Misschien aan de hand oefenen, halt, ontspan en dan belonen: beetje voer, klopje etc. Zodat halt houden en ontspannen een tweede natuur wordt.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:22

Paarden hebben een goed geheugen, dus dit pad mijden heeft niet veel zin, zodra je er weer een keer bent, is die associatie met 'spannend' weer terug.
Iemand mee laten lopen lijkt me een goede als ik het zo lees. Zorg dat je paard diegene kan zien, dus als je oogkleppen hebt: beter er (schuin) voor dan ernaast. Ook niet recht ervoor, want als ie naar voren wegrent is dat link.
Daarnaast is zonder kar met oogkleppen+tuig ook best een goed idee om eens uit te proberen. Als hij dan rustig blijft, ligt het dus aan de kar/ geluiden achter hem.
Desensibiliseren zal denk ik wel werken. Het pad een paar keer heen en weer gaan, tot hij het vaak genoeg van beide kanten heeft gezien en het niet meer spannend is. Eventueel een keer (daarna) een rammelende fiets regelen die achter jullie aan loopt/ fietst/ inhaalt.
Deze dingen misschien in combinatie met diegene die er schuin voor loopt, die het paard wat afleidt met woorden of een plakje appel. Zodat dat pad ook weer prettige/ ontspannen associaties krijgt.

Ik twijfel of het zou helpen een ander paard mee te nemen. Als dat paard zeker weten rustig blijft en een goede vriend is, dan misschien wel. Maar als dat paard toch een hupsje gaat doen omdat jouw paard onrustig wordt of naar voren springt, dan helpt het juist niet. Dat moet je zelf inschatten. Ook hierbij: zorg dat je paard dat andere paard kan zien; alleen kunnen horen (en ruiken) lijkt me in de situatie met jouw paard niet genoeg of zelfs negatief.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:32

Ik zou hem juist afleiden op dat stuk pad. Hem dus juist daar aan het werk zetten. Slalommen of zo. En dan in draf niet in stap. In stap hebben ze veel meer de tijd om ongein uit te halen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:36

Praat je tegen hem? Gewoon het hele pad, als een kakelende kip, luid en duidelijk en een stem vol rust. Zo hard en continu dat hij alleen jou stem kan horen.

Ik gebruik dit zelf zowel onder het zadel als voor de kar en het werkt goed, ze zijn afgeleid en tegelijk gerustgesteld. Je staat alleen een beetje voor paal :P GOEEEEDZOOOO BRAAAAF PAARD, ZO IS IE KNAP, HEEEEEL GOED... etc :o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:41

jowien schreef:
Paarden hebben een goed geheugen, dus dit pad mijden heeft niet veel zin, zodra je er weer een keer bent, is die associatie met 'spannend' weer terug.
.

Dit ben ik niet met je eens :D
Iedere keer dat de koetsier dit pad neemt en het paard aan de hol gaat en wint.....verliest de koetsier vertrouwen bij zichzelf en van zijn paard. (buiten dat het gevaarlijk is)
Daarom lijkt het mij beter op andere terreinen aan het werk te gaan, tot de controle en het vertrouwen terug is en dan pas het pad weer op te gaan.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:43

Iemand er naast is wel een goed idee denk ik. Is er ook een mogelijkheid tot het afdoen van de oogkleppen zodat ie alles ziet? Misschien is hij juist daarom bang omdat hij het niet ziet aankomen zoals met die crossmotor. Misschien dat hij dan zelf ziet dat er niks engs is. Bovendien kan hij zonder oogkleppen de eventuele begeleider ernaast ook zien lopen. Dan hoeft deze persoon er niet (schuin)voor te lopen wat voor de persoon in kwestie wel iets veiliger is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:47

