Tips bij gebrek aan faciliteiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Melinda94

Tips bij gebrek aan faciliteiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 14:14

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje mbt longeren en werken vanaf de grond.
De pony's waarmee ik werk zijn niet van mij.
Nu wil ik graag trainen vanaf de grond en ik weet ook wel hoe het moet, maar ik heb dus niet de juiste faciliteiten om dit op een juiste manier te kunnen doen.

Er is geen bak of longeer cirkel. Overal waar ik kan werken ligt gras.
Ook zijn de shets net stofzuigers, dus wanneer we over gras lopen krijg ik totaal geen aandacht.
Heeft iemand hier tips voor?

JudithGigi

Re: Tips bij gebrek aan faciliteiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:17

Zit ook een beetje met dat probleem, de enige "bak" die ik heb staat vol gras en is veel te groot. Voor grondwerk helpt het bij mij om haar niet de kans te geven om te eten door haar bezig te houden, en dan moet ze uiteindelijk wel de aandacht bij mij houden

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:19

Longeren kan natuurlijk niet op steen maar de beginselen van grondwerk misschien wel? Op het erf of iets?

Melinda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 14:22

JudArthos schreef:
Zit ook een beetje met dat probleem, de enige "bak" die ik heb staat vol gras en is veel te groot. Voor grondwerk helpt het bij mij om haar niet de kans te geven om te eten door haar bezig te houden, en dan moet ze uiteindelijk wel de aandacht bij mij houden

Hoe krijg je dat voor elkaar?
Ik heb al touwhalsters ipv gewone maar ze trekken gewoon door de druk van het halster heen. Bitjes heb ik helaas niet.... Ze hebben alleen bitloze hoofdstellen....

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:36

Melinda94 schreef:
JudArthos schreef:

Hoe krijg je dat voor elkaar?
Ik heb al touwhalsters ipv gewone maar ze trekken gewoon door de druk van het halster heen. Bitjes heb ik helaas niet.... Ze hebben alleen bitloze hoofdstellen....

Als ze 0,0 aandacht heeft, dan laat ik haar lopen. Als ze dan weer gaat eten, laat ik haar weer lopen. Na een paar keer hoef ik haar maar met een klikje met mn tong te waarschuwen en ze kijkt weer op van het gras :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:45

Je kunt ook aan de eigenaren vragen of je een stukje wei mag afzetten en dat kaal laten eten. Maar dat ligt wel aan je bodem, op klei wordt het snel blubber nu het herfst wordt.

Melinda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 14:47

capopjekop schreef:
Je kunt ook aan de eigenaren vragen of je een stukje wei mag afzetten en dat kaal laten eten. Maar dat ligt wel aan je bodem, op klei wordt het snel blubber nu het herfst wordt.

Het is inderdaad aan de vinkeveense plassen dus het is op turf en klei boden gebouwd..

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:29

Melinda94 schreef:
capopjekop schreef:

Het is inderdaad aan de vinkeveense plassen dus het is op turf en klei boden gebouwd..

Oh dan wordt het wel lastig. Klei is echt niet fijn, dat probleem heb ik hier ook.

Is er niemand in de buurt met een rijbak of in iedergeval iets met ondergrond die meer geschikt is voor trainen? Vragen kan geen kwaad.
Of je overlegd met de eigenaar van de ponies, misschien heeft die nog ideeën?

Ik ben toevallig vandaag van plan om langs een huis te gaan zo'n 800 meter verderop die een buitenbakje heeft. Ik ga gewoon aanbellen en vragen of er misschien mogelijkheden zijn of ik af en toe een half uurtje of uurtje daar zou mogen trainen :+ . Vragen kan altijd en ik wil er ook wel een kleine vergoeding voor geven.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:32

Vind ik juist een fijne uitdaging, op gras werken. Als je daar hun aandacht kan krijgen, dan overal, zo krijg je meer gezag over de paarden.

Ik heb zelf een buitenbak, en overdekte longeerbak, maar bij droog weer begin ik toch in de wei te werken, omdat de bodem daar niet zo zwaar ligt. Stappen lukt idd ook niet zo goed, dan gaat ze ook snel grazen, maar met een zweepje erbij krijg ik haar weer aan het werk.