[AR] Maat van tuig controleren/ afstellen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Maat van tuig controleren/ afstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:12

Ik heb enkele jaren terug een tuig en wagentje voor mijn pony aangeschaft om recreatief mee te gaan rijden. Een leek als ik was heb ik alles bij 1 winkel gekocht, en ben ik op het goede vertrouwen van de verkoper af gegaan. Deze mende zelf met pony's die net zo groot als de mijne waren, dus ik dacht dat ze er wel verstand van zou hebben of het zou passen of niet.

Door schade en schande ben ik wijzer geworden, en heb ik de kar (die veeel te zwaar bleek voor mijn pony) verkocht. Sinds kort heb ik een veel lichter en beter passend karretje terug gekocht. Echter is dit karretje van zulke andere formaten, en pony inmiddels ook, dat ik mijn gehele tuig opnieuw moet instellen.

Helaas heb ik niemand in mijn omgeving die dit voor mij kan controleren, en mijn moeder (die een menbewijs heeft) weet ook de richtlijnen niet meer welke gelden voor de maten van het tuig.

Wie kan mij hierbij helpen? Graag met foto's van goed opgetuigde paarden?

Bij deze een foto van mijn pony in het tuig voor zn nieuwe kar (enkel een klein testritje mee gereden om te kijken of mijn pony deze kar kon hebben). De broek zit niet zo lekker en schuift, denk dat dit ook door verkeerd afstellen komt.

Afbeelding

Brainless

Re: Maat van tuig controleren/ afstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:18

Pony hoort verder naar voren te staan, de broek zit te hoog en is te kort afgesteld.

Als je de pony verder naar voren zet, moet je de broek niet vast maken in deze ogen, maar verder naar voren.
Voor het beste kun je een lamoen nemen waar je pony beter in past (deze is te groot/lang voor deze pony).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:31

Is de lengte tussen pony en wagen wel correct? Ik weet niet of er wel kleinere lamoenen bestaan eigenlijk..
Het lusje waar de broekriem nu doorheen gaat wil ik sowieso verder naar voren plaatsen.
Wat zijn punten waar ik op moet letten als ik op zoek ga naar een nieuw lamoen? Ik had zelf het idee dat mijn pony wel mooi in dit lamoen paste, maar dat de haakjes en ogen van het lamoen te ver naar achteren zijn geplaatst..

Waar hoort de broek te liggen, en op welke hoogtes?
En hoe kan ik de lengte van de strengen juist afstellen/ controleren?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:41

Je lichtogen een gaatje lager. Je broek moet iets onder de zitbeenknobbel zitten (bot wat uitsteekt achter bij de bil) Meestal zeggen ze een handbreedte maar bij zo'n shet is een halve hand voldoende. Je strengen lijken kort of lang genoeg. Als hij aantrekt dan komt het lamoen sowieso iets naar voren. Ik vind dat het lamoen de goede maat heeft maar iets lager valt hij mooier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:45

Ik moet zeggen dat de pony en wagentje op de foto lichtelijk berg-af staan. Eventueel kan ik ook een filmpje maken van de bewegende combinatie, al ben ik nu druk bezig de kar op te knappen en ligt hij momenteel dus uit elkaar haha! :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:50

Tip
word lid van de menclub in de buurt.
Daar leer je veel, kunnen ze je helpen met het juist afstellen, en kan je gezellig wekelijks lessen en meerijden met andere menners uit de buurt met ritten. Heel gezellig en leerzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:56

Helaas zit er geen men-club in de buurt, anders had ik dat zeker gedaan!
Nu wil ik sowieso eerst het wagentje in goede staat hebben en mn pony weer in goede conditie voor ik hem echt weer ga inspannen, maar om tegen die tijd goed van start te gaan leek het me wel handig om wat richtlijnen met betrekking tot het tuig goed af te stellen mee te kunnen nemen.

Hoe ver moet de broek bijvoorbeeld naar achteren liggen? Hoe hoog hoort de voorkant van de broek te hangen, en hoe hoog hoort de achterkant te hangen?
Staartriem zit met 1 vuist-hoogte tussen kont en riem vast, dat heb ik zo geleerd op grote paarden, geen idee of dat voor zo'n kleintje te ruim is?

Officieel zit er bij dit tuig ook een riem die van de borst naar de singel loopt tussen de voorbenen, geen idee waar die voor is dus ik heb hem weg gelaten.. Kan geen kwaad lijkt mij?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:56

Er zijn richtlijnen hoe het tuig ongeveer het beste zijn werk doet, maar dat is afhankelijk van de koets en de pony. En een ervaren menner zal het tuig in het werk precies afstellen dat het past bij de koets, de pony en het terrein, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:04

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:15

Je broek zit in ieder geval niet goed, volgens mij zit hij te hoog als er nu druk op komt schuift hij waarschijnlijk te makkelijk omhoog, maar de haakjes aan het lamoen zitten ook niet ver genoeg naar voor dus zo doet de broek denk ik erg weinig.
De riem tussen singel en borsttuig kan vooral handig zijn als je een tweespan rijdt dat voorkomt dan dat de langboom erg ver omhoog komt (is het een combituig?) voor enkelspan gebruiken de meeste mensen hem inderdaad niet.

Een club heb je niet overal natuurlijk maar gediplomeerde men instructeurs zitten over het hele land, gewoon een keer een lesje nemen. Je kan dan gewoon even uitgebreid advies vragen over je wagen en tuig en als het nog niet op orde is is een lesje mennen zonder wagen vaak ook al leuk en nuttig!

EDIT: Heeft je moeder haar theorie boek van het menbewijs niet meer als je uitgeschreven wilt hebben hoe een tuig ongeveer hoort te zitten staat dat daar volgens mij gewoon in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:50

Helaas heeft ze dat boek niet meer nee. Het is ook al ruim 7 jaar geleden dat zij gemend heeft.
Volgens mij is het geen combinatie-tuig. Op deze foto is het riempje wel te zien. Hierna heb ik hem er af gehaald haha!

Afbeelding

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:05

Waar zit je in de buurt? Misschien is er iemand met voldoende ervaring in je buurt die een keertje met je mee kan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:16

Omgeving [plaatsnaam].

Voor ik iemand langs kan laten komen wil ik eerst het wagentje klaar hebben. Ik heb echter geen idee hoe lang dat gaat duren, omdat ik echt alles aangepakt wil hebben. Niet alleen het schuren en verven, maar ook de banden (zowel velgen als binnen en buitenbandjes) en het bankje. (Zie topic: [AR] Concourswagentje opknappen, enkele vragen. )
Ik hoop om voor die tijd al het een en ander aan tips te hebben verzameld. Vooral met betrekking tot de broek en strengen. :)