ik ga proberen de Shetlander van mijn opa en oma weer een beetje in conditie brengen. Ze staat nu ongeveer 3 jaar stil. Er werd op poetsen na niks mee gedaan en mijn opa heeft toen gevraagd of ik er weer mee aan de slag wilde gaan. Dus een weekje geleden ben ik er weer een beetje mee aan de slag gegaan maar nu heb een soort van 3 problemen. Eerst heb ik haar een beetje gepoetst, en het idee was dat ik dan een beetje met haar zou beginnen te wandelen in het weiland. Als dat dan allemaal goed is wilde ik dat ook bij de weg doen maar omdat mijn opa en oma op een hele grote boerderij wonen, is ze altijd gewoon in de wei(wel leeg natuurlijk) van de koeien gereden en is dus nog nooit op de weg geweest enzo. Maar goed, het stappen gaat allemaal goed, maar zodra ze gras ziet probeert ze of ze daar van kan eten(er is ook een stuk stenen, maar dat is niet erg groot eerst heb ik daar een beetje gestapt en toen ging ik naar het weiland). Dus ik moet haar elke keer meenemen aan het halster, dan doet ze 3 stappen en staat ze weer stil. Op de stenen loopt ze wel braaf mee, heeft iemand tips?
Dan dit, ze is een beetje te dik, dus ze gaat ook gelongeerd worden. Maar dat is op het moment best wel lastig aangezien ze doodsbang is van de zweep. Mijn nichtjes hebben haar een hele tijd verzorgd tot ze hun eigen paard kregen en toen hebben ze haar met de zweep geslagen. Ze was toen ook best ''vals'' geworden en ook licht kopschuw. Na een tijdje was dat over(mijn andere nichtje is er toen mee bezig geweest), maar toen kwam ze dus stil te staan. Het probleem is dus dat zodra ze de zweep ziet ze alleen daar nog aandacht voor heeft en gaat galopperen. Dat is dus een probleem, ik ben er nog niet heel lang mee bezig, maar hoe rustig ze ook is aan het begin zodra ze de zweep ziet gaat ze rennen. Toen heb ik geprobeerd of ze aan de hand kon draven, dan kun je natuurlijk geen grote stukken doen, maar het is een begin, misschien kan je haar gewoon steeds verder van je laten lopen langs de bakrand(dat is eigenlijk een stuk wei met bijna geen gras

Maar: op zich gaat ze wel draven, maar na ongeveer 4/5 stappen, draait ze naar je toe. En dan niet lichtjes, nee dan loopt ze je bijna omver. Ik ben na 1 keer natuurlijk niet meteen gestopt maar ze werd steeds 'gevaarlijker' zeg maar. Na iets van 5 keer begon ze te trappen dus toen ben ik er maar mee gestopt. Ik heb ook geen idee waar het vandaan komt, ik weet nog wel dat we vroeger wel allemaal figuren maakten om te oefenen en dat we er zelf naast liepen. Ook in draf enzo en dat kan niet erg moeilijk zijn geweest aangezien we toen pas 8/9 jaar oud waren. Heeft iemand tips voor wat ik nu kan doen?
Het plan was om haar in conditie te brengen en aan vrijheidsdressuur te gaan doen en mijn jongste nichtje er af en toe op laten rijden en later misschien nog voor de kar beleren. Is het beter om gewoon meteen vrijheidressuur te gaan doen en dan later pas longeren en eerst alleen stapwandelingen ofzoiets?
Ik hoop dat jullie misschien weten wat ik eraan kan doen