Voest & Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Voest & Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 20:26

Hallo allemaal,
Na 3 jaar Parelli te hebben gedaan, kom ik steeds meer mensen tegen die de methode van Voest doen.
Nu heb ik net het boek besteld Freestyle training 1 omdat ik graag de brug tussen die twee wil slaan.

Mensen zijn vaak of van Voest of van Parelli, terwijl ik denk dat de methodes 1. heel veel op elkaar lijken en 2. elkaar tot ondersteuning kunnen zijn.

Graag hoor ik reacties over welke methode jij doet, wat je de voordelen daarvan vind en alles wat je verder kwijt wilt.

Gewoon om er eens over te babbelen met elkaar.

Ik ga gauw verder lezen, groetjes. Freya6

Caira

Re: Voest & Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:30

Ik heb ze beiden gedaan en ben nu verder gegaan met een andere methode. Ik vind ze in sommige opzichten hetzelfde, maar in andere weer erg verschillend.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:34

Ik vind beide methodes heel goed te combineren. Het grondwerken, loswerken en de dubbele lange lijnen volgens het voest systeem zijn erg interessant en ook leuk om te doen. Je wordt je heel bewust van je eigen lichaam, je houding, je ademhaling, je intentie, etc. Van Parelli vind ik de seven games super effectief, en dat is eigenlijk ook een basis van het werken met paarden.
Ik vind het belangrijk niet door te slaan in een systeem, maar lekker open te blijven voor alles wat er te bieden is (dus Parelli, Voest, maar ook nog VEEL meer), en daar je eigen weg in te zoeken. Voor ieder mens werkt het anders, maar ook voor ieder paard. Hoe meer je weet, hoe meer je kan aanvoelen en toepassen op verschillende paarden en situaties. :)

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:35

Voest, maar les bij Equixantos! Het verschil heb ik gehoord van iemand die een jaar geleden overgestapt is naar de 'voest' methode.

parelli (dus geen vrijheidsdressuur) is vooral ontstaan met Western rijden. Ook is de stok bij Parelli echt onmisbaar. Menig Parelli getraind paard doet geen stap zonder de stok.

Voest is meer voor alle rijstijlen. Het is bedoeld om zowel je paard te trainen en soepel te maken, als een band op te bouwen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 20:39

winnie70 schreef:
Voest, maar les bij Equixantos! Het verschil heb ik gehoord van iemand die een jaar geleden overgestapt is naar de 'voest' methode.

parelli (dus geen vrijheidsdressuur) is vooral ontstaan met Western rijden. Ook is de stok bij Parelli echt onmisbaar. Menig Parelli getraind paard doet geen stap zonder de stok.

Voest is meer voor alle rijstijlen. Het is bedoeld om zowel je paard te trainen en soepel te maken, als een band op te bouwen.

Parelli is echter al lang niet meer zo western georienteerd denk ik hoor, Linda Parelli doet veel dressuur dingen etc. Ken ook veel mensen die rechtrichten en klassieke rijkunst doen, maar als basis Parelli hebben.

Ja het weglaten van de stick wordt ook wel geadviseerd bij Parelli, maar zie je in de praktijk idd niet zoveel. Ik heb zelf wel graag de stick weg. Vind het een onding en wil graag zo min mogelijk in handen.

Ik vind zelf de level 1/2 van Parelli heel fijn om gestructureerd te beginnen. In level 3 komt meer verfijning kijken en dan zijn andere methodes toevoegen m.i. heel waardevol. Om nog meer allround te worden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 20:41

Caira schreef:
Ik heb ze beiden gedaan en ben nu verder gegaan met een andere methode. Ik vind ze in sommige opzichten hetzelfde, maar in andere weer erg verschillend.

Welke methode doe jij nu?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:51

Ook ik heb beide gedaan en bestudeerd maar doe nu meer Parelli, in combinatie met "gewone dressuur". Het voordeel van Parelli is dat het blijft ontwikkelen en op een of andere manier past het gewoon. Het dressuurstuk is voor mezelf om oog te houden op de fysieke ontwikkeling, want mentaal en fysiek staan niet los van elkaar. Hoe het wel in elkaar past? Dat is eigenlijk op de moment de ontdekkingsreis. Niet vast zitten in een systeem maar oog houden voor al het goede en daarvan leren en daarmee zoeken.

Wat een onzin dat een Parelli getraind paard geen stap doet zonder de carrotstick, laat die twee van mij dat maar niet lezen :+

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:33

Ik doe de methode van voest gekruisd met Montey roberts :) , we hebben pareli geprobeerd ,maar voor ik het wist stond de stick alweer te koop , het werket niet voor ons simpelweg en die andere manieren wel :)

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:02

Ik doe aan parelli (beginner, level 1), maar ik heb verder geen ervaringen met voest.

De meeste mensen die aan Parelli houden zich meestal niet helemaal aan één methode. Veel doen aan Parelli als basis en om hun horsemanship te ontwikkelen. Ze combineren het met Karen Rolf, Liesbeth (weet haar achternaam niet meer), dressuur (soms natural dressage), vrijheidsdressuur, rechtrichten, lange lijnen, dubbele lijnen, klassieke rijkunst en nog veel meer.

Als je de eerste twee parelli levels hebt gedaan, heb je al veel meer kennis over het gedrag van je paard, wat jouw lichaam je paard vertelt, hoe je het beste kan communiceren met je paard, hoe je problemen het best kan oplossen enz. Gaat meer om de verandering in de manier van denken (nh-minded), dan per se al die dingen die je volgens de methode moet kunnen met je paard.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 18:40

Liesbeth Jorna ;)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:35

Liesbeth Jorna is o.a. Dressage, Naturally-instructeur (D,N) en dat is weer de methode van Karen Rohlf ;).

