heii ik heb een longeer lijn en longeerzweep gehaald ik heb een vriendin die op paardrijden zit en die heeft het mij geleerd nou luisteren mijn verzorgshetjes niet naar de stem comando,s maar wel als ik de zweep achter ze hou of ze heel zachtjes tik of op de grond sla nou is mijn vraag is dit zielig en kunnen jullie uitleggen hoe jullie longeren en wanneer mijn de pony's bang zijn voor de zweep of hebben jullie tips
ps. ik kan niemand om hulp vragen en heb geen geld voor een cursus en dat gaan me ouders vast niet betalen heb het al gevraagd
Nee, het is niet zielig. Je kunt als hij in draf gaat, kun je je commando geven. Als je dit vaak genoeg doet dat gaat hij het stemcommando en de draf met elkaar 'linken'. Dit doe je ook bij galop. Zo heb ik bij mijn shet de stemcommando's erop gezet en hij luister nu heel goed
Petra8591
Geplaatst: 22-08-14 22:48
Het is goed aan te leren, wel wat geduld nodig
lucaa2
Geplaatst: 22-08-14 23:00
Het is niet zielig hoor. Maar ik denk dat de beste manier om te commando's aan te leren gewoon naast je paard lopen blijft.
je staat stil naast je pony, en zegt "voorwaarts in stap" en dan lijd je je pony naar voren in stap. Als je dan weer wilt stilstaan kun je "Ho / halt" gebruiken en je pony inhouden.
Als dit allemaal lukt kan je vanuit de stap het commando draf aanleren. Op dezelfde manier als hoe je de stap hebt aangeleerd. Zo doe je dat ook met galop, maar misschien kan je dat beter doen vanuit draf tijdens het longeren. Anders is het niet bij te houden
Op deze manier hoef je je pony's dus niet te dwingen met een zweep. En hoef je helemaal niet bang te zijn dat je pony er vervelende ervaringen aan overhoud (dit werkte bij mijn shet trouwens heel goed. Ze luistert direct naar wat er gevraagd word, zonder dwang van zweep ofzo)
als je pas net begint met longeren zou ik zo ie zo vragen of die vriendin die het je heeft geleerd er de eerste paar keer bij wil zijn.
ik longeer mijn paard altijd met dubbele teugel (dit nooit zomaar alleen gaan doen) een tikje met de zweep is niet zielig, en zolang je shet normaal reageerd is er ook niets aan de hand.
geef je hulpen hetzelfde als je zou doen wanneer je rijd, alleen nu is de zweep je been. wanneer je een overgang maakt geef je het commando, reageerd hij goed beloon je door de zweep weg te halen hij moet dan wel in de juiste gang blijven. doet hij dit niet vraag je het weer opnieuw met het stemcommando. en dit blijven herhalen tot hij op alleen stem reageerd.