Naast de voorgaande tips is mijn advies om bewust te zijn van je eigen handelen. Vaak zijn we onbewust al aan het spannen in ons lichaam en dat voelt het paard, ook via de leidsels. Er bestaat dus een mogelijkheid dat je zelf onbewust gespannen bent voor die plek. Geef het paard de ruimte met de leidsels, maar neem hem wel direct terug als hij gaat versnellen. Ga ook zeker niet tegen hem praten voordat of als je bij die plek bent, want dit benadrukt de spanning. Niets zeggen, alleen als je erlangs bent geweest: je kunt hem dan met je stem belonen. Blijf zelf vooral rustig en bewust van je ontspanning in lichaam en handen.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:09

Wat Shenavallie zegt is precies wat ik de afgelopen keren deed, namelijk heel veel rust uitstralen en zeker niet zelf gespannen gaan zitten met het idee "hij springt zo weg". Dus leidsel losjes, doen of het daar de normaalste zaak van de wereld is en gewoon wat kletsen met mijn groom, ook een belonend woord voor het voor het paard, maar niet overdreven. En ook geen oefeningen erbij die we daar nooit doen (het is immers de laatste km dus ik wil juist uitstappen en dat deden we voorheen dus altijd). Echter, de omslag van rust naar paniek is ZO snel! Daar kan ik geen kalmerende woorjes meer tussen krijgen voor hij weg is :\ daarom denk ik dat ik er nu iets anders bij moet halen, want inderdaad, zo raken we beiden het vertrouwen kwijt. Na zo'n heerlijke rit was ik zo teleurgesteld over de afsluiting ;( .

Heb gisteren het menhoofdstel opgedaan en geoefend met ontspannen staan en wachten, gewoon op het erf. hij heeft zich keurig gedragen, was ook mijn verwachting want hij is altijd heel braaf en een beetje een sulletje aan de hand :o . Het "droog" mennen zonder wagen wil ik vandaag of morgen gaan proberen.

@milord: De oogkleppen af vind ik maar griezelig, volgens mij moet je dan ongeveer opnieuw beleren omdat het voor en paard een heel groot verschil is, hij kan ook ineens erg schrikken van bijv de koets achter zich. Voor de rest van de rit waarbij we ook over de weg moeten vind ik het jusit veilig met oogkleppen, hij is er mee beleerd en doet het er al jaren prima op.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:44

Gwahir schreef:
Wat Shenavallie zegt is precies wat ik de afgelopen keren deed, namelijk heel veel rust uitstralen en zeker niet zelf gespannen gaan zitten met het idee "hij springt zo weg". Dus leidsel losjes, doen of het daar de normaalste zaak van de wereld is en gewoon wat kletsen met mijn groom, ook een belonend woord voor het voor het paard, maar niet overdreven. En ook geen oefeningen erbij die we daar nooit doen (het is immers de laatste km dus ik wil juist uitstappen en dat deden we voorheen dus altijd). Echter, de omslag van rust naar paniek is ZO snel! Daar kan ik geen kalmerende woorjes meer tussen krijgen voor hij weg is :\ daarom denk ik dat ik er nu iets anders bij moet halen, want inderdaad, zo raken we beiden het vertrouwen kwijt. Na zo'n heerlijke rit was ik zo teleurgesteld over de afsluiting ;( .

Heb gisteren het menhoofdstel opgedaan en geoefend met ontspannen staan en wachten, gewoon op het erf. hij heeft zich keurig gedragen, was ook mijn verwachting want hij is altijd heel braaf en een beetje een sulletje aan de hand :o . Het "droog" mennen zonder wagen wil ik vandaag of morgen gaan proberen.

@milord: De oogkleppen af vind ik maar griezelig, volgens mij moet je dan ongeveer opnieuw beleren omdat het voor en paard een heel groot verschil is, hij kan ook ineens erg schrikken van bijv de koets achter zich. Voor de rest van de rit waarbij we ook over de weg moeten vind ik het jusit veilig met oogkleppen, hij is er mee beleerd en doet het er al jaren prima op.

