Bitloos, waar te beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Bitloos, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 18:33

Hoi NH'ers!

Zelf heb ik hier totaal geen verstand van, dus graag jullie advies. Ik heb een 7-jarige ruin die nu op een dubbelgebroken africhtingsbitje loopt. Echter is hij nooit fan geweest van het bit (toen we hem net hadden wilde hij het bit alleen innemen wanneer het was ingesmeerd met stroop) en als je teveel teugeldruk geeft, merk je duidelijk dat hij het niet prettig vindt. Nu zei ik eens voor de grap dat we misschien maar bitloos moesten gaan rijden, maar de overweging wordt nu serieuzer. Ik denk dat het voor paardlief een stuk prettiger is en het scheelt mij bit schoonmaken na het rijden :D
Maar nu, waar te beginnen? Welke is geschikt voor mijn paard? Welk merk moet ik hebben? NH'ers, help!

Destination

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:38

Ik ben overgestapt van bit naar kaakgekruisd, daarna naar kingekruisd. Tussendoor nog even sidepull geprobeerd, maar dat vonden we helemaal niks.

Ik heb bewust gefaseerd afgebouwd, dus van veel inwerking naar minder inwerking. Dan merk je er met rijden niet zo heel veel van. Zie eventueel in mijn profiel.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:38

Een halster waarbij je de neusriem kunt verstellen (moet strakker dan normaal ivm met schuiven) en de teugels aan weerskanten vastmaken. Da's genoeg om het eens te proberen vooraleer je kosten gaat maken.

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:43

Iedereen vraagt altijd wat voor bitloos hoofdstel hij moet hebben, echter bestaat het perfecte bitloze hoofdstel, waar ieder paard mee te rijden is, niet...

Ga samen met je paard opzoek naar jouw hoofdstel, op menig site kun je een hoofdstel uitproberen! Zelf hebben wij een Sidepull aan gezien onze Ijslander een supergrote baard krijgt in de winter en dat slecht doorkomt met kaak of kingekruist...

Overigens als bitloos je niet bevalt kan ik je zeker een lerenbitje aan bevelen, ik denk dat dit in jouw geval, echt een goed idee is! Leren bitje is zacht, ligt stabiel en rijdt echt heel fijn!

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:45

Waar niet te beginnen? Gewoon in een afgesloten ruimte, (bak, paddock) een bitloze optoming op doen en rijden. Het meest simpele is een natuurlijk een touwhalster, en als je beide nog niks van bitloos af weet zou ik hier ook gewoon lekker mee beginnen. De knoop maak je onderaan de lus vast, als een hackamore knoop (google). Lekker gaan uittesten hoe je paardje reageert. Waar je aan moet denken is dat je niet een constante druk op de teugels houd, gewoon de teugels los en pas als je wat gaat doen, sturen bijvoorbeeld, of stilstaan, aan de teugels zitten. Als je paard meegeeft op druk dan laat jij meteen los.

Nu weet ik niet of je bijvoorbeeld dressuurmatig rijd, maar dan zou je (later) een andere optoming kunnen gebruiken. Ik ben van mening dat het goed is om de basis te leggen met een touwhalster.

Floorschell

Re: Bitloos, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:53

Het touwhalster ben ik ook net een paar maanden mee bezig en Twarres doet het er super op! Maar ik haal ook wel eens het bit uit mijn gewone hoofdstel! Werkt ook prima om het is te probere en ik zou vragen of je van iemand mag lenen!
De kaptoom vind ik ook heel fijn! Maar het liefst heb ik mijn touwhalster :)

kimevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:59

Ja het is zo vrij moeilijk om aan te geven welk hoofdstel geschikt voor jou en je paard is. Ik zelf rijd met een side-pull en het gaat echt super, maar ik zag dat Sandrem aangaf dat zij het niets vond. De meningen zijn erg verschillend.
Ken je iemand in je omgeving met een bitloos hoofdstel? anders kan je hem/haar eens vragen of je het mag uitproberen. Inderdaad eerst in een gesloten ruimte. (Ik rijd nu ook buiten met een bitloos hoofdstel maar dat is na veel oefenen in de bak).
In ieder geval, succes ermee!!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:02

uhh ik heb gewoon voor de lol een halster omgedaan en ben buiten gaan rijden.
t ging goed....
niks bijzonders van maken verder...