Level 3 is een leuke basis, dan kan je wat rond gaan kijken. Parelli zelf zegt dat Level 4 het fundament is. Het verschil tussen Level 2 en Level 3 is het verschil tussen L2 en M dressuur van vroeger

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 20:57

Ja precies, ik 'studeer' nu in level 3 en ga automatisch rondkijken, grappig hoe dat werkt. In level 2 had ik handen vol aan de methode zelf en hard aan mijzelf werken ;)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 20:59

Susan88 schreef:
Ik doe aan parelli (beginner, level 1), maar ik heb verder geen ervaringen met voest.

De meeste mensen die aan Parelli houden zich meestal niet helemaal aan één methode. Veel doen aan Parelli als basis en om hun horsemanship te ontwikkelen. Ze combineren het met Karen Rolf, Liesbeth (weet haar achternaam niet meer), dressuur (soms natural dressage), vrijheidsdressuur, rechtrichten, lange lijnen, dubbele lijnen, klassieke rijkunst en nog veel meer.

Als je de eerste twee parelli levels hebt gedaan, heb je al veel meer kennis over het gedrag van je paard, wat jouw lichaam je paard vertelt, hoe je het beste kan communiceren met je paard, hoe je problemen het best kan oplossen enz. Gaat meer om de verandering in de manier van denken (nh-minded), dan per se al die dingen die je volgens de methode moet kunnen met je paard.

Ja klopt, maar daarbij vind ik de opzet van Parelli ook wel fijn omdat het heel gestructureerd werkt met taken. Als je genoeg intuitie toevoegt kan het helpen snel te komen waar je wilt. Daarnaast vond ik zelf het bestuderen van horsenalities en strategieen een hele waardevolle toevoeging.
Ik zie weleens mensen die een andere nh stroming volgen, steeds hetzelfde blijven doen, geeft niks, maar met alle specifieke taken kun je wel een heleboel. Al pas ik de dingen altijd toe als ik er nut inzie en niet zomaar.

Waar ik zelf nog wel wat moeite mee heb is met de hoeveelheid druk die er toch in kan sluipen bij de Parelli methode. Al merk ik wel nu ik level 3er geworden ben, ik al vanaf level 1 met een nieuw paard veel zachter ben.
Fases in fases.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:06

Karen Rohlf is inderdaad interessant als gymnasticerende aanvulling... :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:11

Ik heb me vroeger in verschillende NH systemen verdiept, maar uiteindelijk Parelli gaat doen. Tot nu toe vind ik dat het beste en werkt het gewoon voor mij en mijn paarden. Ik kijk nog steeds graag naar andere, maar heb zo mijn voorkeur.

Daarnaast heb mijn klassieke dressuur achtergrond en de twee stijlen bijten elkaar absoluut niet. In tegendeel, de combinatie is juist heel vruchtbaar! Een leuke bijkomstigheid is nu ook dat Linda Parelli zich weer aan dressuur toelegt met voorheen Walter Zettl en nu Christopher Hess. En ook Karen Rolf is natuurlijk al vele jaren een inspiratie.

Ik geloof dat Voest ook wel weer methode van Parelli (of zijn leermeesters) in zijn programma heeft zitten, dus er komt zeker wel e.e.a. overheen. Toch zie ik ook veel grote verschillen in het grondwerk met name in de houding en positie van de mens.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 21:15

Ja die combi van klassieke dressuur en Parelli zie ik wel vaker. Leuk, fysiek en mentaal te combineren.
Ik kom helaas vaak tegen dat mensen meteen gaan steigeren bij het woord Parelli, met name als ze een andere methode volgen. Terwijl ik zoveel overeenkomsten zie!! Denk dat er heel veel van elkaar te leren valt en dan vind ik het super jammer als iemand bij voorbaat al de deur dichtgooit.

Nee, ik heb niks met Parelli zeggen ze dan, terwijl ze zelf volgens Voest werken, waar idd veel overeenkomsten inzitten. Naja maakt niet uit, dat is eigenlijk ook super fijn voor de paarden uiteindelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:35

Haha, ja merk ik ook! Ik denk dat het mensen eigen is om toch eigenlijk een beetje in hokjes te denken en hetgeen je niet (zo) goed kent te verwerpen. :')

Ik heb ook materiaal van Jonathan Field, Clinton Anderson en Guy Mclean. Heerlijk om andere in actie te zien en super leerzaam! Nu zijn Voest en Parelli natuurlijk wel veel toegankelijker door hun zelfstudie en de instructie die te krijgen is in NL. Ik zou hun ook altijd aanraden ten opzichte van andere hierdoor. En dan is het aan de persoon zelf om te ondervinden wat het beste bij je past. Ook raad ik altijd wel aan om de eerste tijd echt even één systeem te leren en aan te houden tot je het beheerst, anders wordt het te verwarrend voor jezelf en je paard.

Ik ben in elk geval blij dat er een steeds grotere stroming in NH is, welke methode dan ook. :)

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:41

Jessix schreef:
Ik ben in elk geval blij dat er een steeds grotere stroming in NH is, welke methode dan ook. :)

Ja, daar ben ik ook erg blij mee. Je kan nu makkelijk vanalles op het internet opzoeken en vragen stellen via forums. Erg handig!