Die "kalmerende" woordjes moet je dus juist weglaten. Niet voor of ter hoogte van die plaats belonen of aanspreken, pas als hij er al (lang) voorbij is. Praten met je groom is afleidend. Niet elk paard ervaart dat als vanzelfsprekend. Sommigen worden daar juist onrustig van. Als hij de kans krijgt om zo snel weg te schieten, dan ben je het al niet vóór geweest (aandacht wellicht toch iets teveel op de groom/het gesprek?). Als het goed is, dan zie je zijn houding veranderen en daar moet je al op anticiperen. Ik denk dat het inderdaad verstandig is om een ervaren/deskundig persoon erbij te halen. Die kan zich naast het paard ook op jou richten en daar waar nodig sturing geven. Ik hoop dat jullie het vertrouwen in elkaar snel weer terug mogen krijgen! ;)

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:54

Gwahir schreef:

Hm ja jij vind het griezeliger dan hij denk ik. Tenslotte rij je hem ook onder het zadel en heeft hij dus net zoveel zicht als dat je zou mennen zonder oogkleppen. Hij schrikt tenslotte ook niet als hij eens opzij kijkt onder het zadel en jou ineens op zijn rug ziet zitten. Vandaar dat ik het opperde. Ik ken wel een aantal paarden die beter te hanteren zijn zonder dan met oogkleppen. Dat opnieuw beleren valt denk ik wel mee omdat hij ook gewend is buiten te komen zonder oogkleppen.
Je kan het allicht eens proberen in de bak hoe hij erop reageert voordat je gelijk naar buiten gaat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:00

Hier wordt gepraat over 2 span of iemand mee die er voor loopt.
Ken je niet iemand met bomproof paard onder het zadel?
Die dan meenemen en in het zicht mee laten rijden?

Oefenen op rust inderdaad en als je zelf het al niet vertrouwd pad niet nemen, aangezien je wel zelf het vertrouwen moet hebben anders wordt het niets.
Wel balen hoor dat hij dit nu doet, hoop dat je een oplossing vind.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 22:41

Shenavallie schreef:
Die "kalmerende" woordjes moet je dus juist weglaten.

ik schreef dit ook omdat er ook werd aangeraden juist overdreven te belonen, maar dat doe ik dus juist niet.
Ik praat verder met mijn groom juist om de omstandigheden zo relaxed en normaal mogelijk te houden. we praten onderweg ook gewoon en om dan op het pad ineens muisstil te gaan zitten dat zal mss juist een signaal afgeven, toch? (En we zitten niet te beppen als een theekransje trouwens). Ik let ondertussen zeker op zijn houding en ik zie dan binnen een seconde de houding veranderen van relaxed, hoofd laag, oren naar voren, naar kop omhoog, oren strak naar achteren en wegvliegen. Maar wat ik zo lastig vind ik dat ik hem natuurlijk wil inhouden, maar daardoor spanning toevoeg omdat ik spanning op de leidsels zet. Dat creeert wellicht juist nog meer drang naar voren, ook al geven we ophoudingen en blijven niet trekken.
Dus, iets doen om hem in de relax modus te houden zou een uitkomst zijn.

Vanmiddag met menhoofdstel op op het pad gelopen. Op het erf begonnen, halthouden ging goed. Maar eenmaal op het pad komt er ineens heel veel spanning bij. Het is blijkbaar de combi dat hij het menhoofdstel op heeft, want aan het halster of onder het zadel doet hij dit niet. Houd je halt dan staat hij er bij met het hoofd omhoog en de oren naar achteren, alsof er achter hem iets engs is. Ik ben er zelf bij gaan staan alsof we daar gingen kamperen (volgende keer neem ik een stoel en koffie met gebak mee ;) ). Heel ontspannen, buikademhaling, niet strak vasthouden, alleen corrigeren als hij begon te wiebelen. Helaas neemt hij mijn ontspanning nog niet over, hij staat maar de snuiven en vindt het duidelijk helemaal niks. Gelukkig gaat hij er aan de hand niet vandoor, dus dat was positief. Met heel veel geduld 100 meter heen en terug gedaan met steeds halthouden en weer wegstappen. Eenmaal terug op het erf alles weer relaxed, gelukkig.

