[AR] Ervaringen met dit mentuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaringen met dit mentuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:57

PreHungaro

Re: Ervaringen met dit mentuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:47

Ik heb daar mijn tuig gekocht voor mijn shetlander, gaat al wat jaren mee en nog steeds prima!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:34

HAR -> AR

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:58

bedoel je deze? http://www.de-shetlandhoek.nl/c-860545/ ... kunststof/ die in allerlei kleurtjes?

Dat is geen kunststof, maar nylon. Vind het altijd erg jammer dat men dat aanbiedt alszijnde kunststof, want dat is het nl. niet, het is nylon. En qua prijs/kwaliteit valt dat in een veel lagere klasse dan écht kunststof (zoals bijv. Zilco).

Ik ben niet weg van het materiaal en de degelijkheid van dit tuig. Heb 't zo nu en dan op Bokt wel voorbij zien komen en vond het 9 v/d 10 keer geen mooie pasvorm hebben.
Veel mensen kopen het vanwege de kleurtjes. Dat vind ik persoonlijk jammer, ook met tuigonderleggers kun je veel met kleur doen, en eigenlijk zou je geen tuig moeten kopen om de kleur, maar om het tuig zelf en de kwaliteit.

Ook kun je in nylon zelf eigenlijk geen gaatjes bijprikken, wat toch heel vaak wel nodig is om het tuig optimaal passend te kunnen krijgen. Essentiele onderdelen als borsttuig, strengen etc. vind ik er dunnetjes en smalletjes uit zien, ook de gespen lijken me van niet al te stevige kwaliteit.

Echt degelijkheid, stevigheid en kwaliteit kun je voor deze prijs eigenlijk ook niet verwachten.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:27

Ben het helemaal met het bovenstaande eens. Ziet er leuk uit, maar kwaliteit en idd de pasvorm is beduidend minder.

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:32

Sinds wanneer is nylon geen kunststof?

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:42

Kunststof ziet eruit als nepleer, is glad en stug. Vaak is de borst en de broek met kunstofonderlegd. Is wel degelijk een verschil. Google maar eens op zilco dan zie je wat ik bedoel...

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:48

Ik weet best wat je bedoelt met Zilco (en dergelijke) tuigen, maar nylon in toch ook echt een kunststof.
Ook in de op leer lijkende kunststof tuigen die jij bedoelt, heb je trouwens meerdere soorten/merken/kwaliteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:48

Bedankt voor de reacties. Ik dacht makkelijk schoonmaken (ben niet van de poets) maar heb een leuk leren tuigje op het oog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:00

boefie schreef:
Ik weet best wat je bedoelt met Zilco (en dergelijke) tuigen, maar nylon in toch ook echt een kunststof.
Ook in de op leer lijkende kunststof tuigen die jij bedoelt, heb je trouwens meerdere soorten/merken/kwaliteiten.

Het is misleidend; nylon is heel wat anders dan echt kunststof tuigen, dat verschil is echt enorm.
Je noemt een bit ook niet 'zilveren bit' omdat het toevallig RvS is en je met 'zilver' in dat geval verwijst naar de kleur, en niet naar het materiaal. Net zo min als dat 'skai' echt leer is. Skai is 'nepleer', vaak waterdicht/waterafstotend.

Er wordt met nylon iets heel anders bedoeld dan kunststof. En echte kunststof tuigen zijn vele malen duurder. En dat weet een tuigenhandelaar ook écht wel.... Dan is het als handelaar aantrekkelijk om met 'kunststof tuig' te adverteren, terwijl het gaat om een goedkoop nylon tuigje.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:06

LidyK97 schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik dacht makkelijk schoonmaken (ben niet van de poets) maar heb een leuk leren tuigje op het oog

Ook voor een leren (of welk materiaal dan ook) tuig zou ik wel gaan voor kwaliteit. Goed tuig kost nu eenmaal wat...... dan is het soms voordeliger om bijv. een 2dehands goed (merk)tuig te kopen. Van eender welk tuig met een nieuwprijs van rond de 100/150 euro kun je nu eenmaal niet veel kwaliteit en degelijkheid verwachten. Op den duur geldt dan, goedkoop = duurkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:32

JoyCiej007 schreef:
LidyK97 schreef:

Ook voor een leren (of welk materiaal dan ook) tuig zou ik wel gaan voor kwaliteit. Goed tuig kost nu eenmaal wat...... dan is het soms voordeliger om bijv. een 2dehands goed (merk)tuig te kopen. Van eender welk tuig met een nieuwprijs van rond de 100/150 euro kun je nu eenmaal niet veel kwaliteit en degelijkheid verwachten. Op den duur geldt dan, goedkoop = duurkoop.

Had het woord koopje ook niet gebruikt hoor :D