Clickertraining voorbij het "kunstjes stadium"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Clickertraining voorbij het "kunstjes stadium"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 01:28

Ik weet niet of het hier goed staat :+

Clickertraining is voor mij zo'n fantastische manier om te communiceren paarden.

Ik ben het stadium van "clickertraining is alleen goed voor vrijheidsdressuur/kunstjes" al lang voorbij, hoewel ik jaren geleden ben begonnen met neusballen en Spaanse pas. Voor mij is clickeren een geavanceerde (en wetenschappelijk onderlegde) trainingsmethode. Ik gebruik het onder het zadel, maar ook voor trainen vanaf de grond zoals lange teugelen, Horse Agility, werken aan de hand en husbandry skills.

Hier een video van vandaag van het ontwormen van Kyra: geen halster, geen stress (voor mij ;) ). En het kost me slechts 1 minuutje. Dat ging 25 jaar geleden wel anders. Ik maakte me er toch altijd wel een beetje zenuwachtig over. :o Niet dat het heel erg moeilijk was, maar zo leuk als nu, was het ook niet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:45

Knap filmpje TS! Het is héérlijk als het zo ontspannen en ongedwongen kan he :D

Op vraag van TS plaats ik mijn filmpje ook even,
mijn paard is ondertussen al een jaar getraind op ontworming aannemen en wordt dolenthousiast als ze het nog maar ziet aankomen :D

HippoLogic

Re: Clickertraining voorbij het "kunstjes stadium"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 19:29

Bedankt voor het plaatsen. Het zou leuk zijn als ook andere mensen hun filmpje van ontwormen willen plaatsen. Ook als je geen clicker training gebruikt. Gewoon, om te laten zien dat zoiets geen struggle hoeft te zijn. :)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:35

tof! echt slim, vooral voor paarden die moeilijk zijn om te ontwormen :)
ik had er ook wel eens aan gedacht, nadat ik in het dolfinarium heb gezien dat alle dolfijnen daar getraind zijn in bloedprikken, temperaturen en zelfs sondevoeding.
voor paarden zou het ook perfect zijn(en veel gemakkelijker voor de dierenarts :):) ) Ik denk dat het een hoop stress voorkomt :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 19:46

Je hebt gelijk, Happy. Maar ook vooral voor mezelf is het minder stress. Vroeger, 25 jaar geleden, hielp ik wel eens met moeilijke paarden en dat vond ik best wel eens spannend: met 2 man aan een paard hangen en dan ook nog het risico lopen dat ze over je heen denderen of je per ongeluk een kopstoot geven. De kans om met de wormkuur hard in het verhemelte te prikken is dan ook veel groter. Zo vond ik het veel fijner. :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:05

Geen filmpje en geen clicker, maar ik heb een paard die van zichzelf al heel makkelijk te ontwormen is. Zo erg zelfs dat ik moet zorgen dat ze niet die van de ander op wil eten. Ze blijft achtervolgen voor meer...

Ik heb er ook nooit problemen mee gehad met de paarden...

Edit: wel mooi dat je paard het nu ook stressvrij kan doen :)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:09

NAIWHL schreef:
Geen filmpje en geen clicker, maar ik heb een paard die van zichzelf al heel makkelijk te ontwormen is. Zo erg zelfs dat ik moet zorgen dat ze niet die van de ander op wil eten. Ze blijft achtervolgen voor meer...

Ik heb er ook nooit problemen mee gehad met de paarden...

Edit: wel mooi dat je paard het nu ook stressvrij kan doen :)

zo'n paard heb ik dus ook! haha.

heel fijn ts!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:11

Mijn pony's zijn ook erg makkelijk te ontwormen. Mijn haf krijgt nu druppels via spuitje. Ook dat is makkie. Met 1 hams gefixt. Zal proberen een filmpje te maken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 17:58

Atent, filmpje zou leuk zijn.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:40

Ik heb er vandaag niet aan gedacht. Morgen ga ik poging doen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:53

nu geweldig... met mijn oude haf was het simpeler geweest zo helaas dus te laat...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:00

Mooi filmpje TS :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 19:51

kwita schreef:
nu geweldig... met mijn oude haf was het simpeler geweest zo helaas dus te laat...

Ik zou dit juist als een uitdaging zien en haar trainen. Ik zie nu eenmaal overal een trainingsuitdaging in. :+ Kyra, uit het filmpje, is in een natuurgebied geboren en kwam dus letterlijk en figuurlijk als wild paard bij mij toen ze 11 maanden oud was.

