[AR] Vaardigheidsproef koetsiersbewijs

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jen

Vaardigheidsproef koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 10:49

Ik heb een vraagje over de proef die we af moeten leggen voor het koetsiersbewijs. Zondag hebben we examen en we moesten van onze instructeur zelf de proef oefenen alleen snappen we niks van het laatste onderdeel.

Rondrijden op de linkerhand in stap.
Op de lange zijde (H E K) afwenden en halthouden op de Middellijn (A C lijn).
Voorwaarts in stap daarna linkerhand. Als alle aanspanningen op de hoefslag zijn aandraven. (een aanspanninglengte tussenruimte )
Daarna bij A (korte) of bij B (lange zijde) een grote volte. (vrij inzicht van de examinator)
Van hand veranderen in arbeidsdraf, dan op de rechterhand een overgang naar de stap en weer aandraven.
Bij een letter/korte zijde op de grote volte blijven en in stap overgaan.

Vanaf hier dus.

1 deelnemer verlaat de groep en draaft aan, gaat bij begin lange zijde (M) in stap en rijdt halverwege lange zijde (bij B) een rechtsomkeert (8 meter) Vervolgens weer draf.
Deelnemer gaat tussen H en E (lange zijde) in stap en wendt midden lange zijde af om weer in te voegen in de volte. En dit laat iedere deelnemer zien voor we naar buiten gaan.
Opmerking: linksomkeert en de wendingen met 1 hand dienen de kandidaten ook op de weg te laten zien, ook het achterom kijken wordt hier beoordeeld.

Moet de groep die op de volte rijd gewoon door blijven rijden? Neem aan alsje de rechtsomkeert maakt je tegen de groep in aan komt rijden. Dan moet je op de volgende lange zijde weer afwenden en invoegen in de volte maar hoe gaat dat als je de andere richting inrijd. Moet je dan een rare slinger rijden zodat je weer rechtsom op de volte komt?

We hebben geen lessen meer dus baal d'r wel van dat meneer de instructeur ons gewoon aan laat kloten met deze proef en het niet even geoefend heeft met ons. Hoop dat iemand het een beetje uit kan leggen zodat we het begrijpen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:27

Kun je je instructeur niet even bellen?

froukje_

Re: Vaardigheidsproef koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:30

Ik heb een maandje geleden het koetsiersbewijs gehaald en toen bleef de groep op de volte, een persoon verliet de groep maakte de keertwending en maakte dan op de lange zijde een rare slinger om weer in te voegen bij de rest van de groep. Bij ons werd niet zo moeilijk gedaan bij de dressuurproef. Is het minst belangrijke onderdeel.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 23:25

froukje_ schreef:
Ik heb een maandje geleden het koetsiersbewijs gehaald en toen bleef de groep op de volte, een persoon verliet de groep maakte de keertwending en maakte dan op de lange zijde een rare slinger om weer in te voegen bij de rest van de groep. Bij ons werd niet zo moeilijk gedaan bij de dressuurproef. Is het minst belangrijke onderdeel.

Bedankt voor je reactie, we hebben nog een keer geoefend met onze groep en no. kwamen we er wel uit +:)+

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:28

En, heb je het gehaald?

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:43

Moet je als je het koetsiers bewijs wilt halen perse een dressuur proef doen? Ik wil voordat ik begin ook mijn koetsiers bewijs halen maar ben.niet van plan om dressuur te gaan doen gewoon lekker recreatief

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 10:15

Ik ben geslaagd ja +:)+
M'n theorie had ik 7 fout dus echt maar net aan maar ik heb hem :))

Voor je examen moet je laten zien dat je je paard onder controle hebt in de bak. Moet je met de groep wat figuren rijden en dan ga je de weg op voor de rest van je praktijk examen.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:47

Wat moet je allemaal weten en doen dan?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 10:54

Je hebt een theorie examen en praktijk, voor de praktijk rijd je dus eerst een aantal figuren in de bak en dan ga je de weg op. Als je ergens een cursus gaat volgen wordt alles netjes uitgelegd, is een beetje veel om hier op te schrijven ;)

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:57

Oké het interesseerde me gewoon gefeliciteerd trouwens

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 11:11

Dank je wel :)
De theorie is best wel wat en moet je ook echt goed leren, 5 van de 8 waren gezakt voor hun theorie in onze groep %)