[AR] lemerij of vd mee

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tinker_sally

lemerij of vd mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 16:58

Alvast sorry voor het hele verhaal. Dit is iets waar ik al langer mee loop en kom er zelf niet meer aan uit. Het is pas voor volgend jaar of misschien zelfs nog wel later maar misschien vind ik zo argumenten die mij weer helpen met een keuze maken.

Ik heb nu voor mijn tinker van 1.54 een vierwieler. Daar wordt ze momenteel mee beleerd.
Afbeelding
De wagen loopt licht, is niet zo overdreven groot. En er kunnen 4 mensen op.
Hardstikke leuk wagentje.
Maar er zit één nadeel aan. En daar had ik achteraf misschien iets meer over moeten opzoeken. Hij heeft hard rubberen wielen.
Hier thuis is het op zich nog niet zo heel erg, want daar hebben we voornamelijk asfalt.
Maar de plannen zijn er om volgend jaar mee te doen aan een meerdaagse. En dat gaat door het bos en over zandpaden.
Nu begrijp ik dat deze wielen er dan weer niet geschikt voor zijn. Het moet voor mijn paard ook leuk blijven, en wil niet dat ze 'kapot' trekt.
Dus toen was het eerste waar ik aan dacht, de banden van dit wagentje vervangen voor luchtbanden. Prijs varieert tussen de 750,-- tot 950,--

En toen ging ik eens verder denken.
Als ik daar bijleg heb ik een andere wagen op luchtbanden.

Nu zit ik zelf heel erg te denken aan een tweewieler.
Vooral met vervoer veel makkelijker. Over een paar jaar heb ik hopelijk mijn eigen trailer en heb al manieren gezien om de wagen voor aan de trailer te vervoeren.
En er hoeft geen overdreven zware auto voor.

Nu is mijn oog vooral gevallen op een tweewieler van de lemerij.
http://21415.static.securearea.eu/Files ... 615677.jpg
Wagentje ziet er degelijk uit. Voor zover ik kan vinden op internet kom ik goede ervaringen tegen met dit wagentje.
En hij is goed betaalbaar.

Maar later kwam ik een ander tegen, de luxe tweewieler van vd Mee.
http://www.hansvandermee.nl/img/wagens/ ... lers-9.jpg
Zoals ik daar over kon vinden zou dit het comfortabelste voor zowel mij als mijn paard moeten zijn.
Toen heb ik eens geinformeerd naar de prijs. En ik had al wel gedacht dat het niet de goedkoopste zou zijn, maar na uitrekenen van alles viel mijn mond toch wel beetje open. Zou ik hem willen zoals ik in gedachten heb kom ik uit op ongeveer € 3400,--. Daar schrok ik toch wel van.
Zo wil ik graag een opbergvakje voor spulletjes onderweg en wat eten en drinken. Maar voor dat geld kan ik misschien beter kiezen voor spatborden en een tasje vastmaken ofzo? Of helemaal geen spatborden. Houden die nou zo veel modder tegen?
En zo'n bokstoel zit dat nu veel lekkerder, of kan ik ook nog besluiten die later erbij te kopen?

Nu snap ik dat deze 2 wagens niet met elkaar zijn te vergelijken, het prijsverschil zal hem toch wel ergens in zitten.
Maar kan iemand mij uitleggen waar dat verschil nu precies in zit? Ik ben kwa menwagens een echte leek, en verder dan de beweegbare bomen kom ik niet.
Is zo'n tweewieler van vd mee dat geld echt waard?

Ik zoek een goede tweewieler die vooral voor mijn paard comfortabel is, maar waar ik ook goed op kan zitten. Zoals eerder geschreven is het rond stal voornamelijk asfalt. Maar als het zover is wil ik het rijden toch afbouwen of helemaal stopzetten en overgaan op het mennen.
En dan ook naar het bos en het strand. En dan wil ik niet bij ieder hobbeltje denken dat ik moet oppassen omdat mijn wagen er niet tegen kan.
Mijn merrie is nu 7 dus ik hoop dat we het heel wat jaren kunnen blijven doen, en ik heb nu al gezien dat ik beter eerst goed informatie kan inwinnen voordat ik weer iets koop en er achteraf spijt van heb.

Nu wil ik zowiezo proberen of ik met beide wagens een testrit kan maken. Zodat ik zelf ook het verschil kan ervaren, maar ondertussen zoek ik verder naar ervaringen en meningen.

