[AR] Tweespan, enkelspan, waar te beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Tweespan, enkelspan, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 11:05

Hoi Bokkers,

Ik ben in het gelukkige bezit van 2 shires. Een driejarige, nog niet beleerd onder het zadel (en dit gaat voorlopig ook nog niet gebeuren), en een vijfjarige, wel beleerd onder het zadel maar nog niet echt doorgereden.

Nu heb ik het idee opgevat dat het echt heel gaaf zou zijn om ze in het tweespan te hebben lopen. De vijfjarige moet namelijk dringend wat kilo's kwijt, terwijl de driejarige aan het werk moet ivm spieropbouw (hij is erg slungelig voor zijn leeftijd), maar ik er nog niet op wil. Echter: geen van beide paarden zijn beleerd voor de wagen. Ikzelf heb mijn koetsiersbewijs enkelspan gehaald een tijdje terug, maar ben verder ook zo groen als gras met mennen. Beide paarden zijn wel heel braaf en meewerkend qua temperament, hoewel de oudste wat schrikkerig is in zijn groenheid. De jongste kijkt echt nergens van op, daarmee kan ik nu al het verkeer in. Ik heb budget voor les, dus ik ben van plan om alles onder begeleiding te doen van een ervaren en kundig persoon. Maar ik zou graag jullie meningen hierover horen :)

Ik heb een paar vragen voor jullie:

1. Eerst beide paarden in het enkelspan ervaring op laten doen? Of beide paarden beleren in het tweespan met een ervaren koetspaard (stel dat ik die kan vinden)?

2. Kun je dezelfde wagen en tuig (omgebouwd) gebruiken voor het enkelspan en tweespan? Dit omdat ik geen eindeloze financiële bronnen bezit en een wagen en 2x een tuig in shiremaat sowieso al erg prijzig zijn. Als ik dan ook nog eens alles voor enkel- én tweespan moet aanschaffen, is dat voor mij onbetaalbaar.

Ik hoor graag jullie meningen hierover. Het is nu nog maar een idee, en misschien beslis ik wel om er van af te zien, maar het is de moeite van het verdiepen waard :j

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:08

Het is echt een must om een paard als eerst enkelspan in te spannen. Wanneer de ander uitvalt, (dit in geval wanneer je eerst tweespan inrijdt) staan ze alle twee een tijd stil en dat is nogal jammer. Met enkelspan kun je altijd door blijven rijden met de ander.

Je tuig kun je niet voor beiden gebruiken. Dit omdat bij het enkelspan tuig je boom op een andere manier bevestigd zit aan het tuig dan bij het tweespan. Hiervoor heb je echt een ander tuig nodig.
Je kunt je kar zo om laten bouwen dat je enkelspan boom én dubbelspan boom op één kar passen. Dat is een kleine laskwestie.
Laatst bijgewerkt door Chiave op 11-08-14 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:08

Ik zou ze wel laten beleren door een prof en er niet zelf mee aanmodderen :n eventueel later in het beleerproces ermee gaan lessen :)

Eerst enkelspan beleren en daarna in het tweespan.

Combinatie tuigen kan je ombouwen van enkel naar tweespan. Die zijn er van verschillende merken :) Schaf een goed kwaliteit tuig aan, goede investering

Vele wagens kan je van enkel naar tweespan ombouwen :)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:12

Persoonlijk vind ik het fijner om eerst in enkelspan te leren omdat ze dan op zichzelf leren lopen en leren trekken.

Enkelspan tuig en 2spantuig verschillen van elkaar, bij enkel heb je een lamoen wat je aan de ogen van het schoftje moet bevestigen. Bij dubbel zit er een lange stang tussen de 2 paarden en deze wordt aan het borsttuig vastgemaakt.
Dus het ligt ook aan je kar of je er een langboom (lange stang ) aan kunt bevestigen en dus 2span kunt rijden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 11:12

Bedankt voor jullie reacties! :)

Keet schreef:
Ik zou ze wel laten beleren door een prof en er niet zelf mee aanmodderen :n eventueel later in het beleerproces ermee gaan lessen :)

Ben ik inderdaad ook van plan, zie het dikgedrukte in mijn OP :P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:45

ik ben voorstander van beleren in tweespan naast een ervaren koetspaard: omdat ik denk dat een paard het beste leert van een ander paard en het geeft vertrouwen.
Daarna kan je enkelspan beleren.
Eigenlijk en en. Maar dat wisselt per koetsier. Moet je afspreken met diegene die beleert. Ieder heeft zo zijn voorkeuren.

