Shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RobinQueen

Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 15:39

hoi allemaal,

ik ga proberen de Shetlander van mijn opa en oma weer een beetje in conditie brengen. Ze staat nu ongeveer 3 jaar stil. Er werd op poetsen na niks mee gedaan en mijn opa heeft toen gevraagd of ik er weer mee aan de slag wilde gaan. Dus een weekje geleden ben ik er weer een beetje mee aan de slag gegaan maar nu heb een soort van 3 problemen. Eerst heb ik haar een beetje gepoetst, en het idee was dat ik dan een beetje met haar zou beginnen te wandelen in het weiland. Als dat dan allemaal goed is wilde ik dat ook bij de weg doen maar omdat mijn opa en oma op een hele grote boerderij wonen, is ze altijd gewoon in de wei(wel leeg natuurlijk) van de koeien gereden en is dus nog nooit op de weg geweest enzo. Maar goed, het stappen gaat allemaal goed, maar zodra ze gras ziet probeert ze of ze daar van kan eten(er is ook een stuk stenen, maar dat is niet erg groot eerst heb ik daar een beetje gestapt en toen ging ik naar het weiland). Dus ik moet haar elke keer meenemen aan het halster, dan doet ze 3 stappen en staat ze weer stil. Op de stenen loopt ze wel braaf mee, heeft iemand tips?
Dan dit, ze is een beetje te dik, dus ze gaat ook gelongeerd worden. Maar dat is op het moment best wel lastig aangezien ze doodsbang is van de zweep. Mijn nichtjes hebben haar een hele tijd verzorgd tot ze hun eigen paard kregen en toen hebben ze haar met de zweep geslagen. Ze was toen ook best ''vals'' geworden en ook licht kopschuw. Na een tijdje was dat over(mijn andere nichtje is er toen mee bezig geweest), maar toen kwam ze dus stil te staan. Het probleem is dus dat zodra ze de zweep ziet ze alleen daar nog aandacht voor heeft en gaat galopperen. Dat is dus een probleem, ik ben er nog niet heel lang mee bezig, maar hoe rustig ze ook is aan het begin zodra ze de zweep ziet gaat ze rennen. Toen heb ik geprobeerd of ze aan de hand kon draven, dan kun je natuurlijk geen grote stukken doen, maar het is een begin, misschien kan je haar gewoon steeds verder van je laten lopen langs de bakrand(dat is eigenlijk een stuk wei met bijna geen gras :') ) ofzo?
Maar: op zich gaat ze wel draven, maar na ongeveer 4/5 stappen, draait ze naar je toe. En dan niet lichtjes, nee dan loopt ze je bijna omver. Ik ben na 1 keer natuurlijk niet meteen gestopt maar ze werd steeds 'gevaarlijker' zeg maar. Na iets van 5 keer begon ze te trappen dus toen ben ik er maar mee gestopt. Ik heb ook geen idee waar het vandaan komt, ik weet nog wel dat we vroeger wel allemaal figuren maakten om te oefenen en dat we er zelf naast liepen. Ook in draf enzo en dat kan niet erg moeilijk zijn geweest aangezien we toen pas 8/9 jaar oud waren. Heeft iemand tips voor wat ik nu kan doen?
Het plan was om haar in conditie te brengen en aan vrijheidsdressuur te gaan doen en mijn jongste nichtje er af en toe op laten rijden en later misschien nog voor de kar beleren. Is het beter om gewoon meteen vrijheidressuur te gaan doen en dan later pas longeren en eerst alleen stapwandelingen ofzoiets?

Ik hoop dat jullie misschien weten wat ik eraan kan doen :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:46

ED -> TVG

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:00

Ik zou eerst even de pony duidelijk maken dat het niet de bedoeling is om jou omver te lopen. Ze moet eerst leren jouw persoonlijke ruimte te respecteren.

Wat betreft het steeds grazen: consequent blijven. Iedere keer als het hoofd al naar beneden gaat 'uh' zeggen (op strenge toon) en hoofd omhoog halen. Na een tijd gaat het hoofd alweer omhoog als je alleen maar 'uh' zegt.
Met die zweep, leer haar eerst dat de zweep niet eng is voor je probeert te longeren. Dat kun je doen door bijv. met de zweep in je hand van alles te doen, zoals poetsen of wandelen. Aai haar rustig met de zweep over haar hele lichaam. Dan kun je het zo langzaam uitbouwen.

RobinQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 17:15

Oke bedankt!

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:33

Als eerste, goed dat je met haar aan de slag gaat! +:)+

Het is denk ik verstandig om eerst elkaar goed te leren kennen. Dit kun je doen door met haar te grondwerken, zo kun jij ook het vertrouwen winnen van haar. Ook krijgt ze hierdoor (hopelijk) respect voor jou. Kent ze nog wat stemcommando's? Anders is het verstandig om echt weer bij de basis te beginnen. Als jij stopt, moet zij ook stoppen. Als jij wil stappen, moet ze netjes meestappen, als jij wil draven, dan moet zij ook draven etc.

Wat het gras eten betreft: wees consequent en streng, net als wat JudithO zegt.
Nee is nee!

Een oefening wat je bij het grondwerken kunt doen is bijvoorbeeld haar op elke plek aanraken (met de zweep). Nu ze dus een 'trauma' heeft om het maar zo te zeggen, wordt dit waarschijnlijk nog erg lastig.
Maar gun haar ook die tijd, en heb zelf geduld.
Leg eerst bijvoorbeeld het zweepje op de grond en laat haar maar gewoon kijken/ruiken.
Elk (klein) dingetje wat ze goed doet, moet je gelijk belonen!
Als ze het zweepje accepteert op de grond, dan kun je voorzichtig het zweepje oppakken, en kijken hoe ze hier nu op reageert. Reageert ze goed? Dan beloon je haar meteen heel uitgebreid! Reageert ze niet goed? Jammer, dan begin je weer opnieuw en leg je het zweepje weer op de grond. En zo kun je steeds verder gaan door bijv. met het zweepje te zwaaien oid.
Wanneer ze het echt accepteert dat jij je zweepje in je hand hebt, kun je proberen om haar rustig aan te raken met de zweep, netals JudithO zegt.

Mocht je eventueel al zo ver zijn dat je wilt longeren, maar het 'zweepprobleem' is nog niet opgelost, dan kun je het uiteinde van de longeerlijn als zweep gebruiken.

Heel veel succes!
En wees zelf vooral rustig, heb veel geduld en beloon haar als ze iets goed doet!

RobinQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 17:40

Super bedankt! Ik ga eerst grondwerken met haar en dan met de zweep aan de slag, bedankt voor de tips!

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:46

Geen dank! :)
Succes!