Jambette aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Jambette aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 13:35

Ik ben af en toe bezig met VD. Mijn pony's kennen niet zo super veel kunstjes maar wel wat. Grondwerk zijn we wel actief mee bezig :j. Mijn IJslander vind het erg leuk om voetjes te geven maar helaas gaat dit niet op de juiste manier. Als ik haar om een voet vraag gaat ze hoog staan schrapen met haar voet of als het haar rechter voor been is tilt ze hem op alsof je hoeven gaat uitkrabben en houd hem dan zo een tijdje in de lucht. Ze strekt haar been niet uit zo als het hoort bij een jambette of ze houd hem gewoon niet in de lucht. Hoe kan ik dit haar aanleren?

Mijn shetlander ben ik ook wel met VD bezig geweest maar na een stuk of 5 keer proberen voetje te geven vind ze het niet meer interessant en doet ze het gewoon niet meer. Wat kan ik hier aan doen?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:44

Mijn Haflinger snapte het uitstrekken ook niet in het begin. Die heb ik gewoon een beetje geholpen door heel zachtjes zijn been naar voren te duwen(van opzij) als hij het optilde. Na een keer of 4 had hij in de gaten dat als hij hem naar voren stak er een beloning volgde. Nu moet hij alleen nog leren dat hij hem langer in de lucht moet houden :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 13:49

SuperAssie schreef:
Mijn Haflinger snapte het uitstrekken ook niet in het begin. Die heb ik gewoon een beetje geholpen door heel zachtjes zijn been naar voren te duwen(van opzij) als hij het optilde. Na een keer of 4 had hij in de gaten dat als hij hem naar voren stak er een beloning volgde. Nu moet hij alleen nog leren dat hij hem langer in de lucht moet houden :)

Heb ik ook al geprobeerd maar ze lijkt het gewoon niet te snappen. Ze valt steeds weer terug in het schrapen inplaats van echt voetje geven. Ik heb ook al eens de voet helemaal opgetild en dat geprobeerd maar dat werkt ook niet -O-

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:20

Misschien helpt Nalanta.nl maar geduld en volhouden is toch wel de beste tip

Gydja

Re: Jambette aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 12:36

Ik heb de site al bekeken toch bedankt voor de tip. Er staat op haar site bij de jambette ''Namate je vaker oefent, zal hij zijn been hoger en verder uitslaan'' dit is dus gewoon niet het geval. We zijn hier al een hele lange tijd mee bezig en het blijft gewoon bij schrapen :(

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:41

Ik heb precies hetzelfde met mijn IJslander, alleen als ik voet zeg geeft ze voetje en houdt ze m stil en als ik zeg 'pas' gaat ze keihard schrapen. Ik ga haar nieuw trucje aanleren met ander commando denk ik :-)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:43

Doe je het met clicker?
Dan kan je zoals SuperAssie zegt het been een stukje omhoog duwen, op het beste moment klikken en dan leert hij het sneller omdat hij dan weet dat je pas klikt bij het uitstrekken ;).

bobo2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:44

bij mij is het gelukt door zijn beentje 'een beetje opte tillen' nee niet gewoon pakken en naar je toe halen zoals strekken maar door bij zn oksel heb een beetje omhoog te 'wippen' met 10 min. had hij de basis door en geduld hebben :)

bobo2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:46

en bij je shet is het misschien handig om veel af te wisselen bijv. paar keer een trucje laten doen dan even laten rennen of wat anders te doen en op een spelende wijze hielp mij altijd heel veel. succes!

wenss0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:07

hey ik heb ook een ijslander ik heb het hem ook aangeleerd wil je tips stuur maar een berichtje :) ;)

foto :) ;)

Afbeelding

wil je meer zin ? kijk dan zeker is op onze Ffb pagina er is momenteel een actie bezig !! :) ;)

link pagina :) ;)
https://www.facebook.com/groups/224392821091159/

Roannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:45

Herkenbaar! Die van mij schraapte ook & snapte niet dat ze haar beentje omhoog moest houden en uitstrekken! Ik ben denk ik 3/4 van een jaar mee bezig geweest om het haar te laten snappen. Bij het ene paard duurt het misschien maar twee weken & het andere paard doet er een jaar over. Ik heb het haar uiteindelijk geleerd , door elke positieve verandering dus hoger / langer haar te belonen. En hierbij werkt een clicker erg handig! :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 18:43

Nu snapt ze wel dat ze haar been moet uitstrekken maar ze trekt hem eerst in en slaat hem dan uit maar laat hem wel meteen naar beneden vallen. We gaan nog veel meer oefenen :) Een clicker is wel een goed idee! Onder de oksel omhoog wippen heeft echt geen nut :') ze staat je dan aan te kijken van 'wat doe jij nou weer?'

Verder kan ze ook een voetje op een blok zetten alleen ze zet haar voet heel dom neer alsof hij niet recht staat. Hoe krijg je een paard met het andere been ook op het blok. Ik heb geprobeerd haar het andere voetje te laten geven maar dan wisselt ze gewoon om of doet niets. En als ik haar een stukje naar voren wil begeleiden dan stapt ze met het ene voet van het blok af. Op een hogere stoeprand is geen probleem ( of verhoging voor de deur ) maar op een blok staan lijkt er niet in te komen.

Mijn shet wil alleen maar buigingen maken -.-'

just_me14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:16

.
Laatst bijgewerkt door just_me14 op 21-10-14 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

just_me14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:19

ik heb de jambette hoger aangeleerd door te "zeuren". mijn commando is bij de schouder aantikken, en ik heb gewoon wat vaker achterelkaar (wel rustig natuurlijk en niet gefrustreerd) te tikken. ze begon haar been toen elke keer wat hoger te doen en toen heb ik meteen beloond. ze slaat dan heel de tijd gewoon een beetje in de lucht maar wel hoog en dat elke keer belonen. ondertussen houd ze hem ook gewoon stil door veel te oefenen. maar je heb nu eenmaal geduld nodig! :P

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:41

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:24

Handig! Bedankt voor de link!