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:10

Met mijn paard ben ik zo van de ene dag op de andere dag overgestapt op bitloos. Mijn paard nam het bit wel aan, maar reageerde er desondanks niet goed op. Na alles uitgezocht te hebben, had ik het geluk om eens een bitloos hoofdstel (sidepull) te kunnen lenen. Ik merkte meteen dat mijn paard super reageerde, dus ben daarna ook niet meer terug naar het bit gegaan.
Ik heb uiteindelijk een sidepull gekocht, omdat die goed beviel en dit hoofdstel mij heel erg aansprak. Ik kan namelijk aan dit hoofdstel eventueel nog een bit bevestigen en het is tevens om te toveren naar een halster. En tja, veel geoefend in de bak ermee, maar mijn paard deed net alsof er niks anders was dan met bit!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 19:15

Ik gok dat mijn paard het alleen maar grappig vind als we af en toe iets anders proberen, zo een is het wel.
Wat betreft lenen van iemand anders, niemand hier in de omgeving rijdt bitloos helaas. Het leek mij het handigst om eerst een tweedehandsje te kopen voor het proberen. Maar je kan dus ook gewoon rijden met touwhalster? Snijdt dat dan niet? Of zeg ik nu iets heel soms :=
Bedankt voor de tips tot dusver!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:16

Ik ben niet definitief overgestapt bij die van mij maar wissel veel.
Heb eerst met touwhalster geprobeerd maar dat was niks voor ons, daarna met een halster gereden en dat ging prima. Heb een tweedehands sidepull aangeschaft en daar loopt hij heel fijn op.
Wel heeft hij nog wel eens wat moeite met het bit aannemen als hij een paar keer zonder is gereden maar dat valt op zich mee.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:18

Persoonlijk beviel mij erg goed de overgang van bit naar sidepull. Kaak of kingekruisd kan ik totaal niet mee overweg. Een sidepull werkt ook gewoon aan de zijkanten. Mijn paardje reageert hier super op!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 19:19

Maar ik zou bij wijze van ook straks teugels aan het halster vastknopen om te proberen? En wat voor inwerking heeft dat dan?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:20

Ja dat zou kunnen, heeft de zelfde werking als een sidepull.

Floorschell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:22

Tpuwhalster moet goed passen je kunt het gewoon op maat laten maken en dat kost niet zo veel. Ik hen er zelf leren teules aan maar je ook bij passende teugels laten maken in het zelfde kleurtje XD
Kijk maar is op marktplaats ^^
Touwhalster kan snijden als het niet goed zit. Maar ik heb er nooit last van gehad ^^

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:26

Ik zou niet zomaar bitloos rijden, misschien zou je les kunnen nemen in natural horsemanship bij iemand die ervaren is.
Weet natuurlijk niet waar je woont, en of er een lesgelegenheid in de buurt is.
Heel veel succes met je paard!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 19:29

En waarom zou dat niet kunnen dan, Juliette61? :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:30

Bitloos rijden en NH zijn echt niet automatisch met elkaar verbonden, het is perfect mogelijk om "klassiek" bitloos te werken.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:34

De eerste vraag is: wat wil je ermee?

Als je dressuur wilt rijden zijn kaptoom en sidepull het meest geschikt, en daarna de scrawbrig (zoals LightRider, een enkel riempje onder de kin)

Touwhalster, bosal en kingekruist (tenminste de gangbare modellen) zijn eigenlijk alleen geschikt voor buitenrijden omdat hierdoor de links en rechts hulpen niet correct doorkomen (het drukt de kaak naar binnen ipv de neus). Mijn paard was helemaal niet te rijden op touwhalster of kingekruist, hij snapte er niks van en krulde alleen maar op als ik stelling vroeg. Sommige paarden snappen het wel en zijn er prima mee te rijden, maar dat je niet correct stelling kunt vragen (en dus helemaal niet met een paard dat het moeilijk vindt) ligt echt aan het mechanisme van het hoofdstel zelf.

Kaakgekruist is een beetje er tussenin en is heel erg individueel - sommige paarden hebben een hekel aan het gevoel, sommige doen alles er perfect mee, en ik persoonlijk hou niet zo van de indirecte teugeldruk (er gaat eerst iets bewegen voordat de druk op de neus aankomt) dus die gebruik ik alleen voor buitenrijden of springen, en dan wel de Nurtural met extra stabiliteit voor de gekruiste riempjes.

Een halster met teugels aan de zijringen is het meest vergelijkbaar met sidepull, maar schuift natuurlijk wel meer. En of een touwhalster scherp is ligt aan de dikte van het touw, het materiaal en of het wel echt past op jouw paard. Uiteraard is een leren neusriem met padding minder scherp.

Volgens mij leent https://www.facebook.com/NederlandseVerenigingBitloosPaardrijden?ref=ts&fref=ts hoofdstellen uit en er zijn meerdere plekken die dat doen. Als je geen moeite hebt met Engels zou ik ook eens op deze pagina kijken https://www.facebook.com/groups/241577395917529/?fref=ts voor advies/ervaringen van anderen.

