[AR] Beginnen met aanspannen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Beginnen met aanspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 21:43

Hey hallo,

Het leek me leuk om mijn 13 jarige fjorden merrie aan te spannen, als in een band slepen. Ik ben niet van plan haar voor de kar te zetten omdat ze nogal schrikkerig is en ik dit puur voor de afwisseling ga doen. Kan ik dit evt ook buiten op het harde doen of alleen in een bak?

Wat heb ik allemaal nodig om aan te spannen? Ik wil beginnen met een band. Wat kan ik naderhand er nog meer achter hangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 09:57

Voor wat ik ervan weet:

Het voor de eerste keer voortslepen van iets kan een vrij angstige ervaring zijn voor een paard. Het zijn vluchtdieren tenslotte. Als ze iets slepen dan kan dat voor een paard voelen als achtervolgd worden door een roofdier. Als ze schrikken, gaan ze rennen. En als ze gaan rennen, gaat hetgeen ze voortslepen niet weg. Integendeel. Het blijft ze achtervolgen en maakt veel lawaai. Dan is er vaak geen houden meer aan. Na zo'n ervaring is het niet makkelijk om weer vertrouwen op te bouwen. Dus het is wel verstandig om het stap voor stap te doen en de tijd te nemen.

Mijn tip zou zijn om met alle nieuwe dingen sowieso in een goed omheinde bak te beginnen. Je zal de eerste niet zijn die z'n paard in blinde paniek naar Timboektoe ziet rennen terwijl er iets achteraan sleept. :+

Ik heb het zelf opgebouwd door eerst eens naast mijn pony te gaan lopen en een oude deken aan een dik, zacht touw mee te slepen, dat ik zelf in mijn hand hield. Voordeel: als er echt paniek uitbreekt, kan je dat touw loslaten. Deken sleepte achter / naast ons en het touw kwam soms tegen de achterbenen. Links en rechts van het paard gelopen. Daar ben ik net zo lang mee doorgegaan tot hij niet meer bang was voor de deken en niet meer reageerde als er iets tegen zijn achterbenen kwam. Toen eens buiten gelopen en de deken door gras en ritselende bladeren gesleept.
Daarnaast wennen aan het tuig en leren sturen door erachter te lopen. en op stemcommmando's te reageren. Dat laatste ook veel aan de longe geoefend. "Halt" is een redelijk essentieel commando . ;)
Pas als er een goed stuur op zit en hij volgt braaf de stemcommmando's op kan je wat meer doen.

Daarna kan je eens gaan hangen aan de strengen, hem laten stappen en kijken hoe hij op die druk reageert. En gaat dat goed nog wat harder gaan hangen.... En als dat goed gaat, heel voorzichtig er een keer wat achter hangen.

Hulp van een ervaren persoon is daarbij erg handig en verstandig. Ik heb zelf het laatste deel uitbesteed. Mij leek dat een ervaren beleerder dat beter kon en hem meer vertrouwen kon geven dan dat ik dat zou kunnen. Heb weliswaar ervaring onder zadel, maar iemand met veel menervaring is nou eenmaal veel behendiger in dat soort dingen dan ik. :o

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 10:30

Bedankt voor de tip. :D
Kreeg gisteravond een pb van bokker Gem en in mijn woonplaats is een menstal dus daar zal ik vandaag of morgen even langsgaan. :)
Dan weet ik zeker dat ik der geen trauma bezorg. Mijn doel is afwisseling en dit leek mij een ontzettend leuke afwisseling. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:41

Samblabla schreef:
Bedankt voor de tip. :D
Kreeg gisteravond een pb van bokker Gem en in mijn woonplaats is een menstal dus daar zal ik vandaag of morgen even langsgaan. :)
Dan weet ik zeker dat ik der geen trauma bezorg. Mijn doel is afwisseling en dit leek mij een ontzettend leuke afwisseling. :)

Het is ook een leuke afwisseling! Voor je het weet wil je mennen. :D

Ik heb het een paar keer enorm mis zien gaan bij anderen. Paarden die in de sloot belanden of dwars door de stroomdraad heen renden de openbare weg op en meer van dat soort dingen. Één van die pony's is ook afgeschreven voor het mennen, zo angstig is dat beest ervan geworden.

Als ik die risico's niet gekend had voordat ik aan mijn eigen pony begon, had ik er ook te makkelijk over gedacht en hem waarschijnlijk ook een trauma bezorgd. :oo

Anderzijds lees ik ook vaak adviezen van: "niet aan beginnen, besteed het allemaal maar uit aan een professional." En dat vind ik soms wel jammer. Want je kunt zelf heel veel doen om je pony of paard voor te bereiden op aangespannen werk. En dat is ontzettend leuk om te doen! Er zijn op Internet interessante filmpjes en websites te vinden van wat je allemaal kunt doen aan oefeningen (helaas wel weinig in het Nederlands). Ik heb wat dat betreft zoveel lol gehad met die van mij....en het heeft ook echt bijgedragen aan mijn band met hem. Had ik niet willen missen.

Samblabla

Re: Beginnen met aanspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 13:46

Ja is ook ontzettend leuk om te doen maar ik heb liever begeleiding, proffesionele hulp want mijn merrie is nogal een rare. Als je het 1 keer verknald dan is het voorgoed voorbij bij haar. Naderhand kan ik nog altijd nieuwe dingen aanleren maar de kans op mislukking is heel groot als ik hetzelf doe. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:58

Samblabla schreef:
Ja is ook ontzettend leuk om te doen maar ik heb liever begeleiding, proffesionele hulp want mijn merrie is nogal een rare. Als je het 1 keer verknald dan is het voorgoed voorbij bij haar. Naderhand kan ik nog altijd nieuwe dingen aanleren maar de kans op mislukking is heel groot als ik hetzelf doe. :)

Verstandig van je. Zo is de kans het grootst dat jullie er allebei plezier in houden!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Beginnen met aanspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 15:09

De tip om het voorwerp eerst zelf vast te houden en er zo mee achter de pony aan te lopen, is een gouden! Dit kan ik je uit ervaring vertellen. :+