Voetje optillen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heleeen_Imke

Voetje optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 19:43

Hallo,
Ik ben pas begonnen met VD, echt nog niet zo lang :9 Maar ze kan nu voetje geven op commando, maar dat houd ze niet zo lang vol, iemand tips om te zorgen dat ze het langer gaat volhouden?

Verder heb ik nog een vraag over clickertraining,
heel veel mensen zweren erbij, dus het lijkt me een goed idee om dat in te voeren, maar heb je dan altijd een clicker nodig als je iets vraagt? Bijvoorbeeld, je hebt achteruitlopen geleerd met clicker, kan je haar dan nooit meer achteruit laten lopen zonder clicker (want dan denkt ze dat ze het slecht doet ofzo...) Of gebruiken sommige mensen het alleen in de aanleer fase? Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest, zal wel niet :9

Groetjes Heleen

Heleeen_Imke

Re: Voetje optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 07:47

Niemand? Of is mijn vraag nog onduidelijk :9

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:51

Vasthouden tot ze zich ontspant. Ze leert dan dat als ze zich ontspant, dat ze dan vrij komt. De periode kunt je langer maken.

Heleeen_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 07:51

Dankje Horsa, ik ga ermee aan de slag!

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:54

Tevens de voet onder het paard houden zodat het comfortabel is en je haar niet naar buiten trekt, uit balans. Zodra ze ontspant, kun je goed zeggen.
Laatst bijgewerkt door Horsa op 22-09-14 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:16

De clicker is een brugsignaal. Het betekent, nu doe je het goed, dan krijg je een beloning en is de oefening afgelopen. Het makkelijkste is belonen met voer, daarmee maak je de click waardevol voor het paard. Tussendoor kan je ook met je stem belonen, maar de click wordt gevolgd door voer (paar bixjes of een snoepje of kleine blokjes wortel). Naarmate de oefening (nadat ze hem geleerd hebben) verder wordt bevestigd, ga je de clicker afbouwen. Dan beloon je met je stem en hand en zorg je dat de druk van het paard is (een handcommando of zweepcommando is druk). Aan het begin laat je de clicker af en toe eens weg, en dat bouw je dan rustig aan af naar een enkele keer clicken. Zorg er in ieder geval voor dat je geen vast aantal aanhoudt, want dat leren ze. En sommige commando's, zoals achteruit bij paarden of zit bij honden, die beloon je in principe niet meer met click. Dat zijn commando's die er volledig in getraind zijn en dagelijks gebruikt worden. Ze kunnen een keertje geluk hebben (jij hebt toevallig toch die clicker mee, en het is al weer een tijdje terug dat ze daarvoor geclickt zijn) maar in principe is een stem- of handbeloning dan voldoende.

Heleeen_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 13:29

Okee dankje Mizora, dat verduidelijkt veel!!

Kellsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 06:49

je kunt ook klakken met je tong als je de clicker niet bij hebt :j

shandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:02

Mizora schreef:
De clicker is een brugsignaal. Het betekent, nu doe je het goed, dan krijg je een beloning en is de oefening afgelopen. Het makkelijkste is belonen met voer, daarmee maak je de click waardevol voor het paard. Tussendoor kan je ook met je stem belonen, maar de click wordt gevolgd door voer (paar bixjes of een snoepje of kleine blokjes wortel). Naarmate de oefening (nadat ze hem geleerd hebben) verder wordt bevestigd, ga je de clicker afbouwen. Dan beloon je met je stem en hand en zorg je dat de druk van het paard is (een handcommando of zweepcommando is druk). Aan het begin laat je de clicker af en toe eens weg, en dat bouw je dan rustig aan af naar een enkele keer clicken. Zorg er in ieder geval voor dat je geen vast aantal aanhoudt, want dat leren ze. En sommige commando's, zoals achteruit bij paarden of zit bij honden, die beloon je in principe niet meer met click. Dat zijn commando's die er volledig in getraind zijn en dagelijks gebruikt worden. Ze kunnen een keertje geluk hebben (jij hebt toevallig toch die clicker mee, en het is al weer een tijdje terug dat ze daarvoor geclickt zijn) maar in principe is een stem- of handbeloning dan voldoende.

haha dat helpt mij ook want ik snapte het systeem niet echt!! maar nu veel meer :j

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:39

Klakken met je tong zou ik niet doen, probeer ook altijd dezelfde clicker te gebruiken. Elke clicker heeft een eigen geluid al is dit voor ons niet altijd te horen maar het is wel zo, dit kan verwarrend werken voor je paard. Hij heeft niet geleer dat 'een' klikt werkt maar dat 'die' klik het commando is.

Maar nu even over deze topic;p bedoel je met voetje geven dat die de voet geeft en dat jij hem vast houd of moet ze hem zelf omhoog houden?
Eerst moet je kijken of je paard dit überhaupt wel kan, een jong paard raakt snel uit balans en vind het dus eng om op drie benen te staan. Als je de voet vast houd is het belangrijk dat je paard dit niet vervelend vind, je moet er dus eerst voorzorgen dat je ten alle tijd aan de benen van je paard mag komen.
Als je je paard wilt leren zijn voet tegeven zonder dat je hem vast pakt, moet je proberen om de tijd van het omhoog houden te overbruggen, dit kan niet met de clicker. Op het moment dat het paard zijn hoef optilt moet je hem feedback geven maar nog niet de definitieve beloning(de klik) als jij gaat zitten wachten zet het paard het been weer neer want hij weet niet of dat wat hij deed goed was.
Maar uit ervaring bij mijn paard heb ik geleerd dat vooral bij benen optillen, vertrouwen en tijd een hele belangrijke rol spelen. het is niet zomaar iets want je hsalt je paard uit balans en vooral als je paard al niet zo'n goeie balans heeft is dit erg eng voor ze. Ga zelf maar eens op 1 been staan en laat iemand anders die andere vast houden.

succes ermee! :D

Heleeen_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 14:30

Ze geeft haar voetje op commando maar dat houd ze niet heel lang vol, als ik de voet vast heb wel
Maar wel bedankt voor de uitleg en tips!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:55

opbouwen (en met zweep)

Ponygarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:02

Eerst na 1 sec. belonen, dan 2 sec. = belonen, enz.
Dit doe je een tijdje en als ze m voor jou gevoel te kort doet beloon je niet.
Ze zal gaan kijken wanneer ze het wel goed doet!
Veel succes en plezier!
Wees niet te snel en te streng en bouw het op!

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:45

Anniek22 schreef:
opbouwen (en met zweep)

Misschien moet je erbij zeggen wat ze met de zweep moet doen.
Sommige mensen gebruiken een zweep namelijk niet als hulpmiddel maar strafmiddel heel sneu.
Dit is geen beschuldiging maar om een misverstand te voorkomen snapje ;)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:59

matijssen schreef:
Anniek22 schreef:
opbouwen (en met zweep)

Misschien moet je erbij zeggen wat ze met de zweep moet doen.
Sommige mensen gebruiken een zweep namelijk niet als hulpmiddel maar strafmiddel heel sneu.
Dit is geen beschuldiging maar om een misverstand te voorkomen snapje ;)

Oei sorry nee zo bedoelde ik het niet...