Ik weet niet waar je woont maar ik heb zelf een hele reeks aan bitloze hoofdstellen en zou het geen probleem vinden om eens bij je langs te komen om te proberen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 21:01

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:03

Jierda schreef:
Als je dressuur wilt rijden zijn kaptoom en sidepull het meest geschikt, en daarna de scrawbrig (zoals LightRider, een enkel riempje onder de kin)

Touwhalster, bosal en kingekruist (tenminste de gangbare modellen) zijn eigenlijk alleen geschikt voor buitenrijden omdat hierdoor de links en rechts hulpen niet correct doorkomen

Sommige paarden snappen het wel en zijn er prima mee te rijden, maar dat je niet correct stelling kunt vragen (en dus helemaal niet met een paard dat het moeilijk vindt) ligt echt aan het mechanisme van het hoofdstel zelf.

Ik ben het hier niet mee eens. Ik vind de gekruiste hoofdstellen juist heel erg geschikt voor dressuur rijden. Levert bij ons ook geen enkel probleem op in tegenstelling tot de sidepull. Het is maar net hoe je het gebruikt en wat voor de combinatie werkt. Maar dat je niet correct stelling kan vragen klopt echt niet.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:59

Snadrem schreef:
Jierda schreef:

Touwhalster, bosal en kingekruist (tenminste de gangbare modellen) zijn eigenlijk alleen geschikt voor buitenrijden omdat hierdoor de links en rechts hulpen niet correct doorkomen

Sommige paarden snappen het wel en zijn er prima mee te rijden, maar dat je niet correct stelling kunt vragen (en dus helemaal niet met een paard dat het moeilijk vindt) ligt echt aan het mechanisme van het hoofdstel zelf.

Ik ben het hier niet mee eens. Ik vind de gekruiste hoofdstellen juist heel erg geschikt voor dressuur rijden. Levert bij ons ook geen enkel probleem op in tegenstelling tot de sidepull. Het is maar net hoe je het gebruikt en wat voor de combinatie werkt. Maar dat je niet correct stelling kan vragen klopt echt niet.

Het gaat puur om de werking. Je kunt wel heel hard roepen dat het niet zo is, maar ga eens kijken naar hoe dat hoofdstel in elkaar zit. Links en rechts zijn bijna dezelfde hulp want de riempjes hangen bij de meeste paarden onder de kin, niet aan de zijkant van het hoofd. Toegegeven, touwhalster en bosal zijn nog erger omdat de enige druk hier direct op de andere kant van de kaak gegeven wordt. Dat jouw paard het wel doet betekent alleen maar dat.. jouw paard het wel doet. Niet omdat het hoofdstel dat hem vertelt maar omdat ie het gewoon doet. Zoals ik al zei 'sommige paarden snappen het wel en zijn er prima mee te rijden'.
Bij het vragen van stelling moet het paard namelijk zijn neus naar binnen draaien maar zijn onderkaak enigszins naar buiten schuiven. Dat kun je het paard niet vertellen tenzij je duidelijk druk op één zijde van de neus kunt geven. Ik heb het dus niet over enkel halsbuiging.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:05

Destination schreef:
Ik rijd een beetje recreatief dressuur, vrijwel geen buitenritten. Ik woon in Groningen, een beetje uit de richting voor jou helaas. Toch bedankt voor het aanbod!
Als ik het zo lees, zou een sidepull de beste optie zijn?

http://www.bitloos.nl/downloads/bruikleen/Syringa.pdf
http://www.bitloos.nl/downloads/bruikle ... ardoes.pdf
Deze twee kwam ik zo tegen waarvan ik het idee had dat het wel eens geschikt voor ons kon zijn

Ja, een sidepull is het simpelst en werkt voor verreweg de meeste paarden. Met de Syringa zou ik een beetje oppassen, die heb ik en mijn paard heeft het hele hoofdstel kapot getrokken toen hij op de teugel ging staan. Teugel was nog heel.. Toen ging ik naar de bevestiging van de neusriem kijken en die bleek bar slecht te zijn (beetje touw, twee pinnetjes en een leertje eromheen gewikkeld). Ik zie dat met een goede ruk van het paard zijn kant ook nog wel kapot gaan, en je zou maar net met je paard aan de hand door het bos lopen. De kruisriempjes en de teugels heb ik aan iemand anders gegeven om een bitloos hoofdstel van te maken, en die zijn haast kapot gesleten na een jaar gewoon normaal gebruik, nog niet eens dagelijks.
Op Per Mi Cavallo en HN Horsewear hebben ze overigens ook hele mooie sidepulls staan. Je zou het goedkoopst uit zijn met enkel een losse neusriem die je gewoon aan je eigen hoofdstel vastmaakt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:15

Waar in Groningen woon je? Of waar staat je paard?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 08:13

In Westerlee, vlakbij Winschoten