Kan ik rijden op een pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

misty16

Kan ik rijden op een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 18:14

Hallo,
Met spijt in het hart moet ik mijn 4 jarige Oldenburger verkopen wegens te weinig tijd en hij een paard is die iedere dag moet werken.
Ik had er nog een Welshke bij lopen als gezelschap maar ik ben aan hem gehecht en zou hem graag houden.

Ik ben nu al van zijn 6 maand bezig een band te bouwen en trucjes te doen. Hij is nu 1,5 jaar en is bezig met longeren wat zeer goed verloopt.

Wat ik mij afvraag is of ik later op heb kan rijden? Hij is een B-welsh (hengst) en wordt 1,30m. Ik zelf ben 1,57m en weeg 50 kg. ik zou er niet intensief mee rijden maar gewoon eens een kort wandelingske maken terwijl ik op zijn rug zit.

Ik mag geen groot paard niet meer omdat mij ouders denken dat ik er geen tijd voor ga hebben. Maar ik rij gewoon voor het plezier door te wandelen en eens uit te leven op velden. Ik zou dit dus heel hard missen en daarom vroeg ik af of ik later op mijn welske kan gaan wandelen. Ik doe dit niet elke dag normaal is dit enkel in de zomer of als het goed weer is en dit is 2x in de week of soms nog minder.
Ik hoop dat jullie een antwoord weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:16

Hij is nu nog maar anderhalf zeg je. Wacht eerst maar eens af wat er de komende 3 jaar gebeurt, hoe groot en zwaar je zelf word bijvoorbeeld, maar ook hoe groot je pony echt word, of het nog lukt naast baan/studie etc
Je kan nu wel allemaal plannen willen maken, maar over 3 jaar ziet de wereld er waarschijnlijk alweer heel anders uit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:23

Met ander half al longeren?? En geen tijd hebben voor je eigen paard? De jonge van anderhalf nog minimaal een jaar laten staan en je in die tussen tijd gaan verdiepen in het gegeven paard.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 01-10-14 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Rose94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:24

Je zult dit pas kunnen weten Waneer hij volgroeid is. Maar een pony van 1.5 hoort lekker in de wei te spelen en niet aan het werk te zijn in de vorm van longeren.

misty16

Re: Kan ik rijden op een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 19:33

Hij speelt hoor hij staat lekker op de wei. Ik heb zeker tijd voor mijn paarden maar niet om iedere dag op te rijden wat met mijn Oldenburger wel noodzakelijk is.
Ik zie in het longeren geen probleem. Hij heeft er plezier in en doet het zeer graag. Natuurlijk doe ik niks intensief gewoon stappen aan beide kanten en dit 5 min. Ook gebruik ik nog geen zweep. Ik vindt hier niks verkeerd aan. Oke normaal doen ze dit op een leeftijd van 2 jaar maar als hij dit nu super doet en het niet erg vindt. Ik doe dit maar 2x in de week 5 min.

PS ik ben 18 jaar en weeg al 2 jaar 50 kg en soms zak ik nog naar 48kg.

En ik heb nu al 10 jaar een eigen paard. de eerste 5 jaar een d-pony waar ik af en toe mee ging gaan wandelen maar of je hier nu 3 dagen niet mee rijdt of mee bezig bent of een maand, zij maakte daar geen probleem van. Maar mijn Oldenburger moet echt alle dagen intensief mee bezig gehouden worden of hij wordt ongelukkig.
Mijn welshke maakt hier ook geen probleem van als ik is een paar dagen niet met hem bezig ben. (dan bedoel ik grond werk,borstelen enz maar ik ga er wel iedere dag bij )
Het is omdat mijn Oldenburger een zeer sociaal type is die graag met mensen omgaat en hij is nogal jaloers.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:44

Ik zou het niet doen.
Je bent te groot.

En voordat hij 4 of is duurt ook nog lang. Neem aan dat je er niet op 3 jaar gelijk op wil.
Dan is je leven ook weer heel anders.

Is een bijrijder voor je paard een idee? Hoef je niet elke dag, maar kan je toch rijden.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:49

Ik vind het prima kunnen, er rijden ook wel kleine volwassenen op Welsh A 'tjes.
Ik zie hier tengere volwassenen op shetlanders dressuur rijden en recreatief op een stevige Welsh zou niet kunnen ???

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 19:52

Neen hoor met mijn Oldenburger heb ik gewacht tot hij 4 jaar en 2 maand was voor ik er op kroop. We hebben zelfs eerst de veearts bij gehaald om te voelen aan de ruggenwervels.
Ik ga dit ook doen bij mijn welsh zeker wachten tot 4 jaar en dan de veearts laten komen.

Ik vraag mij ook af of een hengst niet groter en breder wordt of een ruin of merrie? Of ben ik verkeerd?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:52

Met 157 cm op 130 cm pony gaat wel passen in lengte.

Alleen 1,5 is veel te jong om al te longeren. Ook al doet hij het braaf het is ongezond voor zijn lijfje. Gewoon rustig mee gaan wandelen en dingen laten ontdekken, verkeersmak maken en zo. En dan afwachten hoe hij gaat uitgroeien tot zeker zijn derde jaar.

Kwa breedte maakt het eigenlijk weinig uit of je een merrie hengst of ruin hebt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:55

Kun je niet een (betaalde) bijrijder zoeken voor de dagen dat je je Oldenburger niet kan rijden?

