Paard achteruit op handcommando

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Paard achteruit op handcommando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 23:59

Dit heb ik vaak zien doen op de two lazy seven ranch, en ik vraag me écht af hoe jullie het toch doen om zo je paard achterwaarts te sturen. Je weet wel - Touw is los, en jij "zwaait" in zijn richting, hij gaat achteruit. Ik zit nu met een haflinger die niet bepaald onder de indruk is van groot maken/gestamp/zwaaien in haar richting. Enig idee hoe ik dit aan haar kan aanleren? Want eerlijkgezegd zit zij zo in elkaar dat zij écht niet achteruit gaat omdat jij al stampend op haar afkomt.

Equisa

Re: Paard achteruit op handcommando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 00:08

Stampend op je paard af gaan is ook niet echt de bedoeling ;-) Je moet je paard dit stapsgewijs leren. Eerst met druk en dan steeds meer druk wegnemen. Het ene paard leert het sneller dan een ander, een haflinger is iets minder gevoelig dus daar zal je meer geduld mee moeten hebben en in het begin iets meer druk moeten zetten.

Sofie_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 00:10

Je kiest eerst je gebaar uit waarop ze achteruit moeten gaan, bijvoorbeeld met je vinger schudden, zwaaien of iets dergelijks. Wanneer je paard voor je staat - wel op genoeg afstand dat hij je goed kan zien natuurlijk doe je eerst enkele tellen je gebaar. In het begin hoeft dat niet lang te zijn, een tel of twee, want je paard gaat toch niet de indruk hebben dat hij iets moet doen omdat dat natuurlijk niet echt druk geeft. Daarna zwier je langzaam met je touw, reageert hij na twee tellen nog niet zwier je wat harder, en zo voort.
Mij hebben ze het altijd uitgelegd als de eerste keer vanuit je pols zwaaien, daarna met je onderarm, daarna je hele arm.

Het helpt natuurlijk ook als je eerst je paard al vlot naar achter kan laten gaan wanneer je gewoon vanuit je pols met je touw zwiert, dan duurt het daarna eigenlijk niet lang om eventjes dat handgebaar erbij te zetten ook.

Zeker niet vergeten je ook goed groot te maken wanneer je het handgebaar doet, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je paard achterwaarts gaat als je gewoon je haar eventjes wil goedleggen of zoiets! :)

Edit; Dat op je paard afstappen kan je nog als laatste stap doen wanneer zwieren vanuit je hele arm niet werkt, zodat je hem duidelijk maakt dat het menens is. Pas wanneer je paard het goed onder de knie heeft kan je van het handgebaar overgaan naar meteen een correctie -héél duidelijk zijn dus hard zwaaien of op je paard af stappen- omdat je weet dat je paard het kent maar niet aandachtig genoeg is. Dat hoef je dus zeker niet te doen als je het hem nog maar net aan het aanleren bent!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 00:25

Dankjewel voor de reacties! Maar zoals ik al zei - ze is van niet veel onder de indruk. Zodus kan je aan het touw zwaaien alsof je leven ervanaf hangt, zij gaat geen pas achteruit zetten. Ondertussen kan ze al netjes een pas of twee drie achterwaarts door druk op de neus, maar dit wilde ik dus ook proberen vanop een afstand. Ze is een haflinger, en ze is ook niet zo responsief op subtiele lichaamstaal, of toch niet als het allemaal gebeurt voor haar. Ze draait ongelofelijk gemakkelijk in op de cirkel, stopt, stapt, draaft. Ik ga altijd van de lichtste druk naar een zware druk, maar daar zal nog op geoefend moeten worden - aangezien ze nog niet weet wat dat allemaal betekent. Ze leert snel, daar niet van, maar vanop een afstand zo'n zelfzeker paard achteruit zetten is nogal een opdracht. :')

Karen_VM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 00:37

Heb geduld en neem super kleine stappen ter overgang, ga niet ineens op 5m staan en verwacht dat ze achteruit gaat wanneer ze het zelfs op 1m afstand nog niet kan

Sofie_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 00:52

Mh lastig! Gebruik je een gewoon halster of een touwhalster? Die zijn al een stuk strenger. Wat ik ook wel doe als ze echt niet opletten is het einde van mijn leadrope richting de borst zwieren. Als ze echt niet reageert of naar oplossingen zoekt is dat eventjes je trap/beet naar je paard waarna ze hopelijk toch (een beetje :D) reageert. Maar als ik dat doe let ik er wel op dat maar één keer te hoeven doen waarna de boodschap is overgekomen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 01:04

Begin klein, vinger, losse pols, vanuit de elleboog, vanuit de schouder..
Begin met een halster en touw, best touwhalster en leadrope.

