Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
mooney schreef:Met een tweewieler die goed in balans hangt, zou er geen gewicht op de rug moeten drukken. Vanwege het formaat van de Shet zou ik eigenlijk al snel voor een tweewieler gaan, puur vanwege het gewicht. Een goede vierwieler weegt toch al snel 125 - 175 kilo. Reken daarbij nog eens het gewicht van jou + moeder, dus nog 150 kilo extra.
Waar willen jullie gaan rijden, dat is denk ik een hele belangrijke vraag. Op onverharde weg zou ik denk ik al niet willen rijden met een lichte wagen + 150 kg, want dit is gewoon te zwaar voor zo'n ukkie.
Voor mijn pony van 1.22 heb ik een tweewieler (75 kg), zelf ben ik 47 kg en neem ik soms iemand mee van +- 80 kg. Het totale gewicht bedraagt dan dus 202 kg, mijn pony is zelf 250 kg dus dat blijft netjes onder 1x eigen gewicht. Maar toch moet ze flink werken op mulle zandpaden, dus eigenlijk wil je onder die grens blijven (dus 1x eigen gewicht op mul zand, 2x eigen gewicht op gras/onverharde wegen en 3x eigen gewicht op asfalt).
Stel je neemt een gemiddelde tweewieler voor 2 personen, is 75 kg + 150 kg = 225 kg totaal gewicht wat getrokken moet worden. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoeveel een shetje van 90 cm weegt (gezond gewicht). Maar mijn inschatting is 150 kg.
EDIT: even in je profiel gespiekt en gaat om een 3jarige van 86 cm, dan zou ik misschien je moeder nog even laten wachten met meeliften. Eerst maar rustig een beetje km's maken en spieren trainen, want je pony is nog niet uitgegroeid.
Pluttersput schreef:Voor dat gewicht voor die maat pony zou ik zeer zeker voor een 2 wieler gaan. Ik zou me zelfs ergens af vragen of dat niet teveel is...
Daar drukt het gewicht niet op de rug, mits je hem goed afstelt. Het lamoen, dus dat wat in het schoftje hangt, hoort te zweven in de lichtogen, en mag dus eigenlijk totaal niet aan de pony komen. Je houdt je zelf dus als het ware in balans.