Dank je Solleke_Noah.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:05

Mooie filmpjes.
Ik heb clickertraining gebruikt om mij paard in mijn eentje antibiotica in de hals te kunnen spuiten, 10 dagen achter elkaar. Voorheen moesten twee man haar vasthouden, nu kan ik haar gewoon op de poetsplaats zetten in m'n eentje en accepteert ze het. (Ze vindt het nog steeds niet leuk, maar doet haar best netjes stil te staan en er komt minder stress bij kijken.) Ik heb het ook gebruikt toen de dierenarts haar benen moest scheren voor echo's van de pezen en ze eerst telkens haar been wegtrok.
Heel fijn om zo de noodzakelijke dingen minder stressvol te kunnen maken voor je paard.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:24

Mooie manier! Ik gebruik zelf ook regelmatig de clicker in de training, ik heb een jonge pony die alles nog moet leren, graag wil, maar soms door haar druk zijn ook snel van slag. Door met de clicker te trainen kan ik haar op het juiste moment belonen en merk ik dat 'moeilijke' zaken sneller geleerd zijn en ik gemakkelijker de rust erin houd. Zaken als wassen met de tuinslang bijvoorbeeld.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:38

precies mijn idee, mn jaarling vind veel eng en ben nu begonnen met de clicker om beentjes te geven en idd te ontwormen en met me mee te lopen en hij pakt het super snel op, zonder stress, zou eigenlij wel een boek of dvd willen waar nog wat meer opties instaan/uitgelegd worden

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:18

even voor de duidelijkheid, ik ga hem geen trucjes leren, snap dat ie daar nog te jong voor is, al heb ik het idee dat ie het best leuk vind om wat samen met me te doen

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:36

Miepie77 schreef:
precies mijn idee, mn jaarling vind veel eng en ben nu begonnen met de clicker om beentjes te geven en idd te ontwormen en met me mee te lopen en hij pakt het super snel op, zonder stress, zou eigenlij wel een boek of dvd willen waar nog wat meer opties instaan/uitgelegd worden

Het boek grondwerk van Inge Teblick is dan misschien wat voor jou

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 23:21

@Visitor: bedankt dat je dit vermeld. Ook voor medische zaken/behandelingen kun je de clicker goed inzetten.

@Boeflover: ja dingen als wassen/tuinslang/vliegenspray daar gebruik ik ook de clicker bij. Nouja eignelijk alles t/m rijden en inrijden en leren springen toe.

@Miepie77: Ik ben ben net een FB pagina gestart (naast mijn HippoLogic pagina) waar mijn clicker partner en ik info op verzamelen. Binnenkort komt onze website ook in de lucht. Je kunt ons vinden op Finesse Equine Clicker Training ( https://www.facebook.com/pages/Finesse- ... 06?fref=ts)

Stel gerust je vraag daar (Engels of NL) en misschien kunnen we een filmpje maken. We hebben zoveel videomateriaal verzameld de laatste jaren. Lang niet alles is geupload, maar verzoekjes zijn altijd leuk. :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:09

Oh ik ga meteen even kijken, leuk :) alsa je een filmpje kan maken over het leren geven van beentjes zonder dat ze gaan meppen of hangen zou heel mooi zijn en hebben denk ik veel mensen wat aan :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 17:56

Hier zijn wat filmpjes van het optillen van de benen. Als een paard trapt kun je in het begin werken met een hek tussen jou en het paard.

Kyra is al goed getraind op deze target stick: een bamboe stok uit het tuincentrum met duct tape en een drijver (vis afdeling) er aan gelijmd. Als een paard trapt zou ik niet met zo'n hardplastic ding aan een stok werken, maar iets zachts, zoals een schapenwollen handschoen of een pool noodle aan een zweepje oid.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:49

dankjewel, ik ga er na het weekend meteen mee aan de gang

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:36

Ik ben helemaal niet thuis in het clickeren maat wat is het nut van de clik en daarna eten? Dat kun je dan toch ook voor elkaar krijgen zonder clicken met eten. conditionering. Vind het paard in het bovenste van de laatste filmserie ook best wel.voedsel belust en zelfs wat narrig ogen daarop?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 07:29

Het nut is dat je met de click een brug slaat tussen het gewenste gedrag (op dat moment click je) en het geven van de beloning. Als je binnen 3 seconden beloont, maar hoe sneller hoe beter, koppelt het paard de beloning aan het gedrag en zal hij dat gedrag vaker vertonen. dan kun je het op een cue zetten.

Als je alleen wat lekkers geeft ben je vaak langzamer dan 3 seconden en koppelt het paard het misschien aan iets anders.

En je conditioneert het paard op de "click": hij gaat naar de click zoeken en daardoor het gewenste gedrag vaker vertonen.
De filmpjes zijn in de aanleerfase. Het narrige dat je ziet is in het onderste filmpje weg. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:00

Wat een leuk topic! Ik heb mijn paard via clickeren 'touch' geleerd en dit toevallig afgelopen weekend veel gebruikt tijdens een schriktraining. Fantastisch om te zien dat reuze enge dingen ineens in een heel positief licht komen te staan als er wat lekkers bij hoort!

Overigens ben ik mijn clicker kwijt en gebruik ik een code woord, peer. Werkt goed! Voor mij is vooral belangrijk dat paard weet dat er zonder dat geluid niks lekkers komt en dus niet happerig/zeurderig wordt. Heel belangrijk!