Begrijp wel dat het geen trucje is, voorafgaand grondwerk is zeker nodig. Uiteindelijk probeert men te werken naar de kleinste Hulp.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 01:05

Tips zijn al gegeven maar inderdaad je moet stapje voor stapje dan komt het van zelf
De mijne sta ik achter der en tik ik paar x op der kont en zeg ik back en loopt ze netje achterwaarts richting mijn stem :p

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:09

Heb je er een stemcommando aan gekoppeld als je met druk werkt? Dat is vaak een geschikt brugcommando om het ook op handhulpen te leren.

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:18

Misschien helpt het ook als je je handgebaar klein doet, een stemhulp geeft en dan met een stick of zweep tegen de borst aan drukt als je het commando geeft?
Daarna kan je hetgebaar steeds kleiner maken en bijv de druk bij de borst weghalen. Als je wilt ook de stemhulp.
Succes!

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:21

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:30

Idd gewoon beginnen met aan halster en touw achteruit gaan en steeds verder uitbouwen. Mijn fjord gaat. U ook gewoon achteruit als ik het zeg en met hand gebaar. Maar dat is meer om hem te 'manoeuvreren' om door moeilijke poorten te gaan dus leerde hij het vanzelf.
Wat ik na halster werk deed was met een zweepje tegen de borst drukken of een zacht tikje/aanraken, dit kun je van grotere afstand doen en zweep kun je later nog in handen houden om het vanop een afstandje te doen en zwaaien, dat kan soms duidelijker zijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:31

heb je het touw los in je hand of aan een (touw)halster vast?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:40

Ik weet niet of het hetzelfde is, maar ik laat mijn paard achteruit lopen door een simpel gebaar met mijn vinger zonder haar aan te raken. En dit is niet echt iets wat ik veel heb moeten oefenen. Ik hield een snoepje in mijn handen die ze dan volgt met haar neus, daarvoor gaat ze dan achteruit. Nu kan het dus ook zonder snoepje. Mijn paard is wel heel sensibel en pikt zulke dingen snel op.

Ik heb hier ook een filmpje van toen we er echt net mee begonnen. Let op dus is niet echt een serieuze training en zijn meer wat gymnastiek kunstjes :+ maar in het begin zie je ongeveer de tweede keer dat ik haar zo achteruit liep lopen met een snoepje. Het gaat ondertussen veel beter en ook zonder snoepje alleen met mijn vinger.

https://www.facebook.com/photo.php?v=45 ... =3&theater

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 12:47

Ik werk met touwhalster en leadrope, met leadrope aan halster vast (want ik ben nog maar een week met haar bezig en ze is nog niet klaar om in liberty achterwaarts te gaan). Zwaaien met touw helpt niet - maar dat is niet erg, want verschillende paarden reageren op verschillende dingen. Ik ga proberen haar aan te leren achterwaarts te gaan bij tikken op haar borst met de zweep - als ze dan netjes achteruit gaat kan ik dat gaan doen met handgebaren. :)

Sofie_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:52

Kan je ook doen natuurlijk :) Veel succes ermee!

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:59

Denk ook vooral aan gelijk de druk wegnemen en uitbundig belonen. Anders zal ze er niet van leren.
Hetgene wat jij hebt gezien komt vanuit de parelli methode en heet de yoyo-game. Misschien is het handig om je daarin te verdiepen en systematisch (alles op de dezelfde manier) je paard dingen aan te leren. Begin eerst bij de basis en breid dan verder uit naar lastigere dingen. Ik krijg de indruk dat je nu maar wat aan het doen bent om dingen die je hebt gezien voor elkaar te krijgen. De dingen die je in dat soort filmpjes ziet, zit jaren werk achter. Het is geen trucje, het is een manier van communiceren tussen mens en paard met de minste/geen middelen en de kleinste gebaren gebaren. Hopelijk voel je je niet aangevallen, want ik probeer alleen goed advies te geven. Houd één methode aan, waarmee je de basis legt en werk vanuit daar verder naar moeilijkere dingen. Succes! Ik ben altijd bereid om vragen te beantwoorden.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 14:12

