hoe werk je met dubbele lijnen..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxkimxx96

hoe werk je met dubbele lijnen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 13:21

Hallo,

Een tijdje terug ben ik een topic gestard over de rechtergalop die maar niet wilde lukken. Ondertussen is mijn paard zo goed als blokkadevrij en is mijn instructrice met het idee gekomen om toch eerst wat meer vanaf de grond te werken en met dubbele lijnen. Heb alleen nog nooit met dubbele lijnen gewerkt. Dus weet iemand wat ik hiervoor moet aanschaffen? En heeft iemand nog andere tips en weetjes die handig zijn om te weten voor iemand die nog nooit met dubbele lijnen gewerkt heeft?
Alvast bedankt!! :Y)

Even ter verduidelijking ik neem hiervoor les en ga niet zelf maar wat klooien.. vind het alleen fijn om de ervaringen van anderen te weten ter voorbereiding!
Laatst bijgewerkt door xxkimxx96 op 09-09-14 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin92

Re: hoe werk je met dubbele lijnen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:23

Wat ik zowiezo kan aanraden is een longeersingel en 2 longeerlijnen.
En absoluut les nemen. Dubbele lijnen zou ik niet zelf mee aan gaan klooien.
Heb het zelf ook pas net geleerd en je moet het echt goed doen (net zo als andere dingen natuurlijk)
Ik heb ook les gehad om het te leren.

lientje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:25

Idd les! Ik weet niet in welke regio je zit. Anders weet ik miss nog wel iemand.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:26

Dus je instructrice heeft je dit aangeraden maar ze gaat je het niet aanleren of zie ik dit verkeerd?
Ik leer meestal eerst het paard goed aan de dubbele lijnen lopen en dan pas de ruiter (als het nieuw is voor allebei). Lessen nemen met een ervaren paard is ook altijd handig.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 13:26

Karin92 schreef:
Wat ik zowiezo kan aanraden is een longeersingel en 2 longeerlijnen.
En absoluut les nemen. Dubbele lijnen zou ik niet zelf mee aan gaan klooien.
Heb het zelf ook pas net geleerd en je moet het echt goed doen (net zo als andere dingen natuurlijk)
Ik heb ook les gehad om het te leren.

Het was ook niet mijn bedoeling om er zonder hulp mee aan de slag te gaan hoor! Ik ga er les inkrijgen mr ben dit topic gestard om van tevoren al wat tis op te doen en te weten of ik er iets speciaals voor moet aanschaffen. Toch bedankt voor je advies :)

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 13:28

Oke even voor de duidelijkheid. Mijn instructrice heeft het als idee om in de les te oefenen. Wil alleen kullie adviezen en tips om me een beetje voor te bereiden. Ik ga er niet zelf mee klooien hoor. Snap ook wel dat dat niet het slimste idee is ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:29

Ik heb de longeerlijn van Lammert Haanstra (zijn boek en/of dvd zijn ook wel een aanrader) omdat die gemakkelijk in gebruik is. De lijn eindigt in dunnere touwtjes aan het bit. Glijd goed door.

lientje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:30

Ah oke! Helemaal goed natuurlijk! Handschoenen zijn wel echt een must vind ik.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 13:31

[*]
Ineke2 schreef:
Ik heb de longeerlijn van Lammert Haanstra (zijn boek en/of dvd zijn ook wel een aanrader) omdat die gemakkelijk in gebruik is. De lijn eindigt in dunnere touwtjes aan het bit. Glijd goed door.

Bedankt voor je tip ga het direct opzoeken :)

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 13:32

lientje5 schreef:
Ah oke! Helemaal goed natuurlijk! Handschoenen zijn wel echt een must vind ik.

Slim idee, ik ga ze eens tussen al mijn spullen zoeken :p

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:54

Ik gebruik een dubbele longe van Lammert Haanstra deze is lekker zacht en soepel, daarnaast een longeerdekje of gewoon dekje, een longeersingel en eventueel een leertje met ring voor aan de onderkant van de longeersingel mocht je de lijn tussen de voorbenen willen vast maken.
Handschoenen gebruik ik hier niet bij en vind ik persoonlijk ook helemaal niet nodig maar dat is ieder voor zich.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 13:58

C_arola schreef:
Ik gebruik een dubbele longe van Lammert Haanstra deze is lekker zacht en soepel, daarnaast een longeerdekje of gewoon dekje, een longeersingel en eventueel een leertje met ring voor aan de onderkant van de longeersingel mocht je de lijn tussen de voorbenen willen vast maken.
Handschoenen gebruik ik hier niet bij en vind ik persoonlijk ook helemaal niet nodig maar dat is ieder voor zich.

Bedankt voor je tips!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:09

Graag gedaan, succes!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:31

Aha, dan heb ik wel een tip: laat je paard alvast wennen aan een lijn die achter zijn kont loopt tijdens het longeren (bv met een pessoa teugel of met een bandage die je rond zijn achterhand laat lopen en aan beide zijden vastmaakt aan de longeersingel).
Haal de longe door de bitring, onder/ rond de neusriem en maak dan de musketon terug vast aan de longe, zo verdeel je de druk over het bit en de neusriem.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 15:40

maximuss schreef:
Aha, dan heb ik wel een tip: laat je paard alvast wennen aan een lijn die achter zijn kont loopt tijdens het longeren (bv met een pessoa teugel of met een bandage die je rond zijn achterhand laat lopen en aan beide zijden vastmaakt aan de longeersingel).
Haal de longe door de bitring, onder/ rond de neusriem en maak dan de musketon terug vast aan de longe, zo verdeel je de druk over het bit en de neusriem.

Bedankt voor de tips!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:31

De lijn via de achterhand laten lopen is alleen wel moeilijker wanneer je nog niet gewend bent om met dubbele longe te longeren. Ik raad je daarom aan om in het begin de buitenste lijn over de rug te laten lopen, later kun je de lijn via de achterhand laten gaan om de achterhand meer te stimuleren onder te treden.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:38

Ik begin er ook net mee (morgen weer les) die van monty roberts zijn heel fijn. Zijn verzwaard aan de uiteinden, geen lus en langer dan een gewone longe ook makkelijk apart te gebruiken.

Moet ze zelf ook nog kopen, zijn 60 euro dacht ik.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:25

C_arola schreef:
De lijn via de achterhand laten lopen is alleen wel moeilijker wanneer je nog niet gewend bent om met dubbele longe te longeren. Ik raad je daarom aan om in het begin de buitenste lijn over de rug te laten lopen, later kun je de lijn via de achterhand laten gaan om de achterhand meer te stimuleren onder te treden.

Oke, bedankt voor je tips!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:26

EliseXJoelle schreef:
Ik begin er ook net mee (morgen weer les) die van monty roberts zijn heel fijn. Zijn verzwaard aan de uiteinden, geen lus en langer dan een gewone longe ook makkelijk apart te gebruiken.

Moet ze zelf ook nog kopen, zijn 60 euro dacht ik.

Oke, leuk om te horen :) zal eens gaan zoeken op internet naar die lijnen. Bedankt voor je tip!