Advies gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mandy441

Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 21:22

Hallo bokkers ;),

Ik wil toch eens een beetje advies en meningen vragen aan jullie. Even een korte uitleg:
Ik heb een nieuw 'projectje'. Een tinker van 5 jaar, is waarschijnlijk zonder basis en erg hard ingereden.
Het verhaal zit namelijk zo: Gekocht bij een handelaar, daar ook wezen proefrijden was in de bak toen erg vluchtig en angstig. Toch hebben de eigenaren hem gekocht in vertrouwen dat hij daar hard was behandelt en het thuis beter zou gaan. Eenmaal thuis weigerde hij alles om te doen, hij bleef gewoon stilstaan. Toen iemand er bij gehaald die er verstand van zou hebben, in het begin ging het goed alleen werd hij heel erg opgedreven, als het paard een stap verkeerd zetten werd diegene heel boos en slaan waarop het paard reageerde met vluchten en werd toen ook helemaal opgedreven en gek gemaakt tot het alleen maar rodeo rijden was en elke dag vechten. Waardoor hij nu ook totaal geen respect heeft voor zwepen enzovoort, hij loopt daar doorheen en deze gebruik ik ook niet.

eigenaren hebben toen ingezien dat het niet langer kon en hebben hem maar gewoon rust gegeven en alleen in de wei en stal gehad en verder niks meer gedaan, paard liep altijd over hun heen als zij hem probeerde te leiden.

Dus uiteindelijk ben ik er nu mee bezig en ik probeer hem weer vanaf de basis met grondwerk en leiderschap te trainen. Ik merkte in het begin dat hij echt de leider was geworden en heel erg dominant. In de bak gaf hij mij geen ruimte en laten zich niet drijven. momenteel is hij rustig en beheerst en loopt netjes achter je aan. Alleen het drijven gaat niet, ik heb het idee dat hij absoluut niet snapt wat ik van hem vraag. als ik net met hem begin laat hij zich enigszins wel drijven omdat hij lekker veel energie heeft. Als wij dan oefeningen gaan doen blijft hij heel netjes en gecontroleerd bij mij, ook buiten loopt hij netjes mee ook al is hij erg gespannen. Heeft iemand tips voor het drijven??

Verder hebben wij nu een aantal keer gereden, dit word heel netjes geaccepteerd en is dan ook heel vlot en braaf. Daarom denk ik dat hij niks snapt van 'opjagen' en longeren. Misschien dat ik hieruit moet gaan werken??
Aan de hand durft hij ook niet te draven maar stapt heel netjes mee.

iemand tips of ideeën?
Laatst bijgewerkt door mandy441 op 30-07-14 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

sannevs1990

Re: Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:31

misschien proberen om dit samen met iemand te doen.
wanneer je hem wilt longeren iemand anders laten doen en jij naast hem mee lopen op de volte. zodat hij gaat begrijpen dat hij op de volte moet lopen. wanneer hij dit snapt dan degene die in het midden staat de hulp laten geven dat hij moet aandraven en dat jij dan een stukje mee rent. wanneer hij dit goed doet weer gaan stappen en uitbundig belonen. wanneer dit na een aantal keren goed gaat ga jij meer afstand nemen en uiteindelijk de longeerlijn overnemen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Pauline1964

Re: Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:31

ja , ga je eens verdiepen in de TThouch methode van Linda Tellington Jones. Ikzelf heb hier heel erg veel goede ervaringen mee, zeker de oefeningen voor het vertouwen te winnen. Kijk maar eens wat je hier over kunt vinden op internet en anders wil ik je graag verder helpen.