Paard bitloos rijden aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natural147

Paard bitloos rijden aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 17:24

Hoe moet je je paard aanleren om bitloos te rijden?
Mijn verzorgpaard is er nog niet aan toe maar ik wil het wel met haar gaan doen.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:31

Je begint eigenlijk het beste met een goed passend bitloos hoofdstel.
Als je verzorgpaard licht is aan de hulpen m.n. stem- zit- en handhulpen, hoeft de overgang naar bitloos niet veel in te houden.

Veel paarden moeten even wennen maar zijn er daarna zo mee weg. Jij moet gewoon rijden zoals je altijd rijdt, maar met meer aandacht voor je handhulpen: directe release wanneer er gebeurt wat jij wilt en je druk in stapjes onderverdelen. Bijvoorbeeld: Stap één is contact opnemen, stap twee is een halve ophouding, stap drie is een ophouding met een lichte been- of stemhulp... Die stappen bepaal ijij natuurlijk aan de hand van hoe je paardje op bepaalde hulpen reageert. Zorg dat je 'zwaarste' stap iets is wat ze al kent en waar ze zeker naar luistert.

Natural147

Re: Paard bitloos rijden aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 17:34

Bedankt

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:34

Neem even een kijkje op Lavitana.com, daar heb ik een artikel staan over bitloos rijden :).

Natural147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 17:36

oke

Natural147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 17:39

kan je ook eerst uit het normale hoofdstel het bit er uit halen voor je een speciale koopt?

Natural147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 17:41

En kan je beter eerst 1 keer met bit (of vaker) rijden en dan zonder of gelijk zonder?
Ik heb nog nooit op haar gereden en de laatste keer voor haar was denk ik wel een half jaar geleden.
dus ik zal het ook mer tuig langzaam opbouwen maar wat kan je beter doen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:15

Hangt van de opvoeding van het paard af. Als je het paard kunt longeren aan een halster zonder dat er rare dingen gebeuren, dan kun je best zonder bit rijden uitproberen. Uiteraard wel in een veilige en omheinde ruimte en zorg dat er iemand in de buurt is voor je veiligheid.
Als je niet weet hoe het paard reageert op een ruiter na een half jaar is een helper een goed idee.

Als het paard een braaf paard is zou je met een stalhalster kunnen uitproberen. Bit uit het hoofdstel nemen is niet handig, want dan is de samenhang van het hoofdstel weg. Wel kun je kijken of je de teugels aan de neusriem kunt maken, een lage neusriem is dan handig, die heeft ook ringetjes aan de zijkant.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:19

Om veilig bitloos te rijden hoort er een propere voorbereiding vanaf de grond bij. Basisdingen zoalsbvb wijken voor druk, of lateral flexion zijn een pre. Maar ook kiezen voor de juiste bitloze optoming is zeker niet onbelangrijk. Want niet elke optoming past mss bij jou paard. Wellicht handig om hierin begeleiding te vragen. De basis is het halve werk!

rakmonanko1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:55

Ik was begonnen met bit maar toen zag ik op youtube wat het bit aanricht en toen ben ik met mijn zus direct naar de pony's gerent en de bitten weggehaald en toen zijn we gewoon bitloos gaan rijden wel voorzichtig maar je moet gewoon proberen en niet gelijk op buitenrit of gaan springen em dat soort dingen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:51

rakmonanko1 schreef:
Ik was begonnen met bit maar toen zag ik op youtube wat het bit aanricht en toen ben ik met mijn zus direct naar de pony's gerent en de bitten weggehaald en toen zijn we gewoon bitloos gaan rijden wel voorzichtig maar je moet gewoon proberen en niet gelijk op buitenrit of gaan springen em dat soort dingen

O help, iemand die door een filmpje op Youtube op ideeen wordt gebracht en de daad bij het woord voegt.

Je roept dat je voorzichtig moet zijn. Bit uitgooien en zonder enige vorm van pre-flight check gaan rijden, dat is pas onvoorzichtig bezig zijn!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:52

Natural147 schreef:
En kan je beter eerst 1 keer met bit (of vaker) rijden en dan zonder of gelijk zonder?
Ik heb nog nooit op haar gereden en de laatste keer voor haar was denk ik wel een half jaar geleden.
dus ik zal het ook mer tuig langzaam opbouwen maar wat kan je beter doen?

Ga grondwerk met haar doen, ga een basis opbouwen vanaf de grond. Dat kan met touwhalster. En daarna kun je ook met touwhalster rijden dus ander hoofdstel kopen is absoluut niet nodig.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:59

Wat je ook kan doen als je twijfelt, is met een bitloos hoofdstel/touwhalster rijden, maar je gewone hoofdstel er de eerste keren nog onder te houden (als je dan niet teveel riempjes en zo hebt natuurlijk), zodat je in noodgevallen naar je gewone teugels met bit kan grijpen.