[AR] Plaats groom, wanneer achterop zitten niet mogelijk is???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Plaats groom, wanneer achterop zitten niet mogelijk is???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 20:27

Hallo mennende bokkers,

Ik doe over 2 weken voor het eerst met mijn koetsier mee aan een menwedstrijd.
Nou starten we alleen dressuur en vaardigheid en heb ik altijd geleerd en gezien dat de groom achterop de kar zit. In ons geval is er geen plek achterop om te zitten en zijn er ook geen mogelijkheden om een stoeltje achter te zetten. Maar dan is de grote vraag, waar moet ik me dan bevinden als groom :?
Moet ik achterop gaan staan of mag ik dan ook plaatsnemen naast de koetsier op de bok, of moet ik dan helemaal op de grond blijven staan en door de bak gaan schreeuwen bij het voorlezen.

Iemand die mij en mijn koetsier aan het goede antwoord kunnen helpen?

Alvast bedankt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:33

Enkelspan of dubbelspan?
Bij dubbelspan is een groom op de wagen verpicht in dressuur/vaardigheid
Bij enkelspan mag je groom langs de kant voorlezen. Lichter gewicht.
Maar je mag je groom naast de koetsier hebben als geen plek is achterop.

Moonlight17

Re: Plaats groom, wanneer achterop zitten niet mogelijk is???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 20:34

Enkelspan is het

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:08

Achterop staan mag niet, dus dat wordt naast de koetsier zitten of inderdaad langs de kant staan schreeuwen, bij de B of de E, tenminste bij de dressuur.
Bij de vaardigheid mag je naast de koetsier zitten, maar die kan het natuurlijk ook alleen, meestal handiger, want iemand naast je zit snel in de weg.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:26

In de vaardigheid zit je er toch als een lappenpop op bij het enkelspan. Je mag niet praten of aanwijzingen geven, alleen maar stilzitten. Dus dan ben je alleen maar extra balast. Aangezien een groom dan niet verplicht is bij een DR+VH wedstrijd (bij een SGW weer wel - al mag je dan nog steeds niets doen behalve stilzitten), kan de menner makkelijk het rondje in zijn eentje doen.

Bij de dressuur zou ik ook lekker langs de kant gaan staan. Dan kan (als het past met het stoeltje) de menner gewoon in het midden van de wagen zitten. Dan mik je veel beter over de A-C lijn. Als je er scheef voor zit, heb je eerder de kans naast de lijnen te zitten die je moet rijden.