hoofd omhoog bij achterwaarts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

hoofd omhoog bij achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 19:38

Ik heb een vraag. Onder het zadel doet mijn pony zijn hoofd omhoog bij het achterwaarts gaan. Ik rij met touwhalster. Hoe kan ik hem achteruit leren zonder de teugels te gebruiken?

lailapri

Re: hoofd omhoog bij achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:40

Misschien kan centered Riding he hierbij helpen. Je wordt dan meer bewust van je eigen lijf en van de balans van Julie samen.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:57

Het is een minder onschuldig probleem dan t misschien lijkt. Althans, wat mij betreft. Het gaat hier om correct ruggebruik en een correct voorwaartse drang (dus ook in het achterwaarts gaan). Daar zit de oplossing ook, en waarschijnlijk moet je eerst in de basis wat verbeteren/aansterken, voordat je terug kan gaan naar deze oefening. Pas in ieder geval op om hem te vaak met holle rug (hoofd omhoog) naar achteren te laten lopen, want dat is echt slecht voor het lichaam en niet functioneel.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:59

Waarschijnlijk gooit hij zijn hoofd omhoog door de druk die je op zijn neus zet. Probeer om 'm achterwaarts te laten gaan met zo min mogelijk druk op de neus. Je moet je pony achterwaarts leren gaan op je zit en beenhulpen. Beloon meteen elk klein stapje dat hij achterwaarts zet zonder zijn hoofd omhoog te doen. Belonen doe je door de druk meteen weg te nemen.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 08:57

Bedankt voor de tips. Saral,ik neem het probleem heel serieus. Hij loopt nl de hele tijd ontspannen maar achterwaarts nog niet. Misschien is hij er niet sterk genoeg voor.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 08:58

Zo hoog doet hij zijn hoofd overigens niet hoor maar vergeleken met hoe we rijden wel.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:16

EliseLukas schreef:
Bedankt voor de tips. Saral,ik neem het probleem heel serieus. Hij loopt nl de hele tijd ontspannen maar achterwaarts nog niet. Misschien is hij er niet sterk genoeg voor.

Goed om te lezen. Het was niet belerend bedoeld, maar kwam misschien wel zo over. Heel veel succes verder!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 01:01

Je hebt gelijk hoor. Moet idd eerst een stapje terug doen voordat ik hiermee verder ga. Soms weet je het wel maar zie je het even niet meer ofzo. Thnx

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 01:14

Vaak komt dit doordat de pony de rug laat zakken tijdens het halthouden en wat gestrekt staat, hierdoor kantelt het bekken en kan de pony niet meer achteruit. Hoofd omhoog is dan de enige mogelijkheid...
Over de rug rijden is dus de oplossing maar vooral tijdens de overgang naar halt. Probeer eens de hals iets te laten zakken tijdens de overgang en probeer de achterhand er meer onder te rijden dus drijven tegen de weerstand biedende hand tijdens de overgang. Hierdoor welft de rug en zijn de voorwaarden voor AW correct. Dan met beenhulpen en zachte weerstand biedende hulp AW aanleren, stemhulp kan helpen.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 09:20

Ik moet gewoon even meer met de basis doen en idd eerst het halthouden beter kunnen zonder teugelgebruik. Hij staat idd in halt dan al gespannen. Ik wacht dan wel totdat hij ontspant maar toch lukt het niet. (waarschijnlijk door wat je zegt, gekanteld bekken) Ik ga vandaag balkjes lopen aan de hand en het halthouden en achterwaarts aan de hand oefenen. Thnx voor het meedenken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:00

EliseLukas schreef:
Ik heb een vraag. Onder het zadel doet mijn pony zijn hoofd omhoog bij het achterwaarts gaan. Ik rij met touwhalster. Hoe kan ik hem achteruit leren zonder de teugels te gebruiken?

In een fase waarin je een dier dingen gaat bijbrengen, ga je hoe dan ook een teugelhulp moeten gebruiken. Die ga je gaandeweg steeds minder hoeven te gebruiken tot je hem helemaal weg kunt laten.

Dus als jij vraagt hoe je een paard achteruit kunt leren gaan, zonder de teugels te gebruiken, heb ik een heel simpel antwoord voor je: dat kan niet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:13

Cassidy schreef:
EliseLukas schreef:

In een fase waarin je een dier dingen gaat bijbrengen, ga je hoe dan ook een teugelhulp moeten gebruiken. Die ga je gaandeweg steeds minder hoeven te gebruiken tot je hem helemaal weg kunt laten.