Dus ja, hiermee sowieso maar eens te gaan oefenen. Nu liep ik er naast, maar uiteindelijk wil ik er achter lopen met de leidsels. Steun van een ander paard is ons gelukkig al aangeboden, maar dat wil ik dan ook eerst zonder de wagen proberen.
Ik twijfel nu nog wel of ik nog gewoon kan gaan mennen en via de andere route terug naar stal rijden, om de positieve ervaring van het mennen wel weer te krijgen. Of mss niet meer voor de wagen voorlopig....

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:47

Goed geprobeerd, hij vindt het pad dus echt spannend in combinatie met het menhoofdstel.
Misschien nu proberen met een gewoon hoofdstel en dan met de leidsels er schuin achter of recht
achter. Dat is voor hem misschien een soort van tussenvorm.
En een ander paard erbij, wat al gezegd werd, kan ook een goede zijn. Werkt niet bij alle paarden, maar wel bij veel.

Als hij dit echt alleen op dit pad doet, zou ik verder wel lekker gaan mennen, maar andere routes. Waarom niet?

Milord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:03

Hij assosieert dus wel degelijk de oogkleppen met eng op dat pad. Niet gek na wat er gebeurd is. Daarom dat ik enkele posts geleden al opperde om wel te mennen maar dan met normaal hoofdstel net zoals jowien nu ook voorstelt. Al is het maar voor een paar keer tot dat ie het weer vertrouwt.

Stel jezelf eens in zijn plaats voor. Je ziet niks maar hoort wel gigantische herrie. Genoeg om zenuwachtig van te worden. Vervolgens komt die herrie snel dichtbij en ineens rijdt daar die herriemaker vlak voor je. En dat zag je niet aankomen want je had oogkleppen op. Je schrikt jezelf het apezuur. Zou jij de volgende keer dan niet bang zijn om dat nog eens mee te maken? Zou jij dan niet regelmatig achterom willen kijken om te checken of alles nog OK is?

Nu dezelfde situatie maar dan net even anders: Je loopt op je dooie akkertje door het park in je uppie. Ineens hoor je een tak kraken en er springt een enge vent met een mes voor je uit de bosjes. Je rent weg in alle angst. Ga jij de keer daarop wel weer volledig ontspannen op datzelfde stukje of wil je graag goed kunnen zien of er nog meer enge mannen zitten?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:17

Daar verschillen de meningen dan over, want ik zou nooit inspannen zonder oogkleppen.
Paard moet leren te vertrouwen op de koetsier te allen tijde.
Dit probleem kan je ook onderweg tegen komen bij een spoorwegovergang of bij drukke kruisingen etc, dan moet het paard ook blijven luisteren en geen eigen initiatief vertonen. Dit vergt training, training en training.
Wij rijden dwars door de stad en komen bussen, motoren, treinen, vrachtwagens, auto's tegen. Dan zijn oogkleppen toch heel fijn om je te concentreren op de koetsier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:26

Als het pad zich daar een beetje voor leent om er een rondje van te maken om het achter elkaar heen en weer te rijden?

Ik zou gewoon paard goed moe werken (op een leuke manier zodat je een moe maar tevreden paard hebt dat gewoon graag neer wil storten op stal :P ) en dan naar het pad toe gaan om het daar uit te stappen, leidsels losjes en alles. Echt in de ontspannen "we zijn klaar" modus.

En dan net zo lang dat pad op en neer dat 'ie het spuugzat is en nergens meer van op kijkt maar zich alleen maar dood verveelt.

Heb je de mogelijkheid om bij wijze van spreken elke rit dat pad mee te pakken met een al moe en ontspannen paard: vooral zo vaak mogelijk doen zodat "niks aan de handjes" het stress-moment begraven in het geheugen zeg maar :)