[AR] Mentuigje shetlander, wat doe ik verkeerd?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Mentuigje shetlander, wat doe ik verkeerd?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 22:06

Hoi allemaal! :)

Inmiddels alweer zn twee jaar geleden heb ik een tijdje ge-ment met mijn shetlander, toen ik eenmaal een rijpony kocht is dit een beetje naar de achtergrond verdwenen en heb ik mijn spul opgeruimd.

Nu begon het weer te kriebelen om te gaan mennen, en laat nou net mijn aanstaande weidegenootje (:D ) ook die kriebels hebben, dus het was niet zo moeilijk te bedenken om samen wat aan te schaffen..

Zo gezegd, zo gedaan, tuigje en sulky gekocht. Tuigje past prima naar mijn weten en sulky is ook op de goede maat (met al mijn men-kennis)

Vandaag was het zover, voor de eerste keer weer wezen mennen, het was zeker even wennen!
Maar toen ik mijn pony in draf wou zetten, ging mijn sulky zo de lucht in, het bleef natuurlijk bij een paar cm omdat het tuig vast zit, maar dit kan en mag niet gebeuren lijkt mij.

Er zit ook een riem bij het tuigje waarvan ik niet weet waar die behoort, dus misschien wel om de sulky op zijn plek te houden?

Wie-o-wie kan mij een beetje weer op weg helpen?

*Let niet op het opgeknoopte bitje, heb vanavond gaatjes bijgemaakt, was maar voor één keertje..
Pony is ook wat te dik, ben ik me van bewust, maar daar wordt hard aan gewerkt! :)

Afbeelding

Afbeelding

Edit: foto's wat groter gemaakt

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:09

je mist inderdaad een buitensingel. die gaat vanuit de lichtogen ongeveer, (waar de bomen in hangen). naar beneden rondom. ( ik ben niet goed in uitleggen)

normaal heb je dus 2 singels

Afbeelding

even een foto van mijn pony. zie je de 2 singels?

edit: je broek zit trouwens veel te hoog.

ik tem op je topic zodat hij bij aangespannen terecht komt. daar zijn nog meer menners die je kunnen helpen met vragen en afstellen.
Laatst bijgewerkt door _00_0 op 25-09-14 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Re: Mentuigje shetlander, wat doe ik verkeerd?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:12

Je broek werkt zo ook niet als rem, deze moet aan het oog verder naar voren vast worden gemaakt.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:13

De sulky is niet in evenwicht ga ik vanuit. Hij mag niet hangen in de ogen maar ook niet omhoog komen. Hoe je dat kan afstellen bij die van jou weet ik niet. Ook mis ik de buitensingel

Je broek zit in mijn ogen ook niet goed vast, die kun je beter in het oogje naar voren vast zetten.

Verder kan ik je niet veel verder helpen omdat ik wel vaak met zijn zus men maar dat is met een marathonwagen, en mijn sulky die ik heb (waar mijn shet nog steeds niet voor staat) is gemaakt door mijn vader dus op zijn hoogte en met stoeltje te verzetten om de evenwicht aan te passen.
Laatst bijgewerkt door tinkersjakie op 25-09-14 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:13

Klopt. Bij dit tuig moet je die singel vastmaken aan dezelfde gespen als waar de lichtogen aan vast zitten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:14

Broek hangt ook niet helemaal goed,(oa bevestigingsplek zou ik anders kiezen) en borsttuig lijkt wat groot.

Verder vraag ik me af of de sulky zo mooi in evenwicht hangt, of dat je je lichtogen nog moet verstellen.
Tip, niet banketstaaf bedoeld, maar laat een keer iemand reallife mee kijken, niet alleen van een foto.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 22:15

Ik snap het nu! idd, die singel mis ik, had ik bij mijn andere tuigje wel jaa!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:16

Paardje staat ook te kort in de strengen (niet voor de sulky, maar wel voor de lengte van het lamoen).

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 22:18

Misschien een stomme vraag.. maar wat zijn de lichtogen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:20

Laat echt iemand een keer meekijken, als je dat niet weet. Het zijn de leren ovalen lussen waar het lamoen/de burry in hangt.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 22:23

Femke_Tweety schreef:
Laat echt iemand een keer meekijken, als je dat niet weet. Het zijn de leren ovalen lussen waar het lamoen/de burry in hangt.

Ik weet wel wat je bedoeld maar ik wist niet dat je dat zo noemt ;)

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 22:26

Femke_Tweety schreef:
Broek hangt ook niet helemaal goed,(oa bevestigingsplek zou ik anders kiezen) en borsttuig lijkt wat groot.

Verder vraag ik me af of de sulky zo mooi in evenwicht hangt, of dat je je lichtogen nog moet verstellen.
Tip, niet banketstaaf bedoeld, maar laat een keer iemand reallife mee kijken, niet alleen van een foto.

