[AR] Concourswagen voor shetlander, iemand ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Concourswagen voor shetlander, iemand ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:08

Omdat ik mijn houten recreatie-kar heb verkocht omdat ik hem toch wat zwaar vond voor mijn shetlander op het zand ben ik nu opzoek naar een lichtere oplossing.
Ik wil er mee over de weg kunnen, maar ook mee door de bak en door het bos kunnen rijden. Hierbij zijn er ook plekken met mul zand.

Mijn eisen zijn als volgt:
Lichte wagen (minder dan 100 kilo)
Geschikt voor een shetlander van 89 cm
Goed geveerd
Geremd
Plek voor 2 personen

Nu had ik al een beetje zitten kijken naar sulky's, maar de sulky's die 2e hands te koop zijn lijken mij niet heel stevig (cavalettie), en nieuw zijn ze te duur. Marathonwagens zijn te zwaar en te duur. Wat over blijft zijn concours wagentjes. Lichte wagentjes in een betaalbare prijsklasse.

Hier heb ik echter nog wel wat vragen over.

Zijn deze wagentjes er echter ook in shetland-formaat?
De wielen zijn meestal van die dunne spaakwielen, zijn die wel sterk genoeg voor onverharde wegen en door het bos?
Wat zijn punten waar ik op moet letten bij een 2e hands concourswagentje?
Wie heeft er ervaring met een shetlander voor een concourswagentje?

Jenkins

Re: Concourswagen voor shetlander, iemand ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:01

Persoonlijk vind ik de cavaletti een prima tweewielertje.
Ik heb een concourswagentje gehad voor mijn pony van 1.20. Maar nu toch een marathonwagen.
Zou als ik jou was toch voor een tweewieler gaan.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:08

Er worden ook HCA met bankje gemaakt. http://www.ponywebwinkel.nl/shop/menwag ... wagen.html
Ik ga deze waarschijnlijk aanschaffen. HCA is een heel goed merk, alleen ik wilde ook graag met z'n tweeën er op kunnen. Toen kwam ik deze tegen en mijn besluit staat eigenlijk vast :D. Ik kan er verder alleen niet veel over vinden, ervaringen enzo...

Edit: het is een tweewieler trouwens. Ik vind vierwielers voor kleine Shetjes toch al wel snel heel zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:24

HCA is ver boven mijn budget omdat deze niet 2e hands te vinden zijn. Ik wil er puur recreatief mee rijden. Sport hoeft van mij niet..

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:26

Oh dat snap ik wel ja, jammer. Ze zijn ook wel heel erg duur... Succes met je zoektocht!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:33

af en toe word er best eens een 2e hands hca aangeboden..wellicht een oproepje plaatsen..wie weet, word er wel 1 aangeboden....
HCA is boven je budget..maar kwaliteit kost wat, en als je het veilig wilt..zou ik persoonlijk echt even doorsparen voor een HCA of iets vergelijkbaars.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:10

Ik zou in jouw geval toch voor een sulky gaan. De cavaletti sulky's zijn prima betaalbare wagentjes voor de kleine shets.
Of een sulky van een ander merk met bankje. Zijn diverse wagenbouwers die zo'n sulky hebben. :j

Concourswagentjes zijn niet echt bedoeld om door de bossen mee te rijden. Toch zijn er wel mensen mee door het bos rijden dus het zou kunnen... Ikzelf zou toch niet graag met die spaakwieltjes door een bos rijden. Ligt verder ook erg aan het model wagentje, laag en breed is vrij stabiel, heb je er eentje die hoog en smal is, is stuk instabieler. Je hebt ook concourswagentjes met marathonwielen, dat lijkt me dan al stuk geschikter voor het bos.

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:40

zelf heb ik voor mijn pony( zelfde maat als die van jou) een sulky traverse. de vierwieler, prima in bos, op straat en door zand. lucht geveerd.
spoor breedte van minder dan een meter, dus niet geschikt voor wedstrijden. gewicht 67 kg...
ik vind hem heeeel fijn rijden, heb zelf ook eerst een houten wagen gehad, zelfde probleem. Daarna een sulky cavaletti, maar zat daar zelf niet prettig op. dus weer een vierwieler..

http://www.sulky.nl/4-wheel/sulky-traverse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:02

Zelfde probleem als met de andere wagens, niet 2e hands te vinden, en nieuw boven mijn budget..
Hoe is de traverse in onderhoud? Gaat hij snel roesten?
Hoe zijn de veren en remmen?

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:06

Ik heb nog wel een concourswagentje staan. Niet geremd, maar volgens de man die mijn marathon wagen onderhoud is die er zo op te maken ;)

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:30

Heb hem zelf bijna een jaar, na modderige ritjes spuit ik hem altijd af. Nog geen enkele roestvlek gezien.

vering, tja het is geen marathonwagen, maar hier in het heuvelland houdt het zich prima...
remmen werken goed, ook al rijdt ik hier ook altijd met de broek. Sommige dalingen haalt hij niet met alleen de rem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:07

Tot welk gewicht zou een concourswagentje mogen gaan voor mijn pony? Ik zie ze van 70/ 80 kilo uilopend tot 120 kilo.
Is er bij een concourswagentje eventueel de mogelijkheid tot het zelf maken van een rem indien deze ontbreekt?

Gr.
Shanna