probleem met neckrope rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dayxx

probleem met neckrope rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 18:51

Hoi allemaal!
Vandaag heb ik voor de 4e keer met mijn gypsy cob Dan met alleen maar een neckrope gereden,
en het gaat echt super. :D Hij doet alles wat ik van hem verwacht en meer,
stap draf en gallop in alle figuren, van draf naar halthouden, van hand veranderen in middendraf en hij springt ook een springparcours van 40 cm rond. /3 <3 Er is alleen 1 klein probleempje, waar ik jullie hulp goed bij kan gebruiken.. Als hij ontspant, doet hij zijn hoofd helemaal naar beneden tot zijn lip bijna de grond raakt. Dit is natuurlijk goed omdat hij zich ontspant, maar ik kan niet zo goed meer met de neckrope kleine hulpen geven. Hebben jullie hier ervaring mee en weten jullie hoe ik hier een tussenweg kan vinden? :j
Alvast bedankt!!
Groetjes Day

Angela

Re: probleem met neckrope rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:26

Iets meer been erbij houden om te zorgen dat de pony weet dat zover zakken niet (de hele tijd) de bedoeling is.

Dayxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 09:43

Oke dankjewel, zal erop letten ! Ben wel bang dat hij dan in de stress raakt en ik de controle verlies. Maar ik kan het proberen!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:51

Ik vind het juist fijn als mijn paard met zijn neus over de grond loopt tijdens het rijden met de halsriem. Het sturen doe je toch (het liefst) met je zit en de halsriem is extra voor als hij een keer wat minder scherp luistert. Ik zou je dus aanraden hem nog wat meer op de zit af te richten en de halsriem slechts als tussenfase/extra te beschouwen.

Om te sturen:
- gewicht op de kant waar je naartoe wilt
- kijken waar je heen wilt, schouders en heupen draaien iets mee
- beide handen naar de kant waar je naartoe wilt (dus binnenhand van de hals en buitenhand dicht bij de schoft, maar niet over de manenkam heen)
- buitenbeen naar achteren

Om af te remmen:
Kantel je bekken naar achteren (onderrug bollen) en hou dit stijf, dus niet meer meeveren zoals je tijdens het rijden doet. Druk hierbij je hakken naar beneden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:02

Been erbij bedoel ik niet een been dat voorwaarts zegt, maar een been dat zegt "buik erbij" (dus eigenlijk de vraag om na te geven). Sturen hoort bij halsring rijden (net als op bit) op je zit, de ring (of een bit) komt daarna, om een hulp "kracht" bij te zetten, dus inderdaad net dat beetje "he, let eens op, ik vraag iets". Je been kan een buik erbij vragen als het paard "gaat duikboten". Dat is dus niet naar voren, maar opwaarts. Dat moet je paard dan natuurlijk wel begrijpen, dus dat is eerst oefenen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:08

Niet met de halsring gaan sturen maar meer met je lichaam :)

Dayxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 11:13

Motje11 schreef:
Ik vind het juist fijn als mijn paard met zijn neus over de grond loopt tijdens het rijden met de halsriem. Het sturen doe je toch (het liefst) met je zit en de halsriem is extra voor als hij een keer wat minder scherp luistert. Ik zou je dus aanraden hem nog wat meer op de zit af te richten en de halsriem slechts als tussenfase/extra te beschouwen.

Om te sturen:
- gewicht op de kant waar je naartoe wilt
- kijken waar je heen wilt, schouders en heupen draaien iets mee
- beide handen naar de kant waar je naartoe wilt (dus binnenhand van de hals en buitenhand dicht bij de schoft, maar niet over de manenkam heen)
- buitenbeen naar achteren

Om af te remmen:
Kantel je bekken naar achteren (onderrug bollen) en hou dit stijf, dus niet meer meeveren zoals je tijdens het rijden doet. Druk hierbij je hakken naar beneden.

Oke dankjewel voor de tips!

Dayxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 11:14

Angela schreef:
Been erbij bedoel ik niet een been dat voorwaarts zegt, maar een been dat zegt "buik erbij" (dus eigenlijk de vraag om na te geven). Sturen hoort bij halsring rijden (net als op bit) op je zit, de ring (of een bit) komt daarna, om een hulp "kracht" bij te zetten, dus inderdaad net dat beetje "he, let eens op, ik vraag iets". Je been kan een buik erbij vragen als het paard "gaat duikboten". Dat is dus niet naar voren, maar opwaarts. Dat moet je paard dan natuurlijk wel begrijpen, dus dat is eerst oefenen.

Dat snap ik wel, maar zoals je al zegt, we moeten nog veel oefenen. Hij reageert nog teveel alleen op de neckrope dus er valt aan te werken! :D

Dayxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 11:16

SindyKaya schreef:
Niet met de halsring gaan sturen maar meer met je lichaam :)

Ik gebruik beide, met natuurlijk zoveel mogelijk met je lichaam. Hopelijk stopt het duiken uiteindelijk ook met de tips hierboven, dankje!