[AR] pauze tijdens bosrit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marg

pauze tijdens bosrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 14:48

Binnenkort ga ik voor het eerst een weekendje weg met de pony en wagen.

Wat doen jullie tijdens de pauze?Ingespannen laten staan voor de wagen? Uitspannen naar tuig ophouden of helemaal uitspannen?

Met rijden onder het zadel ben ik voorstander van zadel oplaten. Net als schoenen aanlaten bij een lange wandeling.

Ben benieuwd wat met aanspanningen gebruikelijk is.

LesleyxLinn

Re: pauze tijdens bosrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:54

Ligt er denk ik ook aan hoelang je pauze wil houden en hoelang je onder weg bent.
Als je een half uur tot een uur pauze houdt zou ik wel uitspannen en misschien wat prikpaaltjes en een lint meenemen zodat hij wat kan rondlopen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:58

Wij lieten ze tijdens een pauze gewoon voor de wagen staan. Wel even water geven en evt. vliegendeken op. Een pauze duurt tenslotte geen uren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:04

Hangt lijkt me ook erg van je pauzeplek en aantal mensen dat paard kan vasthouden af.

Destijds met gehuurde huifkar altijd uitspannen maar tuig er op laten (hadden voor vastzetten speciale pin mee gekregen) Het zal ook wel zo in de instructies gestaan hebben, maar dit alles was 25 jaar geleden. Nu was dat ook meteen graastijd (ivm flink wat uurtjes per dag onderweg), maar ook omdat we dan allemaal rustig konden lunchen zonder pony vast te hoeven houden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:03

TI\ijdens gezamenlijke koetsentochten geldt de regel: koetsier blijft in de pauze op de wagen en paard blijft ingespannen.
Zeker niet het hoofdstel uitdoen -:(-

Als we alleen zijn, dan ligt het aan de pauze tijd: als we langer dan een half uur blijven, dan span ik haar uit en doe en halster om. Maar meestal krijgt ze een vliegendeken op en water aangeboden en blijft ze voor de koets in vol ornaat en koetsier op de wagen.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 16:21

Ik zal zeker niet het hoofdstel uitdoen als de wagen er nog achterhangt.

Ik denk dat de pauzes langer dan half uur zullen zijn. Ik denk dat het indd. ook afhangt van hoe veel ruiters/menners er zijn.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:29

Ik doe altijd alleen korte pauzes en dan parkeer ik de groom voor het paard en blijf zelf op de kar met leidsels in de hand.

Doe eigenlijk nooit aan langere pauzes. Maar als dat moet zou ik uitspannen. Tuig oplaten. Alleen evt het hoofdstel af.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:38

Marg schreef:
Ik zal zeker niet het hoofdstel uitdoen als de wagen er nog achterhangt.

.

Helaas zie ik het geregeld toch verkeerd gaan. Mensen zijn gezellig aan het beppen bij de pauze en gemoedelijk, leuk. En ineens is er toch soms eentje die zonder na te denken het hoofdstel uittrekt terwijl het paard nog ingespannen voor de wagen staat en weg is de aanspanning. ;(

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:40

Of het paard het hoofdstel afschuurt aan de groom, of aan zijn eigen voorknie (beiden meegemaakt op wedstrijd)
Of het paard voor de wagen even mag grazen terwijl de menner op de koets zit en *plop* hoofdstelletje valt over de oren (ook meegemaakt).

Losmaken van de wagen is misschien toch wel handig. Menhalster onder het hoofdstel doorwurmen en het hoofdstel kan ook even af.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 19:33

Ik was inderdaad van plan zo een dun menhalster eronder te doen... sssst dat afschuren kent ze nog niet. Halster afdoen wel met behulp van halstertouw achter de oren langs halen. Daarom heeft ze ook een koeienband om vast te staan.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:39

Ik hou niet van halsters onder tuig. Dus ik heb zo een halster die je ook op de neus los kan maken. Doe je het halster aan kan je veilig het hoofdstel er af halen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:18

Die heb ik ook :j .

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 11:07

Die menhalsters zijn heel erg dun en schuren niet en zitten, voor zover ik gezien heb bij stalgenootje niet in de weg.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:22

Op vreemd terrein laat ik het menhalster ook wel eens zitten bij het optuigen. Mijn paard is soms ook wat ritselig; neem ik het zekere voor het onzekere.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:04

Marg schreef:
Die menhalsters zijn heel erg dun en schuren niet en zitten, voor zover ik gezien heb bij stalgenootje niet in de weg.

Die menhalsters zijn heel erg fijn en inderdaad heel erg dun.

Wij hadden ze bij het 4 span ook altijd aan en deden voor de zekerheid nog even de keelriem en de neusriem er onderdoor zodat ze het hoofdstel zeker weten niet afkregen.

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:03

Rijd al jaren lange tochten met paard en wagen, gewone trainingsritjes van 25+km en langer en neem daarbij eigenlijk nooit pauze. Alleen bij georganiseerde tochten (lees paarden 4daagse) nemen wij pauze (verplicht). Meestal blijf ik als menner op de kar met leidsels in de hand en mijn groom voor mijn paard. Als het echt erg warm is spannen we haar uit, maar laten het tuig en hoofdstel op. Drinken kan ze met bit in en dan zijn ze ook niet zo gulzig met het drinken.Dat moeten paarden wel even leren met bit in drinken.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:30

Met een pauze blijf ik op de bok zitten, paard blijft ingespannen en krijgt drinken. In koud weer krijgt ze een deken op om de spieren niet te veel te laten afkoelen. Ik heb altijd roggebrood voor mijn haf bij me tijdens de pauze. Daar is ze gek op. Roggebrood verbrokkelt in haar mond (want bit mag/kan niet uit; nooit! ) en het is wat zoetig. Roggebrood is beter dan een appel of wortel; door het bit kunnen ze dat moeilijk kapot kauwen.