Probleem flemen/ja knikken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

neleehx

Probleem flemen/ja knikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 22:52

Hallo allemaal!

Ik heb een klein vraagje voor de mensen die aan Vrijheidsdressuur doen.
Ook ik ben stilletjes aan wat kleine dingetjes aan het leren aan mijn merrie van 6. Ze leert snel en zo amuseer ik me ook wat met haar. (Een echte knuffelkont is ze helaas niet -O- )

Nu kan ze al kusje, volgen-stoppen, achteruit, voedsel weigeren, kleuren herkennen, blijven staan, apporteren en flemen.
Nu zou ik graag het ja knikken aanleren. Ze doet het nauwelijks ooit vanzelf, dus moest ik (volgens vele sites) haar mijn hand laten volgen en haar zo laten 'knikken'. Dit lukt redelijk, alleen denkt ze vanaf het moment mijn hand redelijk hoog omhoog gaat, dat ze flemen moet.. Ze knikt lichtjes maar fleemt constant tijdens het knikken.. Hoe krijg ik het knikken GOED aangeleerd?
Ze is enorm slim en heeft snel wat door, normaal op minuutjes kent ze een nieuwe oefening. Maar dit wil me maar niet lukken, het ja knikken.

Iemand ervaring?

Dankjewel alvast!!

Amable

Re: Probleem flemen/ja knikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 07:46

Nu eerst gaan clicken voor het mond gesloten houden tijdens het mee omhoog gaan. Zorg ook dat je een groot commando verschil houdt, niet alleen in het woord wat je gebruikt, maar juist ook in je lichaamstaal. Flemen bijvoorbeeld op een ruime stap bij haar vandaan en dan echt alleen je wijsvinger hoog in de lucht, ja knikken een stap dichterbij en met een gesloten vuist. Herhaal tussendoor het fleem commando regelmatig en beloon dan ook uitbundig als ze goed reageert. En dus een dikke stap terug in je ja-knikken, belonen voor mond gesloten houden en de vuist volgen.

neleehx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 12:10

Bedankt voor de tip, hij helpt!!
Normaal wijs ik duidelijk en hoog met m'n wijsvinger omhoog om te flemen (gestrekte arm naar boven) en voor het ja knikken en volgen van snoepje met gesloten hand.
Gisteren lukte het echt niet, vandaag met je tip wat geoefend, en ze houdt der mond toe en begint het knikken beetje bij beetje door te hebben (knikt lichtjes).
Als ik nu flemen vraag vindt ze het precies nog wat moeilijk om te weten of de lip omhoog mag. Vanavond nog wat extra oefenen.

Bedankt voor de tip!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:24

Graag gedaan :)