Dus als jij vraagt hoe je een paard achteruit kunt leren gaan, zonder de teugels te gebruiken, heb ik een heel simpel antwoord voor je: dat kan niet.

Kan wel, duurt alleen langer. Mijn paarden gaan op stemhulp achterwaarts, of ik er nu naast sta of op zit.
Om ze achterwaarts te leren gaan, vanaf de grond, heb je geen teugels nodig. ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:17

Cassidy schreef:

Op woordje "back" gaat paardje hier fijn in de achteruit :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:19

Die van mij ook. Zelfs op het simpelweg kantelen van mijn bekken stopt mijn paard, en via een stemhulp kan ik haar achteruit zetten. Dat is gaandeweg gegroeid, en ik ben begonnen met teugelhulp erbij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:21

Achteruit kun je op twee manieren doen. 1. Zoals Peetstap zegt en dan is het vooral een gehoorzaam oefening en 2. Zoals hierboven door Ibonn werd beschreven als gevorderde dressuur oefening. Paard hoort dan correct in de hand gesteld te zijn en door de correcte hulpen gaat het als het ware in een voorwaartse beweging achterwaarts met juist rug gebruik.

niels0683

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:33

Misschien kun je dit samen met een hulpje op de grond oefenen. Jij gaat zitten zoals je je pony wil aanleren wanneer hij achteruit gaat en iemand anders raakt je pony met haar vinger op de borst van de pony.... de meeste ponys gaan gewoon achteruit als je daar duwt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:39

Uit de openingspost concludeer ik dat de pony achteruit gaat als er iemand op de rug zit. Alleen moet ts druk geven op een touwhalster en doet de pony daarop zijn hoofd omhoog. Om de rug rond te maken, de achterhand eronder te leren zetten en het gewicht op de achterhand te dragen bij het halthouden en het vervolgens achterwaarts te laten gaan, dien je een paard te leren verzamelen, en ook verzameld te blijven bij het halthouden. En dat gaat echt alleen maar door in het begin met druk te werken. Stemhulp en vinger in de borst leren een paard wel achterwaarts te gaan, maar leren hem geen verzameling en ruggebruik. Alles losgooien en vervolgens verwachten dat het paard met hoofd laag achterwaarts gaat lopen, tja......

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 17:29

Het is inmiddels gelukt. Hij doet het braaf. Mijn fout was dat ik hem liet halthouden en daarna niet meer oplette. Mijn paard gaat dan een beetje om zich heen staan kijken haha. Al binnen een paar seconden. Vervolgens had hij zijn hoofd omhoog en vroeg ik achteruit. Ik had heel veel aan de tip dat ik moest opletten hoe hij stilstaat. Als ik nu mijn teugels een beetje omhoog doe (rij met lange teugels) en mijn benen iets naar achteren doe doet hij het! Thnx nogmaals voor de uitleg. En dat je zonder teugels niks kan vind ik niet eigenlijk ;). Hij draagt nl wel degelijk maar niet in de krul.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 17:34

Cassidy het kan wel degelijk hoor. Ik ben wat meer overgangen gaan rijden waardoor hij sterker wordt. Als je druk gebruikt forceer je alleen maar. In de western lopen heel veel paarden achterwaarts zonder druk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:36

EliseLukas schreef:
Cassidy het kan wel degelijk hoor. Ik ben wat meer overgangen gaan rijden waardoor hij sterker wordt. Als je druk gebruikt forceer je alleen maar. In de western lopen heel veel paarden achterwaarts zonder druk.

Ik rijd zelf western en ik weet dat daar zonder druk achterwaarts gevraagd wordt. Maar je ziet alleen het eindresultaat. Vraag je eens af hoe het daar aangeleerd wordt? Komt echt niet aanwaaien hoor, ook niet in de western.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:38

Cassidy zegt niet dat het uiteindelijk niet kan, maar dat het niet kan in aanvang. Ik rij zelf western en mijn Paard gaat op zit en stem achterwaarts, maar om het aan te leren heb ik wel degelijk in eerste instantie ook teugelhulp gebruikt. Ik denk dat dat is wat cassidy ook bedoeld.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:42

Haha, ik zie dat Cassidy dit zelf al aangeeft

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 17:56

Ohja, daar had ik nog niet aan gedacht. Nouja, de mijne doet het in ieder geval. Nog maar een paar passen maar het begin is er. Ik heb erg op mijn overgangen gelet en hem ook in halt zijn aanspanning laten behouden en dan achteruit. Best een open deur eigenlijk haha, maar zelf kwam ik er even niet op.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:51

Top!