[AR] Bonte fries inspannen tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet gaan mennen

Ja
2 (66%)
Nee
1 (33%)
Iets anders (reactie)
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 3

LoveChamp

Bonte fries inspannen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 22:04

Halle Bokkers,

Ik zit er aan te denken om mijn bonte Fries Champ (Fries x Gelderse) in te spannen. Hij is ong. een jaar onder het zadel geweest maar dit gaat helaas niet helemaal top. Hij heeft artrose net boven zijn hoef en daardoor de bak te klein. Hij werkt heel graag en kan dit zeker nog wel. We zijn daarom nu iets aan het zoeken wat hij wel kan.

Nu is mijn vraag: Zou hij aangespannen kunnen lopen? Het gaat dan over een enkel span en het word dan een marathon wagen.

We zijn momenteel met de spieren bezig en met lange lijnen. Verder heeft hij er nog geen last van gelukkig en dit gaan we zeker wel in de gaten houden en alles heel langzaam opbouwen. Hij staat nu ooknog op stal maar we zijn met de wei bezig en hij gaat dan ook samen met een paar andere 24/7 de wei op. We hebben een ruime wei en dus zijn de bochten geen probleem. Als hij eenmaal kan gaan we buiten de wei.

Ook is mijn vraag: Zal ik hem een speciaal ijzer geven bij de artrose en de andere een gewoon ijzer? Zijn hoeven groeien heel langzaam (is nu al anderhalf niet naar de smit geweest wel heeft de smit hem elke keer gecontroleerd)

Graag hoor ik van jullie tips en evt. andere leuke mogelijk heden van wat we zouden kunnen doen.
In VD is hij niet heel erg geïnteresseerd.

Sjolvir

Re: Bonte fries inspannen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:11

Hij heeft arthrose bij zijn hoef? Ergens daar in een gewricht, daardoor kan hij onder het zadel niet goed lopen, want de bak is te klein (als in, je zou langer rechtuit willen).
Je kan wel mennen in de wei.. Kan je niet rijden in de wei?
Buiten de bochten zou ik overigens juist denken dat een goede bak bodem (niet zo'n mulle of andere rottige, maar goede), juist uitkomst zou zijn bij zijn arthrose ivm de demping die de bodem geeft.
In een weiland kan je wel langer rechtdoor, maar heb je bobbels, hobbels, gaten en kuilen en is vaak hard, of juist glad of... Nou ja, noem maar op.
En op de weg lijkt me dan geen optie met arthrose (wel afh.van waar het zit, maar aangezien hij er blijkbaar met inrijden al last van heeft.. )

Zou aan dierenarts om advies vragen, inspannen is ook hard werken met de genoemde nadelen van de bodem hier erbij, die blijven gewoon.
Enigste voordeel is dat er geen gewicht op hem zit. (weet niet wat jullie wegen, kan ook meevallen)

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:13

Lange lijnen geen optie om met hem te werken?

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 22:27

Ik heb maar een zadel en heb een huidig wedstrijdpaardje voor onder het zadel. De wei is ong 20 km vanaf stal dus elke keer zadel op een neer slepen is geen optie helaas. Wel kan ik een ander zadel nemen maar mennen leek me ook heel leuk daarom het idee. Voor op de weg zat ik dus aan speciale ijzer te denken weet niet of hier ijzers en daarom voor die vragen waar ik niet uitkom dit topic :)

Met lange lijnen kan ik hem ook aan het werk zetten inderdaad maar hier vind ik zelf niet zo heel veel aan voor lange tijd. Het word nu al minder en ik zoek voor ons beide iets leuks. Als mennen niet kan blijft het wel bij lange lijnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:41

Je kan best dempende zolen tussen ijzers zetten, maar op asfalt (ik woon in de randstad.., zie dat jij allicht wel zandpaden ter beschikking hebt?) is de belasting toch vaak stuk hoger dan in een goede bak.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 23:16

Sjolvir schreef:
Je kan best dempende zolen tussen ijzers zetten, maar op asfalt (ik woon in de randstad.., zie dat jij allicht wel zandpaden ter beschikking hebt?) is de belasting toch vaak stuk hoger dan in een goede bak.

Als ik de wei uit ga zit ik gelijk in het natuurgebied dus hoef niet over asvalt als ik dat niet wil. Ik ga hier zeker iets mee doen dankje wel :)