Tolbergfan

Re: lemerij of vd mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:02

Ik zou voor Hans vd Mee gaan, altijd goed!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:11

ik heb al verschillende jaren de luxe tweewieler van , van der mee. echt super. je veert soepel door de grootste kuilen en in alle gangen zit hij comfortabel.
we hebben jaren geleden een andere gehad, maar dat was echt niks vergeleken met dit.
het is inderdaad een investering, maar je kan beter meer uitgeven aan een wagen waar je graag mee rijdt, als ééntje die het net niet is.!!

we hebben ook onze tweede 4-wieler van hans v/d mee. ook dat zijn zeer fijne wagens.
de luxe tweewieler is ook vaker tweedehands te koop. hou de site van van der mee in de gaten en soms worden ze op marktplaats aangeboden.

Afbeelding

Afbeelding

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:37

Ik heb ervaring met beide wagens.

De eerste die je laat zien had ik van bij een andere verkoper. Volgens mij had ik wel een te kleine maat voor mijn pony. Ik heb deze nooit goed in evenwicht gekregen: bankje verschuiven en de lamoenen draaien. De ruimte tussen de lamoenen was krap. Relatief weinig beenruimte voor mezelf. Maar, nogmaals, volgens mij had ik de verkeerde maat. De wagen was wel super licht (60kg). En volgens mij kan je de grotere modellen geveerde bomen krijgen en tegenwoordig ook luchtvering. Ik heb deze wagen voor minde dan de helft van de nieuwprijs verkocht.

Nu heb ik een Van der Mee. En ik zit als in een luxe zetel. Evenwicht is makkelijk herintestellen als er eens iemand meegaat.Het bankje kan schuiven en schuin omhoog of omlaag en, de lamoenen draaien. De wielen zijn onafhankelijk van elkaar geveerd. Dus met het ene wiel door een putje rijden, voel je amper. Hij is zwaarder, ik denk 120kg, maar pony trekt deze ook met gemak. Enkel op losse, mulle paden die bergoplopen, merk ik verschil. Als ik deze wagen weg zou doen, krijg ik er nog makkelijk voor wat ik er voor betaald heb (tweedehans), zou hem zelfs zo in de vriendenkring kunnen verkopen. Van der Mee verkoopt regelmatig zijn demomodel tweedehands. Ik raad wel aan om te bellen ipv te mailen.

De beste raad die ik je kan geven: ga de wagens uittesten (al dan niet met eigen paard).

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:16

Hi, tinker_sally, ik heb laatst een pb'tje van je gekregen waarin je vroeg naar mijn ervaringen met de Lemerij tweewieler. Inmiddels hebben we hem uitgetest en het is een heel comfortabel en luxe wagentje. Wel heb ik problemen met het vinden van de goede balans, maar dit ligt waarschijnlijk aan de bandenmaat (19") die net te groot is voor mijn Shetlander. Inclusief luchtvering kwam mijn wagentje op 1380 euro en dat is een nette prijs voor wat je krijgt naar mijn idee. Omdat ik een beginnende menner ben die wel een fatsoenlijk wagentje wilde hebben maar niet direct duizenden euro's wilde uitgeven, is het voor mij een goede keuze. Maar ja, natuurlijk is het waar naar geld, de Van der Mee tweewieler heeft natuurlijk grote voordelen (onafhankelijk geveerd lamoen / wielen en bankje wat niet alleen naar voren en achteren kan maar ook schuin gezet kan worden naar voren of achteren.
Dus beide wagentjes zijn denk ik degelijk en een goede optie, het is maar net hoe intensief je wilt gaan mennen en wat de opties je waard zijn...

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 22:09

Bedankt voor de reacties.
Wil beide wagens met de tijd zeker uitproberen, en van daaruit een mening vormen.

Kaat1 klopt dat ik je een pb heb gestuurd. Toen was ik ook al aan het rondkijken, en ondertussen ben ik wel zover dat ik weet dat het één van deze 2 gaat worden.

Alleen is het prijsverschil zo groot dat ik ze beiden gezien en getest wil hebben :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:22

Je kan prima een meerdaagse rijden op rubber banden hoor. Heb ik met mijn haf ook gedaan en ging hartstikke goed (even buiten het hele 2wieler verhaal om).

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 21:06

Door omstandigheden moet ik de aanschaf van de tweewieler een jaar uitstellen.
Gelukkig heb ik een goede kar om mee te mennen. En ondertussen kan ik verder sparen.
Mijn voorkeur gaat toch steeds meer uit naar de tweewieler van vd mee.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 16:28

Even schopje omhoog.
Nu werd ik via pb gewezen op de site van Gerrit Jan van Boven.
Daar staat ook tweewielers op met de volgende tekst:
Training 2 wieler
Afbeelding
Training tweewieler. Voorzien van schroefveren, schijfremmen en luchtbanden. De opbouw is verend (bladveer) bevestigd aan de kar voor meer comfort voor de inzittenden. De kar is voorzien van een verschuifbare bok en een opklapbare bijrijder zit. Een treeplank aan de achterzijde is als extra accessoire leverbaar.