Je Welsh is nog veel te jong om er wat mee te doen, ook 5 minuten longeren. Lekker het weiland in, af en toe poetsen en een stukje wandelen en dat is het!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:57

Longeren zou ik nog even mee wachten tot die 2,5 is , longeren is erg belastend voor de benen . Je kan wel af en toe langs de weg lopen om hem overal aan de laten wennen . Hengsten worden vaak wat breder en ruinen gaan wat meer de hoogte in.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 20:36

Oke geen probleem dan ga ik stoppen met longeren. Ik maak wel dagenlijks een wandeling langs de straat.

Bijrijder is geen optie. ik heb enkel maar tijd voor 1 paard en welk plezier heb ik eraan als er steeds een bijrijder op mijn paard rijdt. Dit is een paardje die op hoogniveau hoort dressuur te doen. Er zit enorm veel potentieel in en ik kan dit er nooit niet uit krijgen en wil hem verkopen aan iemand die hem kan geven wat hij verdient.

Ik wil gewoon niet dat mijn welshke overbelast is of later een doorgezakte rug krijgt.
Maar als het geen probleem is om er later erop te rijden 2x in de week (in de winter is het nog minder)
Ik wil ook later hem leren om aan een band te hangen. Ik had dit gezien bij vrienden die leren welshkes op voor de koets en in het begin hangen ze er een camion band aan. Ik zou dit later ook doen aangezien hier geen plaats is voor een koets te zetten. Wel ga ik er een ervaren persoon bij halen die hier veel ervaring heeft in het beleren van paarden in de koets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:47

Je hebt hem al overbelast door hem te longeren.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 20:57

Nee ik denk niet dat ik hem al overbelast heb ik ben nog maar van vorig weekend bezig en in totaal al 3 keer 5 min gelongeerd. Hier zal hij toch nog geen schade van opgelopen hebben?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:17

Vanaf vorig weekend bezig en dan nu al 3 keer gelongeerd? Dat is best veel..

Je hoeft ook niet voor 7 dagen per week een bijrijder toch? Je kunt toch iemand die er bijvoorbeeld 3 keer per week wat mee doet en jij de rest doet? Wordt je paard misschien ook nog wel beter van. :j

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:27

Ts vroeg niet om commentaar/(goedbedoeld) advies over het longeren, maar of ze op haar pony zou passen.

Ik denk dat je wel gaat passen, maar dat kun je pas zeker zeggen als hij volgroeid is :P

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:30

Ts zegt toch zelf dat ze longeerd? Dan mogen mensen aangeven dat dat niet slim is en niet goed voor de pony . Niks zeggen heeft ze helemaal niks aan en nu doet ze er hopelijk wat mee :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:31

luffwinny schreef:
Ts zegt toch zelf dat ze longeerd? Dan mogen mensen aangeven dat dat niet slim is en niet goed voor de pony . Niks zeggen heeft ze helemaal niks aan en nu doet ze er hopelijk wat mee :)

Dat is ook weer waar :)

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:49

Jullie overdrijven wel een beetje, 5 minuutjes stappen aan een longeer lijn is echt niet zo erg hoor. Heb ik toen der tijd ook gedaan en die van ons is ondertussen 5en nog nooit iets mis mee geweest.

Maar je kan met jou lengte en gewicht makkelijk op een pony van 1.30m . Ben zelf 1.65 en 65 kilo en rij ook wel eens op pony's van 1.35m.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 09:39

Oke bedankt voor het advies. Ik ga toch nog wachten met longeren ook als is het gewoon stappen

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:45

Ik ben zelf 1.65 en ik kan niet meer op mijn 1.35 Welsh x New Forest. Zelf ben ik niet meer in de groei. Als jij nog in de groei bent zou ik me pas zorgen maken als het paardje 3 is. Kijk dán hoe lang + zwaar je bent, en vraag het nog eens na.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:49

Hier kun je met geen mogelijkheid iets over zeggen zonder TS en de pony (volgroeid) te zien. Het hangt er voornamelijk vanaf hoe breed gebouwd de pony is, of TS lange of juist korte benen (en bovenlijf heeft) etc.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:55

AnnemiekvM schreef:
Ik zou het niet doen.
Je bent te groot.

En voordat hij 4 of is duurt ook nog lang. Neem aan dat je er niet op 3 jaar gelijk op wil.
Dan is je leven ook weer heel anders.

Is een bijrijder voor je paard een idee? Hoef je niet elke dag, maar kan je toch rijden.

ik ben even groot en rijd op 1 van 1,20 helemaal geen raar beeld hoor... om het zo standaard te zeggen wordt ik onderhand niet goed van. het hangt helemaal af van de bouw van beiden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:05

Volgens mij zijn welsh ponys niet zo heel sterk in het gewicht dragen, zeker niet de A en de B maat.
Ik zou maar rustig afwachten tot het 4 is en dan pas kijken of het kan en of je nog steeds 50 kg weegt.

Maar het is een mooie ponyras en ze doen het heel leuk voor de karren, dus voor het geval dat je vind dat je te groot bent en of te zwaar kan je het nog altijd beleren voor de kar.

Ik zou het longeren echt maar even helemaal achterwege laten. Ga eens gewoon lekker ipv ervan ermee te gaan longeren aan de hand wandelen en zo alvast verkeersmak leren te worden.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:26

Omdat een ander het wel doet, zegt niet dat het goed past.
Sommige mensen proberen het voor zichzelf goed te praten en vergeten eerlijk te zijn.

Gelukkig zijn er nog veel meer dingen dan rijden en kun je evengoed veel plezier hebben met je pony.