[AR] Passend menhoofdstel vinden voor Welsh...tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Passend menhoofdstel vinden voor Welsh...tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:50

Wij hebben een Welsh sectie C en tobben al best lang met het menhoofdstel. Eigenlijk hebben we nog geen enkel hoofdstel kunnen vinden dat écht goed zit. Hij heeft een breed voorhoofd en een heel smal neusje en zijn hoofd is vrij kort. Ik ben benieuwd of meer mensen dit probleem ervaren en hoe zij dit hebben opgelost.

Dit is de pony:

Afbeelding

Om een idee te geven:

We hebben nu een kopstuk in shetty maat. Voordeel van dit kopstuk is dat het is uitgesneden voor de oren, waardoor het niet op de oorschelpen drukt. Nadeel is dat het aan de korte kant is, waardoor de huidige keelriem niet meer past. Ik kon ook wel de ponymaat kopstuk nemen, maar daar pasten de gespen van de bakstukken niet op, want die gespen zijn erg smal. De bakstukken (met oogkleppen) zijn van een ponyhoofdstel. Die staan nu op zijn kortst. Dus grotere bakstukken (met bredere gespen) is ook geen optie, want dan hangt het bit te laag. Frontriem heb ik trouwens van een rijhoofdstel, want daar had ik weer wat meer lengte nodig.... Het hoofdstel zit wel goed nu, maar die keelriem hè? :roll:

Ik heb dus een langere keelriem nodig.... En ik kan alleen maar van die losse, brede keelriemen vinden, wat weer niet goed aan de smalle riemen van het kopstuk past. Of te smalle keelriemen, van BR rijhoofdstellen. Dat gaat ook niet.

Wat zal ik doen? Doorzoeken naar een lange keelriem? Of een heel ander hoofdstel? Met verhoudingsgewijs grote maat kopstuk en frontriem en relatief korte bakstukken en kleine neusriem?
Bestaan er misschien speciale menhoofdstellen voor Welshpony's? Of is er een merk waarmee je uit losse onderdelen in verschillende maten een hoofdstel kunt samenstellen? Maar dan moet de pony- en shetty-maat dus wel even breed zijn qua riemen (Ideal valt dan al af). Of bestaat er een hoofdstel dat wel erg goed past op dit soort pony's? Iemand een goede tip?

Hillady

Re: Passend menhoofdstel vinden voor Welsh...tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:51

Hoofdstel op maat laten maken is een optie. Zelf geen ervaring mee hoor . Ik had gewoon en ander hoofdstel gedaan, anders heb je steeds al de geprut haha.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:42

Het is een herkenbaar probleem. Ik heb een zilco tuig maat pony op mijn c-pony. Ook mijn pony had te weinig ruimte bij zijn oren met het hoofdstel maat pony. Zilco heeft nu serie hoofdstellen maat cob met riemen die qua breedte passen op maat pony. Met een nieuwe frontriem en kopstuk maat cob was ik geholpen.

Maar goed... Ik heb een kunststof tuig, dus daar heb je weinig aan denk ik. Wellicht hebben andere merken dit ook?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:41

Is een keelriem laten maken geen idee?
Ik vermoed dat t voor mijn tuigenmaker geen probleem zou zijn. Als alleen de keelriem nu t probleem is zou het toch niet heel lastig moeten zijn.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:19

Keelriem is bij mij ook het probleem word momenteel gemaakt. 50cm moest die wezen. :oo

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:22

Ik lees even mee, loopt met Senna wat tegen hetzelfde probleem aan.. Ze heeft een smal kleiner hoofdje, maar weer een breed voorhoofd en grote kaken.. Ze heeft nu een maat pony hoofdstel met een cob frontriem, maar alles zit niet zoals het moet zitten, oogklepjes zitten ook aan de krappe kant.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:28

Ik had dit probleem ook. Bij Ideal met allerlei losse onderdelen er wel uitgekomen. De bakstukken zijn gewoon door de tuigenmaker ingekort.
Nu een Zilcotuig en dat past wel. Dus een ander merk kan wel verschillend zijn.

Ik heb toen ook geïnformeerd voor een hoofdstel op maat. Dat zou je ook eens aan tuigenmakers kunnen vragen. Dan weet je zeker dat het goed past.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:30

Ik heb 3 menhoofdstellen de laatste is prima past supermooi op hem op keelriem na die word gemaakt.
Kan evt foto's maken morgen.