Ja, je kan enkelspan en dubbelspan rijden met dezelfde koets: veel koetsen kan je het lamoen vervangen door een boom.
Je hebt ook combituigen, die je om kan bouwen van enkelspan naar dubbelspan.

Waarom ervan af zien: lekker doen. Het hartstikke leuk.

Je kan alvast laten wennen aan commando's halt, stap, draf. Stil leren staan bij op- en aftuigen. Erachter lopen, sturen, wennen aan leren riemen langs de achterbenen, tussen de benen etc. Je kan al veel voorbereidend werk doen. Zeker dan bedenken dat je de goede dingen aanleert! Niets aanleren dat je voor de koets niet kan gebruiken: zoals eigen initiatief tonen...........stil staan is stil staan en niet weglopen als het zo uitkomt: meteen consequent zijn.
Daar heb je straks plezier van.

Veel plezier.

jenn0dv

Re: Tweespan, enkelspan, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:35

Je hebt het leathertech tuig bij 'de Menner' o.a. en daarvoor kun je verbindingsdelen kopen om er 2span tuig van te maken volgens mij.

Zou wel echt een tof gezicht zijn, de heren samen voor de wagen :D

N_Quirro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:39

1. Eerst beide paarden in het enkelspan ervaring op laten doen? Of beide paarden beleren in het tweespan met een ervaren koetspaard (stel dat ik die kan vinden)?
Ik zou ze zelf eerst enkelspan laten beleren, want ze moeten zobieso leren 'trekken', maar je kan ze natuurlijk ook gelijk tweespan laten beleren met een ervaren paard en een prof.

2. Kun je dezelfde wagen en tuig (omgebouwd) gebruiken voor het enkelspan en tweespan? Dit omdat ik geen eindeloze financiële bronnen bezit en een wagen en 2x een tuig in shiremaat sowieso al erg prijzig zijn. Als ik dan ook nog eens alles voor enkel- én tweespan moet aanschaffen, is dat voor mij onbetaalbaar
.
Bij mijn vriend kan hij de boom en het inspan omwisselen bij de wagen, hij heeft wel een appart tuig nodig voor enkel en 2 span ik weet zo niet of je ook zo'n speciaal tuig daar voor hebt. ;)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:43

Ik heb altijd geleerd dat elk paard in enkelspan de basis moet hebben. Stap, draf en vooral HO moet hij voor enkelspan kunnen icm het stuur. Dan doorpakken in tweespan naast een ervaren paard zodat het vertrouwen wat opgekrikt wordt.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:00

Ik vind het zelf het fijnste om een jong/groen paard in tweespan naast een ervaren paard te beleren.
Ze hebben dan steun aan die andere en lopen makkelijker. Anders is alles eng en moeten ze het alleen doen. en als het fout gaat en ze schrikken heb je tenminste nog die andere ernaast die kan laten zien dat het niets voor stelt.
Enkelspan daarna, beetje meer op eigen benen leren lopen.
Maar sowieso als je verder bent is het altijd handig om enkel en tweespan af te wisselen.
Ik zou ze in elk geval nooit nu samen in tweespan ervoor zetten, dat is echt levens gevaarlijk!!!

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:04

Ik lees even mee, zit in hetzelfde schuitje als TS. Alleen in mijn geval 2 ponys. Ik heb al een marathonwagen gekocht waar dubbel en enkelspan voor kan.

Zelf denk ik er aan om mijn ene pony enkelspan te beleren. En dan volgend jaar mijn andere, erg bange en onzekere pony, er naast te zetten.

Wel laat ik ze professioneel beleren!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:09

Ik heb zelf twee shetten die in het tweespan kunnen lopen. Omdat eentje gevoelig is voor hoefbevangenheid durfde ik het niet zo aan om ze ergens anders heen te brengen. Dus ik heb er ook voor gekozen om het thuis onder begeleiding te doen. Hans was toen overigens nog jong, dus we hebben eerst Grietje beleerd. Mijn instructeur heeft haar de verschillende dingen eerst geleerd en daarna mij geleerd hoe ik het verder kon oefenen (longeren, lange lijnen en slepen). Hij heeft ook geholpen met inspannen de eerste paar keren. Daarna is het vooral veel km's maken en eventueel lessen. Grietje is van nature een bomproof pony. Dat komt goed uit, omdat Hans echt een bangepoepert is.

