[AR] Zelfde kar voor 2 schofthoogtes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jaleesa89

Zelfde kar voor 2 schofthoogtes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 20:20

Hoi,
Ik heb een vraag. Kan ik dezelfde wagen gebruiken voor 2 paarden als de schofthoogte max 15 cm verschilt? En moet ik bij het uitzoeken van een wagen dan van het grotere paard uitgaan of t wat kleinere paard?
Groetjes

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:45

Met de marge van 15 cm kan het makkelijk. Ik zou wel van het grootste paard uitgaan.
Wij Hadden een marge van 10 cm en zijn ook van het grootste paard uit gegaan waar je alleen rekening mee moet houden is misschien 2 stel lamoenstokken. Omdat het ene paard misschien wat langer is dan de ander en je anders telkens de lengte van de stokken moet aanpassen

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:52

15 cm verschil is weinig, ik rij een kar met paarden ervoor met 45 cm verschil, en dan is de lengte van het paard een lastiger probleem dan de hoogte.
Maar met wedstrijden heb je minder speling en wil je niet dat je paard ver voor je kar is ingespannen omdat je bomen lang zijn. waardoor je moeilijker door een hindernis komt.
Zoals Lanouska zegt daar zijn andere lamoenstokken voor.
Ik zou voor de grootte van de bomen van het grote paard uitgaan, en voor het gewicht en gemak van rijden van het kleinste paard uitgaan.

Myca

Re: Zelfde kar voor 2 schofthoogtes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:57

Ik heb met een concourswagen gereden met een Hackney van 1,24 en een paard van 1,65.
Voor beide paarden had ik een ander lamoen, dat ging prima.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:57

Kan prima, echter dien je dit wel in verhouding te bekijken; tussen 2 'grote' paarden van 1.60 en 1.75 bijv. zit minder verschil dan een shet van 1 meter en een shet van 85 cm, ook qua trekkracht.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 00:08

Bedankt voor alle raad. Ik zal er naar kijken en alles meenemen in de aankoop en dus twee sets lamoenen nemen ;)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 00:17

Het enige wat ik nog weet van mencursus is dat je lamoen niet schuin naar beneden mag staan :Y)
Dus wanneer je remt je kar niet over je paard heen valt
Verder niet echt veel verstand van lamoenen enzo :=