Van koetspaard naar rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Van koetspaard naar rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 15:12

Na drie jaar zoeken eindelijk een verzorgpaard gevonden, en ik kan niet blijer zijn, ze is een absolute schat. Nu zoek ik wel een beetje tips langs jullie kant - aangezien ik haar rem en haar versnelling er terug op zal moeten monteren. Paarden gevoeliger maken voor het been/bit/neusdruk is niet vreemd voor mij, maar van nul komma nul beginnen is toch iets compleet nieuws.
Zoals sommigen ook wel weten, zijn veel boerenpaarden die voor de koets beleerd zijn ook gevoelig aan vloeken. Zo ook bij haar. :') Als je naast haar op de grond staat en zij begint tegen jou te duwen, ja, haal dan maar diep adem, want zodra ze je hoort vloeken is ze net een engeltje. Als het op sturen en vertragen én versnellen aankomt onder zadel... wel, dan helpt zelfs vloeken je niet. Voor longeren is ze wel heel enthousiast - van zodra jij begint te lopen, begint zij te draven, en wanneer je haar voorzichtig in de rondte laat lopen, doet ze dat ook, maar ze heeft ook de neiging te stoppen na een minuut. Longeren is dus ook nieuw voor haar. Ik ben momenteel gefocust op haar reactie op de grond (want hier trekt ze je ook omver) en laat haar achteruit gaan op neusdruk, halthouden op druk en ze loopt ook vlot mee. Maar die beendruk is wel nieuw voor me. Ik ben van plan haar eerst te leren longeren, alle gangen op stem te zetten en zo onder het zadel te brengen, met voorafgaande beendruk. Heeft er iemand nog tips?

Van de moeilijksten leer je het meest, en dat geloof ik dus ook in dit geval. Ze is wel ongelofelijk enthousiast en heel erg aanhankelijk. Komt af wanneer je een paar meter van haar vandaan staat, en heeft het graag dat je aan haar prutst. :)