[AR] Welke sulky voor kleine shetlander? Geremd of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke sulky voor kleine shetlander? Geremd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:04

Voor mijn shetlander (c.a. 85 cm misschien iets hoger) ben ik opzoek naar een leuke betaalbare sulky waarmee ik ook het bos in kan en over/ door (mulle) zandweggetjes. Nu is het buitenrij gebied best heuvel-achtig dus twijfel ik een beetje tussen wel of geen geremde wagen.

Wat is aan te raden? Ik wil sowieso wel bredere spaakwielen, ook spatborden en goede vering vind ik wel zo veilig. Over de rem zit ik wel een beetje in twijfel, wie kan mij hier wat meer uitleg over geven?

Gr.
Shanna

Pluttersput

Re: Welke sulky voor kleine shetlander? Geremd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:48

85 cm is behoorlijk klein. Dan zou ik bijna al aan een pirouette gaan denken..
Met een sulky hoeft een rem in principe niet als je een goed zittende broek hebt :)

Maar ik vraag me af of je het moet proberen.. Met mulle weggetjes helemaal...
Alhoewel er volgens mij op bokt ook kleinere poownies zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:15

Bij deze 2 foto's van de shetlander voor mn huidige/ oude karretje. Voor over harde zandpaden en verharde wegen was deze goed te trekken, echter met mul zand heuvel op moeten we echt de kar uit en de kar helpen duwen/ trekken om de pony omhoog te helpen haha!

Afbeelding

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=543C333E

Ik moet zeggen dat ik zijn precieze stokmaat niet weet, de 85 cm is slechts een gok.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:00

In dat geval is een sulky misschien nog een optie. Je hebt ook de cavaletti, die is een slag groter dan de pirouette. Daar heb ik er hier een staan en ben ik erg tevreden over :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:04

nu was er ook een hkc sulky is dat iets, schijnt een goed stevig karretje te zijn zelf geen ervaring met mini's

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:05

Hca's zijn super, maar ik vermoed voor een pony van 85 cm te groot... En daarbij behoorlijk aan de prijs :)
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 06-08-14 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:05

Ik heb ook contact gehad met Cavalier. Ik wil wel echt een sulky waar 2 mensen op kunnen, of misschien toch een licht vierwielig wagentje al denk ik dat dit door het mulle zand toch te zwaar blijft.. Heeft een rem veel nut op een sulky? Hoe is de vering van een cavaletti? (Ik neig dan toch naar de cavaletti sport edition)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:07

De vering is fijn. Toevallig laatst dit filmpje gemaakt. De camera hangt zo stil omdat de vering gewoon prettig is. Wel zijn de cavalettis vrij lastig om in evenwicht te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:10

Hoe zijn de remmen van een cavalettie? Ik kan alleen oude berichten vinden, en die zijn niet allemaal even goed (remmen die aanlopen, remmen die kapot gaan, remmen die verbuigen). Echter kan ik niks van tegenwoordig vinden..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:12

Ik heb er een zonder remmen. Bij mij remt de hele aanspanning op de broek van Lars. Heeft wel wat oefening gevergd (lees 2 of 3 keer zonder iemand erop, daarna met iemand) zodat hij leerde het gewicht te dragen. En nu gaat het als vanzelf :)
Ik ben van mening dat de remmen alleen nuttig zouden kunnen zijn bij het berg af gaan. Je wagentje is zo licht, dat als ze gaan met de sulky ze gewoon door de remmen heen trekken. Dus daar zou ik ze niet voor nemen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:35