Lichte training tweewieler
Afbeelding
Mooie 2-wieler volledig van RVS en aluminium. Voorzien van luchtbanden, schroefveren en schijfremmen. Een ideale trainingswagen. De opbouw is aan de voorzijde met een bladveer flexibel verbonden aan het chassis, wat meer comfort voor de menner en bijrijder oplevert.

Zoals ik begrijp hebben deze ook verende bomen.
Heeft iemand ervaring met deze wagens?
Of deze wagenbouwer in het algemeen?
Heb geïnformeerd naar de prijs, en deze zijn voor mij betaalbaarder dan van hans van der mee. Maar als de kwaliteit nu niets is, begin ik er niet aan.
Wil er binnenkort wel een keer gaan kijken.

En hoe zijn de kwaliteit van de tuigen van hun. Heb zo'n gaaf rood onderlegd leren tuig gezien op hun site.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:09

Spullen bij van Boven is absoluut niks mis en ik kan je aanraden om er eens te gaan kijken.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 23:28

Weet dat het topic al ouder is, maar gisteren met een vriendin heel nederland doorkruist om alle wagentjes die ik wilde zien te bekijken.
We zijn eerst naar loon op zand gegaan voor de luxe tweewieler van hans van der mee.
En wat een prachtig ding. Toen ik hem zag was ik verkocht. Was even bang dat hij te zwaar zou zijn. Wil geen kar van boven de 200 kilo. Maar daar zit deze ruim onder.
We kregen van zijn vrouw een uitgebreide uitleg over de wagen. De verstelmogelijkheden. Ze liet zien hoe de verende bomen werken.
En toen vroeg ze of we een proefrit wilden maken. Nou dat wilde ik wel.
Dus hun een paardje van hun opgetuigd en plaatsgenomen. Nou......... ik wist niet wat me overkwam. Wat een heerlijk ding.
Het tweewieler concept vond ik wel heel erg wennen. Hans reed in draf door best wel grote putten, waar ik zou gaan stappen. Of hoogteverschil in het pad. En was dan bang voor omkiepen maar dat is iets waar ikzelf aan moet wennen.
Hier is het voornamelijk polder met asfalt.

Daarna doorgereden naar de Lemerij, hier wilde ik een tuig bekijken. Maar ook rondgelopen tussen de wagentjes.
En toen nog naar Gerrit Jan van Boven. Hier ook een mooie wagen gezien en een leuke tweedehands.

Maar ik heb iets in gedachten en weet wat ik wil en daar ga ik me aan vasthouden.
En dat is het meeste comfort voor mij maar ook voor mijn tinker.
Dus nu is het zaak om hard te sparen en hopelijk ergens volgend jaar na de zomer een luxe tweewieler van Hans van der Mee te kunnen bestellen.
Daar zie ik me wel ritten mee maken van 30 km. En vakanties door heel nederland.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:20

je zult heel blij zijn met je keuze. zoals ik al eens geschreven heb, hebben we een marathonwagen en de luxe 2 wieler van hans. en daar kan niks tegenop !!!

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:21

Ahhh wat goed! Ik zei ook gelijk van de mee! Beter sparen voor iets dat je echt wil, dan geld uitgeven en het blijkt uiteindelijk toch niet je van het te zijn. Goede beslissing! En een jaar is zo om ; )
Plaats je tegen die tijd nog even een foto van de hele combinatie?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 19:46

Ik weet dat het een oud topic is van me.
Maar wil onze up-date toch hier in plaatsen.

Sinds vandaag ben ik in het bezit van een tweewieler.
Werd me hier via bokt aangeboden, en kon dat aanbod niet voorbij laten gaan.
Afbeelding
Afbeelding

Eerste proefrit hier ermee gemaakt. Straat uit en terug.
Tuig klopt nog niet voor een tweewieler, krijg van de week een nieuwe binnen.
Maar wilde kijken hoe het stond en hoe Sally er mee zou lopen.
En ze liep als een tierelier :D

Zaterdag brengen we de kar naar van der Mee, voor een paar aanpassingen.
Wil er lagere opstapjes op en een rieten mand vanachter en nog een aantal dingetjes.
En als hij terug is gaan we genieten ervan.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:37

SUPER natuurlijk. kun je nu al genieten van ontspannen ritjes.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:31

Mooi, lekker genieten en vele veilige kilometers gewenst!

Quinty66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:11

Ziet er harstikke mooi uit! Lekker veel gaan mennen :)