Susan - Nee hoor, het is oke. Gewoon niet meteen aannemen dat mensen "maar wat aan het proberen zijn", want dat komt idd wat aanvallend over, maar ik snap waar je van komt. Ik vroeg dit in principe omdat ik sinds kort een haflinger heb die een heel ander karakter heeft dan de sportpaarden van tegenwoordig. Sportpaarden zijn over het algemeen responsiever, terwijl de zwaardere types als het ware "tegen meer zware energie" kunnen. Vroeg me dus af hoe jullie het aanleerden. En Parelli, ja, het is niet enkel parelli waar dit commando bij gebeurd. Parelli is ook geen must - het is een manier. Een van velen, en ik kies en schrap wat ik logisch vindt. Parelli is in mijn ogen nét iets te zacht tov paarden, terwijl de gebruikelijke manier dan te hard is. Ik ben ook niet van plan een enkele manier "on the dot" te volgen, want imo leer je dan niets bij. Dat commando om achterwaarts te gaan duurt dan ook geen jaren werk - dit duurt hoogstens een paar sessies voor je paard het doorheeft. Als er lang op geoefend is kun je dit verfijnen en reageren de paarden gemakkelijker. :) Toch bedankt voor de reactie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:59

Ik ga met Susan mee. In mijn ogen ben je bezig met stap 10 en heb je stap 1 t/m 9 voor het gemak even overgeslagen.

En over het "to the dot volgen", ik zou het iig één keer to the dot doen, daarna pas zelf aanpassingen aanbrengen. De oefeningen en de volgorde van de oefeningen zitten met een reden in het programma. Volg ze op de letter, hoe banaal de oefening ook lijkt. Het doet iets met jezelf en ook met je paard.

En mocht je Parelli te soft vinden, verdiep je eens in de methode van Clinton Anderson, Downunder Horsemanship.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:17

Een haflinger en een sportpaard ... die verschillen niet zo veel dat je het anders aan moet pakken. Het karakter is nog altijd individueel ( gelukkig ).

Ze leren ook precies hetzelfde... namelijk van grote hulpen/ aanwijzingen naar steeds kleinere.
Wat dat betreft is Parelli niet anders dan welke andere manier van paarden/dieren trainen.

nml door wegnemen van druk.

In jouw geval klinkt het alsof je paard nog niet goed reageert op druk.

Dus niet alleen achterwaarts door hand- vinger- lichte aanraking op borst , hand , vinger, lichte aanraking op neus..
maar ook zijwaarts voorhand , achterhand etc etc...

als dat helemaal helder is ( en ik gebruik er voor achterwaarts ook een stemcommando bij ) kun je eens zonder die hand op het lichaam gaan werken.

En dan van heel dichtbij. Dus net niet de hand op de borst /neus
En daarna pas met een halster met touw.

Ik merk dat als het wijken voor druk naar alle kanten heel eenvoudig is geworden , de rest heel makkelijk volgt.
Dat komt ( denk ik ) grotendeels ook door he lichaamstaal.

Mijn paard kent mijn houding die ik aanneem als ik haar achterwaarts wil vragen, beter dan dat ik hem zelf ken :)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:09

ik heb het daar geleerd, maar hiervoor heb je alle nh grondwerk basis nodig (dit is hier een onderdeel van). maar ik wil t wel uitleggen:
1. je pakt het uiteinde van het touw (leadrope) vast
2. je maakt je groot en begint een commando te geven (zwaaien, etc) (alle oefeningen 5 sec aanhouden)
3. reageert ie niet? dan zwaai je het touw heen en weer vanuit je pols.
4. reageert ie niet? dan doe je het met je hele onderarm
5. nog steeds niet? dan doe je het met heel je arm

zodra ie een stapje achteruit heeft gezet (maakt niet uit perongeluk klein etc) stop je met alles en ontspan je.
Deze stappen blijf je heel de tijd volgens als ie maar niet verbeterd kan je ook in een x de 4e fase geven (stap 5) na fase 1 (stap 2)

ik hoop dat je het een beetje snapt! :)

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:08

Hm... mijn paard wilde in het begin ook echt niet achteruit, hoe lang ik fase 5 ook volhield. Hij was echt een draakje, ik kon hem voor mijn gevoel half dood slaan,en dan nog reageerde hij niet. Na mijn eerste Parelli-les was hij nog onhandelbaarder dan ervoor.