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:02

wij hebbe simpel weg op onse a welsh een shetmen hoofdstel liggen plus tuig en anders moet je een cop hoofdstel proberen en dat op maat laten maken door de schoenmaker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 07:22

Wauw, bedankt voor alle tips!!!!

@miekeassink en @dyonne: het is goed om te weten dat Zilco zou kunnen passen. Het is mijn plan om ooit over te stappen op kunststof. Voor mijn andere pony heb ik een kunststof Arden-tuig en dat bevalt me ontzettend goed. Zo gemakkelijk....

LS_fotos: is het dat bruine hoofdstel in je profiel?

@dennis: keelriem laten maken: dat zou ik kunnen doen ja. Ik zat te denken: ik zou ze ook kunnen vragen een kopstuk met langere stoten uit te snijden. De stoten splitsen nu vrij hoog, iets boven de frontriem, dus dat ziet er ook niet zo mooi uit.

@viavialover shethoofdstel gaat niet. Kopstuk drukt dan op de oren, keelriem past niet en de windriemen zijn te kort. Ik heb nog een cobhoofdstel liggen. Nadeel van een cobhoofdstel en grotere ponyhoofdstellen vind ik dat ze riemen vaak erg breed zijn. Dat vind ik lelijk op zo'n fijn hoofdje, maar belangrijker: dat zit ook minder lekker. Achter / langs de oren bijvoorbeeld, want daar zit weinig ruimte. En dan veel te grote oogkleppen. En zijn neus kan drie keer in de neusriem en gevoerde neusriemen zijn weer lastig op maat te maken...

Vooralsnog overweeg ik een nieuwe keelriem te laten maken of een nieuw kopstuk. Totdat we naar kunststof overstappen.

Ik vind een Welsh sectie C sowieso een uitdaging qua maten trouwens. De vormgeving van de pony is niet heel praktisch, zullen we maar zeggen... Probeer maar eens een (vliegen)deken te vinden voor een pony van 1.32 met zo'n brede bouw. Ook dan eindig je steeds weer met iets dat óf te lang is, óf te krap. :+ En het is leuk en lief, die koppies met die kleine oortjes, maar je menhoofdstel schuift er wel erg makkelijk van af. 8)7

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:14

Ik lees even mee, ik zoek ook een tuig voor mijn welsh van 1.30..

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:14

hmm ja dat is wel in het nadeel dan zou ik toch een menhoofdstel op maat laten maken is dan toch het beste

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:24

Het is het hoofdstel helemaal onderaan in t setje roze en paars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:30

Aha! Mooi! Wat is dat voor een hoofdstel? Ook leverbaar in zwart?

Ik dacht eerst dat je bedoelde dat het hoofdstel roze en paars was. :D :D :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:27

Wel iets kostbaarder, maar wel supermooi en kwaliteit...
Hoofdstellen op maat laten maken door Paul Claessen

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:29

Wij hebben zelf welsh atjes, dus wel een slag kleiner.. Maar wij hebben zilco hoofdstellen maat shet, nooit problemen mee gehad! :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:51

Ik moet zeggen dat op mijn Atje (dus kleiner dan die van jou) heb ik ook vaak issues met het passen (Breed voorhoofd, heel smal neusje, wat jij zegt) en Zilco paste bij mij prima omdat het zo ruim verstelbaar is...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:20

TS, je zou even contact kunnen opnemen met Ideal (of welke mentuigen-maker ook) en daar je probleem voorleggen. Vaak is de oplossing simpeler dan gedacht. ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:10

ArroNnie schreef:
Wij hebben zelf welsh atjes, dus wel een slag kleiner.. Maar wij hebben zilco hoofdstellen maat shet, nooit problemen mee gehad! :)

Hier ook dus. Fijne maatjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:46

Update: vandaag een hoofdstelletje van Arden gekocht. Hadden we dus véél eerder moeten doen! Het past super! Het is een hoofdstel met wat smallere riemen, wat veel mooier staat dan dat ietwat lompe leren hoofdstel dat we hadden. Maar het zit ook beter, aangezien het soepeler valt.

Ze hadden zelfs de mogelijkheid om onderdelen van het Shet- en Ponyhoofdstel te combineren bij de Lemerij, maar dat bleek niet nodig. Ponymaat zat gewoon prima. Hij krijgt het kunststof tuig van mijn andere pony, want die was zo hard gegroeid dat hij naar een maatje groter mocht. Dus nu twee pony's met kunststof Arden-tuig.

Dus wie ooit tegen hetzelfde probleem aanloopt (smalle neus, breed voorhoofd) : een kunststof Arden-hoofdstel is ook een goede mogelijkheid.