Paard trekt zich in dubbele longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vissy

Paard trekt zich in dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 18:40

Hoi hoi,

Via de zoekmachine kan ik geen passend antwoord vinden op mijn vraag vandaar dat ik hier een topic over maak.

Als ik mijn paard longeer met de dubbele longe krijg ik geen enkele vorm van ontspanning. Hij trekt zich er helemaal in (rollkur achtig). Dit is natuurlijk het tegenover gestelde van wat ik wil bereiken.
Wat ik ook doe ik krijg er geen lengte in. Wij hebben geen longeerbak oid dus ik moet het doen met de rijbak. Het is een paard wat zich al snel bovenin vastzet ipv lekker lang en laag over de rug. Met rijden kan ik dit vaak vrij aardig oplossen nog maar aan de dubbele longe lukt dit mij niet. Ik kan ruimte geven wat ik wil maar hij pakt het niet. Als het even tegen zit trekt hij zich ook over de buitenkant weg waardoor ik dus meer de buitenlijn er bij moet pakken en hij zichzelf er nog meer intrekt. Gister na een tijd niet doen weer geprobeerd. Nu trok hij niet naar buiten toe en had ik ook niet te veel druk op de lijn maar hij blijft te kort.

Heeft iemand de gouden tip om dit op te lossen?

Hamsnuf

Re: Paard trekt zich in dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:45

Als eerste zou het misschien handig zijn om een lintje te spannen op de helft van de bak? Of tot waar je wilt, zodat je iets meer een afgesloten gedeelte hebt waar je dus op de volte kan longeren. Dit doen wij ook altijd en zorgt voor veel meer begrenzing, zodat ze minder de neiging hebben om naar buiten uit te wijken.

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 18:48

Dank voor je snelle reactie! Daar heb ik ook aan zitten denken. Enkel pak ik altijd de hoek waardoor ik dus ook een groot deel de begrenzing van het hek heb. En zelfs op dat stuk pakt hij z'n ruimte niet... -O-

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:53

Op welke manier heb je de longe vastzitten? Als ik mijn pony met dubbele longe longeer dan wil ik dat ze laag em over de rug loopt, dus dan zet ik de musketonhaakjes tussen haar benen vast en laat ik de lijn door de onderste ring aan de zijkant van de singel naar mijn hand lopen.

Gwahir

Hoe heb je de longe bevestigd?

denisewinter

Misschien ander hulpmiddel? Bijvoorbeeld dat touw wat over de rug gaat tussen de benen of Pessoa ?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:54

Het zou natuurlijk kunnen dat hij zijn nek vast zet voor een andere reden, bijvoorbeeld dat hij ergens last van heeft en dat zelf oplost door de nek vast te zetten. Een (holistisch!) dierenarts zou daarbij kunnen helpen. Die kijken namelijk niet alleen naar wat er aan de hand is, maar ook waardoor het komt. Het zijn dierenartsen met een studie diergeneeskunde + studie holistisch paardenarts, dus je hebt wel iemand die er wat vanaf weet ;)

Verder, ik weet niet waardoor het zou komen en hoe je het oplost.

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 18:55

Heb het op verschillende manieren geprobeerd in de loop der tijd. Van laagste ring door bit naar tussen z'n benen, van laagste ring naar bit naar bovenste ring en van laagste ring direct aan bit vast. Zijn er nog meer opties welke het erin trekken tegen gaan?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:58

het is juist de kunst om te blijven vragen, hij ontwijkt nu de druk in jou hand, ook de druk die er niet is, de lijnen wegen meer als een gewone teugel.
blijf spelen, hou contact op de buitenteugel en vraag met je binnenhand, hij zal er eerst meer voor wegkruipen, maar zal toch jou hand moeten accepteren en aannemen en daarna kan hij je pas volgen door te zakken.

Contacteer Moll hier op bokt eens hij geeft Dubbele longe lessen en heeft mij echt super geholpen met mijn paard. afhankelijk van welke regio je zit heeft hij nu een fijne aanbieding voor een kennismakings les.

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 19:01

Ik zit in de regio zuid-Holland... Weet niet of hij daar ook komt?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:03

Probeer anders eens voor je binnenlonge: van je hand door de bitring en vastklikken op de laagste singelring. En voor je buitenlonge: van je hand over de rug of achter de benen door, door de laagste singelring en vastklikken op de bitring. Je moet dus wel even de bevestiging wisselen als je van hand verandert.

Zo heb ik het geleerd van mijn instructrice en mijn paard ontstaat daar heel goed op

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 19:04

Ga ik ook is proberen! Aan een ongelijke bevestiging had ik nog niet gedacht!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:06

Hij zit in Zuid-Holland :j

Mijn haflinger kan de ontspanning ook niet vinden aan de dubbele longe. Ik heb ontzettend veel paarden met succes zo gelongeerd, veel les gehad, maar alleen hij lijkt het niet te accepteren. Hij gaat er makkelijk in hangen, of kruipt er juist achter. Hoe ik ze ook bevestig. Ik longeer hem nu met pessoa en dat gaat wel goed. Nadeel is dat je de stelling en buiging niet zo goed kan controleren als met dubbele longe. Maar hij loopt wel ontspannen over de rug. Stelling en buiging houd ik dan wel voor onder het zadel.

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 19:12

Ik heb de laatste tijd maar met longeerhulp gelongeerd en dat gaat wel goed. Enkel zou ik zo graag met de dubbele longe willen daar ik dan beter kan trainen. Ook met oog op de jonge merrie. Die trouwens voor d'r zwangerschapsverlof het zelfde deed en dus ook erin hing. Ook wel het type hoge hals en daar graag vastzetten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:32

kun je een filmpje maken? Misschien kan ik wat punten aantippen