Bij hem heb ik het met een snoepje aangeleerd. :o

Voor mijn gevoel was het 'fout', maar ik zag echt op dat moment geen andere oplossing meer. Na een paar sessies snapte hij het principe, en heb ik het voortaan volgens de normale fases gedaan.

Oh nog even een toevoeging op de fases van thoranLOVE: een klein stapje achteruit, kan ook zijn dat je paard alleen zijn gewicht naar achteren verplaatst, dat is ook een begin.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:22

als een paard niet echt onder de indruk is (gewoon dus geen meerwaarde ziet in wat jij wilt boven wat zij wil in mijn ogen.. want ieder dier pikt subtiele bewegingen op. kijk maar eens in een wei vol paarden),
dan kun je inderdaad iets doen in het begin waar ze wel belang bij heeft..

net als bij een hond kun je ook een paard met wat lekkers leren achterwaards te gaan..
zoals iemand al aangaf met een snoepje in de hand de neus richting de borst laten gaan.

is zo zo soepel dat ze haar borst kan aanraken.. dan tussen de voorbenen naar achteren.. er komt dan een moment dat ze naar achteren stapt omdat ze anders niet bij je hand kan komen met haar neus. Vanaf het moment dat je hand bij de borst/tussen de benen is en het paard op het punt staat om naar achteren te stappen, bekrachtig je de beweging met het stemcommando 'achter'

Is dit nog een stap te ver? Dan zul je haar dus eerst moeten leren om met haar neus jouw hand te volgen.. snoepje erin hand naar links, tikt haar neus jou hand aan.. snoepje geven.. snoepje in je hand, hand naar rechts, tikt neus tegen je hand, snoepje geven.. dan omhoog, omlaag naar voren.. etc. Je leert het paard dus via de neus en lekkere trek op jouw hand te letten.

lukt het met een snoepje en het volgen van de hand om hem naar achteren te laten stappen.. doe dit dan minimaal een keer of 25 tot ze eigenlijk gelijk al naar achteren stapt als jij je hand in die richting beweegt..

dan een klein pasje van haar af gaan staan, je kunt de borst dan eigenlijk net niet meer aanraken.. maar maak gewoon dezelfde beweging 'achter' en je hand met of zonder snoepje richting borst bewegen.. gaat ze naar achteren mooi!.. je kunt nu ook langzaam het handgebaar om gaan zetten naar wat jij wilt dat het wordt.. niet direct in een keer.. want ze reageert nu op je hand + de stem.. maar in een paar passen van jij half door je hurken naar jij rechtop met een gesloten hand naar haar borst wijzend bijvoorbeeld of met de rug van je hand..

lukt het allemaal niet? begin dan in het klein.. leen een hond om het mee te oefenen zodat je door krijgt hoe je 'massa' kunt verplaatsen met gebaren.. een hond is misschien even wat welwillender en kun je nog 'duwen'.. eenmaal 'lichter' aan de hulpen en het dier sturend van een meter of 2 valt misschien ook het kwartje hoe je dat met een dier van een paar honderd kilo ook kunt doen..

hopelijk heb je er wat aan.. in ieder geval heel veel succes

snoepje kun je ook vervangen door een gewone brok natuurlijk (handiger als ze wat hardleerser zijn lol)..

het trainen met lekkers hoeft niet persee fout te zijn in mijn ogen, zolang je maar het lekkers afbouwt zodra het commando er beter in zit.. dus eerst alle keren, dan meestal, dan af en toe en na een half jaar geef je nooit meer wat lekkers..

hoe beter het paard je hand in de gaten leert te houden, des te minder vaak zul je het lekkers nodig gaan hebben bij het aanleren van iets.

beste is natuurlijk als 'goed zo braaf' genoeg lekkers voor een dier is.. maar sommigen hebben nu eenmaal minder will to please

LuckyThor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:51

Hier met een groep een dag cursus gehad van een parelli instructeur en je zag hem al zuchten als hij een deel fjorden en haflingers erbij zag staan. Die oefening zat er dus ook bij, mijn warmbloed was er snel mee weg, mijn fjord dus helemaal niet onder de indruk van wat geduw en gezwaai, maar die had op dat ogenblik voor niks respect en veel oefenen helpt wel.