vraag over longeerhulp (eerste keer)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

vraag over longeerhulp (eerste keer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 17:16

hoi,

ik heb een 5 jarige fries waar ik vaak mee buiten rijdt,eigenlijk standaard.
Hier hebben we beide plezier aan,alleen ik wil graag voor zijn eigen goed longeren met een longeerhulp.

Nou is het vaak zo dat wanneer ik in de bak rijdt (af en toe) mijn paard op de volte heel erg de buitenstelling neemt. zo ook met longeren zonder longeerhulp. Nou zou ik graag dus af en toe willen longeren met touwtjes. Het liefst had ik deze gebruikt;
http://www.ej.nl/products/10000019/2280 ... +EPPLEJECK

Maar deze is vooral gericht op het laag lopen en kan het paard dus nog steeds alle stelling aannemen die hij wil.

Daarom wil ik graag touwtjes gebruiken en dus voorzichtig in de binnenstelling zetten. Maar als je paard dit niet (ook fysiek) niet gewend is,hoe begin je dan? hoe zorg je ervoor dat je niet forceert,overbelast e.d. moet je echt hele rare dingen doen om dat te bereiken of zit je touwtje al gauw te strak?

En als je geen longeersingel hebt,kun je dan ook gewoon de singelstoten van je zadel gebruiken?

ik hoor het graag,
Femke

YelaBrenda11

Re: vraag over longeerhulp (eerste keer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 18:09

helemaal niemand...? moet toch wel iemand met verstand van longeren zijn die hier een antwoord op weet?

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:40

Touwtjes zijn eigenlijk heel fijn om goed op te kunnen bouwen.
Eerst heel los, en zo langzaam wat strakker.
Begin gewoon de eerste paar keren met losse touwtjes, zodat het paard nog een heel stuk met zijn neus eruit kan lopen. Het heeft dan natuurlijk niet meteen de werking die je wil, maar zo kun je het wel opbouwen. En ookal zijn de touwtjes heel los, toch kan je de binnenste een tikkeltje strakker doen, mocht hij het einde van het touw opzoeken wordt hij naar binnen gevraagd.
Ook aan het einde de touwtjes weer heel los of af.

Gebruik van singelstoten weet ik niet, hiermee zet je het paard vrij hoog direct, of niet?
Als je wat meer wil gaan longeren zou ik gewoon een longeersingel aanschaffen, die hoeven helemaal niet duur te zijn. en touwtjes haal je voor 1 euro bij de action

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:11

Ik zou niets geen hulpmiddelen gebruiken, hoe is je grondwerk?
Je paard moet dit uit zichzelf moeten doen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:16

Je moet al vrij ver staan in grondwerk en een 200% recht gericht paard hebben voordat die op jouw commando stellingen gaat aannemen.
Meeste paarden lopen op hun minst goede kant niet helemaal mooi in stelling bij vrijwerk.

Pessoa werkt hier goed voor vind ik.
Neemt achterhand mee en je kan zoveel of zo weinig stelling instellen als je wil.

aNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:47

Een pessoa is een grote aanrader! Als hij de stelling dan niet wilt nemen doe je gewoon je touw door het bit heen (aan de binnenkant natuurlijk :P ) en dan naar achter vastmaken aan de longeersingel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:07

Kirrr schreef:
Je moet al vrij ver staan in grondwerk en een 200% recht gericht paard hebben voordat die op jouw commando stellingen gaat aannemen.
Meeste paarden lopen op hun minst goede kant niet helemaal mooi in stelling bij vrijwerk.

Pessoa werkt hier goed voor vind ik.
Neemt achterhand mee en je kan zoveel of zo weinig stelling instellen als je wil.

Welnee, dat valt best mee. Je moet wel een longeur hebben die weet wat hij doet. Stelling en buiging ( die 2 moet je nooit zonder elkaar zien) kun je bereiken door een goede samenwerking van achterhand, voldoende voorwaarts en een ondertredend achterbeen en een hoofd wat tussen de schouders blijft. Daarnaast moet een paard vaak gymnastiseren om de buiging te leren, straal van de volte is erg belangrijk.