Daarna was Hans oud genoeg om beleerd te worden. De voorbereiding heb ik zelf gedaan en daarna heb ik hem met hulp van een vriendin ingespannen. Van te voren had ik al veel geoefend met lange lijnen zodat de teugel- en stemhulpen er al goed op zaten. Daarna is een andere instructeur gekomen om te helpen met ze samen in te spannen. De eerste paar keren was hij er telkens bij aanwezig als ik ging rijden. Later durfde ik het ook aan om met enkel een groom alleen op pad te gaan. Mij is het op deze manier goed bevallen.

Mijn wagen kan zowel enkel- als dubbelspan gebruikt worden. Ik moet dan de boom vervangen. De tuigen zijn wel verschillend. Bij mijn dubbelspan heb ik bijvoorbeeld geen beugels waar normaal het lamoen in moeten en wel weer een omloopbroek. Een rem is zeker bij dubbelspan wel fijn, omdat je natuurlijk het lamoen mist. Er bestaan overigens wel combinatietuigen, die kun je zelf verstellen van dubbel naar enkelspan en omgekeerd.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 17:23

Superbedankt voor jullie reacties :)
Wegbrengen om te laten beleren ga ik niet doen, ik wil zelf betrokken zijn bij het proces en ze zijn ook net verhuisd, dus ik wil ze die stabiliteit even gunnen. Maar ik ga wel onder begeleiding aan de slag. Nu nog een instructeur vinden waarmee ik op 1 lijn zit. Kent iemand nog een rustige, geduldige instructeur in de omgeving Essen/Bergen op Zoom/Roosendaal die op locatie komt? :P

capopjekop: duidelijk verhaal, zo ga ik het dan denk ik ook doen :) de jongste onder begeleiding in het enkelspan (laten) beleren, en dan kan ik ondertussen de oudste onder het zadel oppakken. En dan later de oudste in het enkelspan, en uiteindelijk samen. Het lijkt me zo gaaf om ze samen te hebben lopen <3

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:30

Succes!! :D
Ik weet niet of je al tuig hebt aangeschaft. Zadelmarkt heeft relatief goedkope tuigen!
Volgens mij is de kwaliteit wel goed.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:50

Kwaliteit en zadelmarkt in 1 zin :n brrrr
Ideal en zilco is beter. Met van die kanonnen heb je zekerheid van kwaliteit nodig

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:25

Keet schreef:
Kwaliteit en zadelmarkt in 1 zin :n brrrr
Ideal en zilco is beter. Met van die kanonnen heb je zekerheid van kwaliteit nodig

Is dat zo? Ik heb er een hoofstel van en die is wel van goede kwaliteit! Maar goed dat ik dat weet, ik wilde er anders mijn tuig gaan kopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:37

Maar een hoofdstel is wel ff wat anders dan een tuig. Als je 2 shires in wil spannen moet je zeker weten dat het gewoon goed is. Je wil geen materiaal pech, zeker nietmet jonge paarden.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:11

Dennis schreef:
Maar een hoofdstel is wel ff wat anders dan een tuig. Als je 2 shires in wil spannen moet je zeker weten dat het gewoon goed is. Je wil geen materiaal pech, zeker nietmet jonge paarden.

Dat klopt, maar ik vind het zeker ook heel belangrijk dat een hoofdstel goed is, zeker met een jong paard!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:29

Enkelspan, dubbelspan beleren is een voorkeur. Is voor allebei iets te zeggen maar het is wel ideaal als ze uiteindelijk wel allebei enkelspan kunnen lopen.

Wij hebben een tweespantuig wat volledig om te bouwen is naar twee enkelspantuigen, dat is ideaal maar je moet wel handig zijn anders raak je compleet de weg kwijt met alle riemen en riempjes :D Is trouwens wel een investering maar weer goedkoper dan twee enkelspantuigen en een tweespantuig.