Daar zijn we inderdaad mee bezig geweest, maar moeten het balans nog vinden.
Het was pas de eerste keer na jaren, dus neem me het niet kwalijk alsjeblieft als alles nog niet op de juiste plek hangt..
Het is niet dat ik totaal nergens vanaf weet en met het eerste beste ga mennen..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:26

Aangezien het hier verkeerd staat verplaats ik het naar AR.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:39

Zoals eerder gezegd,

Je broek moet een gat verder naar voren op het lamoen, en met een sulkie heb je een riem nodig om de ogen op zijn plaats te houden, zeg maar een riem buiten om alles heen rond zijn buik.
Normaal is de riem door het schoftje waar het lamoen in hangt, langer en kan je die onder zijn buik vastmaken net als bij de foto van palryo, desnoods doe je die riem nog een slag om het lamoen heen dat is de oude manier om alles goed op zijn plek te houden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:01

Ik zou hier eerst een goede instructeur bij halen voordat er serieuze ongelukken gebeuren.

Buiten singel mist (echt HEEL gevaarlijk, zo had je hem NOOIT in mogen spannen!), broek zit veel te ver naar achter vast aan het lamoen waardoor hij niets doet en hangt niet mooi (achterkant wat laag, voorkant wat hoog), lamoen is veel te smal om een goede wending te kunnen rijden (hierdoor kan je pony flink in de staak gaan en zelfs last van zijn lichaam krijgen).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:22

Zitten er ook stophaken op het lamoen want hij steekt wel erg ver naar voren uit

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 09:31

Dennis schreef:
Ik zou hier eerst een goede instructeur bij halen voordat er serieuze ongelukken gebeuren.

Buiten singel mist (echt HEEL gevaarlijk, zo had je hem NOOIT in mogen spannen!), broek zit veel te ver naar achter vast aan het lamoen waardoor hij niets doet en hangt niet mooi (achterkant wat laag, voorkant wat hoog), lamoen is veel te smal om een goede wending te kunnen rijden (hierdoor kan je pony flink in de staak gaan en zelfs last van zijn lichaam krijgen).

Ik weet dat ik wat fout doe en dáárom maak ik ook een topic, ik wil leren van mijn fouten en veilig over weg gaan, dat is mij meer dan duidelijk

Als ik niets fout mág doen kan ik er ook niet van leren.. Tuurlijk wil ik dat ik het goed had gedaan, dat heb ik nu eenmaal niet en daarom vraag ik advies.
Er wordt nu echt gedaan alsof ik een of ander pennymeisje ben dat wil gaan mennen met haar pony.
Dat is het niet! Ik wil gewoon actief gaan trainen met haar en ik vind veiligheid enorm belangrijk, zo ook dat alles goed past en de pony er geen hinder aan heeft. Uit de reacties maak ik een beetje op dat ik er maar beter meteen mee kan stoppen.. De meeste posts zijn echt niet motiverend om (op een goede manier) verder te gaan met de mensport.

Ik weet nu wat er mist, dát moest ik nog net even weten, bij mijn vorige tuig zat dat wel goed, maar heb het nu over het hoofd gekeken..
Voor degene die gereageerd hebben met tips zoals voor de broek, dankjewel, is weer een leerpuntje voor mij maar het is nu ook duidelijk waarom :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:36

Ik begrijp je en het is ook verstandig om een topic te maken maar ik denk wel dat je er beter aan gedaan had om eerst foto's te maken, topic te openen en dan met de tips aan de slag te gaan.

Zo had het gewoon heel fout kunnen gaan begrijp je?

Gaby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:14

Misschien moet je niet zeggen dat je over gedegen mem kennis beschikt. Het komt dan wat raar over om zulke fouten te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:24

In welke regio woon je? Misschien biedt iemand met ervaring met sulky's zich wel spontaan aan om je te helpen? Dat zou tof zijn! ;)

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 16:06

Gaby89 schreef:
Misschien moet je niet zeggen dat je over gedegen mem kennis beschikt. Het komt dan wat raar over om zulke fouten te maken.

Ik zeg niet dat ik over gedegen men kennis beschik, alleen dat het niet de eerste keer is dat ik ga mennen ..

Ik weet het een en ander maar zoals blijkt niet genoeg, en dat wil ik graag leren!

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 16:07

safina schreef:
In welke regio woon je? Misschien biedt iemand met ervaring met sulky's zich wel spontaan aan om je te helpen? Dat zou tof zijn! ;)

Dat zou inderdaad heel fijn zijn ja! :)

Ik woon regio Bommelerwaard

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 16:07

Iris82 schreef:
Ik begrijp je en het is ook verstandig om een topic te maken maar ik denk wel dat je er beter aan gedaan had om eerst foto's te maken, topic te openen en dan met de tips aan de slag te gaan.

Zo had het gewoon heel fout kunnen gaan begrijp je?

Klopt! :)
Is weer een leer voor de volgende keer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:13

Bubbleee schreef:
safina schreef:

Dat zou inderdaad heel fijn zijn ja! :)

Ik woon regio Bommelerwaard

Helaas bij mij niet in de buurt. En eerlijkgezegd weet ik ook niet zoveel van Sulky's. Maar wie weet is er iemand anders?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:20

Zoals al is gezegd, moet je inderdaad een buitensingel aanschaffen voordat je weer gaat mennen. Ook zou ik de broek meer naar voren bevestigen, nu geeft het hetzelfde effect als een slagriem en dat is niet de bedoeling bij een broek. En (zoals ook al is gezegd) is het lamoen een beetje te smal, waardoor de pony wordt beperkt in zijn/haar bewegingen als hij/zij gaat keren of een bocht maakt. Dus een andere sulky of een ander lamoen zou ook zeker geen overbodige luxe zijn. :j