Kun je een 14 jarige C-pony nog beleren voor de wagen? Ik heb op internet namelijk een 5 jarige C-pony te koop zien staan die al betuigd is. Ze is hetzelfde soort type en even hoog als mijn pony. Daarom dacht ik om ze later in dubbelspan te doen.
Mijn pony is het beste te rijden op het been. En luistert minder goed naar stem en teugelhulpen, ik ben bang dat ze misschien niet geschikt is hiervoor. Maar ze wil niet graag alleen zijn en is liever bij andere paarden, dan luistert ze wel beter. Dus ik dacht misschien is ze wel geschikt om samen met een andere pony voor de wagen te lopen?
Ik wil natuurlijk eerst beginnen met een ervaren pony en dan enkelspan. Ik weet al iemand die me les kan geven.
Ik heb eens een 13 jarige betuigd die helemaal nog niet in handen geweest was. Kon aan een touw lopen en voetjes geven, meer niet. Pony heeft daarna ook wedstrijden gelopen.
Als je verstand van beleren hebt wel, De pony moet het wel leuk vinden en geen pijn hebben dan lukt het niet. Ik heb vaker een ouder paard voor een kar beleerd.
Gucci_
Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-14 13:45
Ben nog een beginneling, heb wel altijd gereden, maar ben net gestopt. Daarom wil ik beginnen met mennen.
Breng je pony weg om te beleren, zeker als je er niks van weet. Je bent bij het mennen afhankelijk van teugels, zweep en stem, want been en gewichtshulpen heb je niet en die doen het meeste als je rijdt.
Neem ook zelf menles, want er zijn behoorlijke verschillen qua hoe je dingen moet oplossen. Waar je met rijden een paard met inbuigen one rein stop onder controle kan krijgen werkt dat voor de kar niet. Daar kan je nl voornamelijk rechtdoor en afwenden, maar niet op zo'n kleine volte, want dan zit lamoen en kar in de weg.
Gezien je overwegingen zou ik beginnen met bij je meninstructeur te vragen of je met een aanspanning van hem/haar een paar keer mag mennen (bak en buiten) om te kijken of je het ook echt leuk vindt voordat je dit hele traject in gaat. Goed tuig en kar loopt nl ook al snel richting de 2000/2500 bij 2e hands.
Tuurlijk kan dan. Mijn pony is 17 en die hebben we vorig jaar beleerd. Ze had het zo onder de knie. Zorg idd wel voor goede begeleiding en les in het begin.