Touwtjes zorgen alleen voor het plaatsen van het hoofd, wat vaak ook nog eens te ver gekantelt wordt zodat je de lengtebuiging verstoort. Ik zou dan eerder voor een dubbele longe gaan.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:11

Ik zou een lesje nemen (longeerles) zodat ze je precies kunnen uitleggen hoe je het best kunt gaan trainen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:12

Ik zou ook gaan voor een dubbele longe.
Maar dan moet je er wel mee overweg kunnen.

xMichelleM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:53

ik heb een longeerhulp. Niet erg tevreden over. Hij zit snel te strak waardoor mijn pony zn hoofd te diep wordt getrokken.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:57

Ik heb eigenlijk altijd gelongeerd met de pessoa maar hier kon ik geen extra stelling of contrastelling mee vragen. Sinds een paar weken longeer ik met de dubbele longe en dat werkt echt geweldig! Paard is er echt flink op vooruit gegaan en een heel stuk soepelder geworden. Ik kan hem nu ook hoger en lager instellen zonder dat ik iedere keer de pessoa moet "verhangen". Ideaal, echt een aanrader :j

Edit: mijn longe bestaat wel uit 1 stuk, met 2 lijnen had ik teveel lijn over en raakte ik in de knoop :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:09

Longeerhulpen worden te vaak, te strak gedaan, omdat het paard het nageven nog niet onder de knie heeft. Vaak door onbalans in het paard, waardoor het zichzelf vastzet, want dat is makkelijker.

Vooral paarden die hun onderhals er stevig op kunnen zetten, kan dit sterk voor komen.
Denk aan Tuigers, friezen, arabieren.

Longeerhulp (Duits, longeerhilfe) zou ik afraden.
Veel paarden kruipen dan achter de lijn, gebruiken de rug nog niet, en gaan vanuit de onderhals vastzetten.
Wat je letterlijk ziet, is een chagrijnig paard, die enorm in zijn mond wordt getrokken.
En dan niet te spreken wat de touw over de rug doet.....

Reken maar uit.

Wat je wel kan doen, is een longeersingel pakken, en eerst langzaam laten wennen aan dubbele lijnen.
-- LET OP: Als je hier geen ervaring mee hebt, niet gaan aan pappen, maar zoek iemand die je kan helpen!
Omdat je op de grond staat, heb je een andere werking, als op je paard. Kom je te veel met jou eigen lichaam in onbalans tijdens lopen, of een verkeerde houding van de handen, werkt het alleen maar tegen je. Dit moet beheerst en subtiel, zoals elke andere hulpteugels gebruikt worden.

Bijzet:
Nee, niet meteen schreeuwen mensen, als je dit, net als touwtjes beheerst opbouwt, valt het allemaal best wel mee.
Ook dit: Doe dit met iemand die hier verstand van heeft.
Doe je hem te strak, geeft je paard niet na, en zal hij zijn rug weg drukken, en dus onderhals er op.

Touwtjes:
Ook hierbij geld het, zoals bij de anderen, altijd hulp zoeken, nooit alleen doen.
Voordeel van touwtjes is, dat je ze op meerdere manieren kunt vast zetten.
Ook op de manier van longeerhulp, maar omdat het touw niet over de rug loopt. Kan dit niet in de rug gaan snijden.

Veel (loperige) paarden, die het niet kennen, en in paniek raken, gaan op de vlucht. Dit vererger je alleen maar, als je het in het begin te snel, te strak doet.

Heb je wel eens gedacht aan grondwerken?
Het mee lopen en leren inbuigen van het lichaam van het paard, terwijl jij er naast loopt?
Verdiep je er eens in? Leer het van een deskundig persoon.

Dit is veel al stappen, waarbij paarden vaak hun hoofd al naar beneden houden.

Let op!: Alles beginnen met stappen, en stoppen als het goed gaat.
Stappen is voor paarden een relatief langzame gang, maar wel een ontspannende gang.
Veel paarden houden hun hoofd hierbij al naar beneden.
Stem dit toe. Beloon dit gedrag. Wanneer hij/zij het hoofd omhoog brengt, negeer dit, en beloon goed gedrag.

Vooral met hals opbrengende paarden, duurt het even, maar resultaat is er zeker.

Maar.... wel met geduld en beleid!