[AR] Een droom die uitkomt!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SammyFloor

Een droom die uitkomt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:50

Hallo bokkers,

al zo'n 5 jaar droom ik van te mennen. Vorig jaar voor het eerst (direct dubbelspan) gement en helemaal verkocht! Maart dit jaar startte ik met een mencursus (België) en eind juni behaalde ik mijn A brevet met glans en kreeg de mededeling dat het nu alleen nog een kwestie is van veel ervaring opdoen :)
1. Afbeelding

Mennen met mijn eigen shetlander Sammeke was een echte droom voor me. Er werd niet intensief met haar gewerkt, wel eens zonder regelmatige basis. In april veranderde dit en werd ze minimaal 3x per week intensief aan het werk gezet. Longeren, dubbele longe, pessoa, lange lijnen, slepen ... Om conditie te kweken, vet te vervangen naar spieren, en heel veel te oefenen. Deze voorbereidende fases gingen steeds beter.
2. Afbeelding

Begin juli kwam mijn sulky die ik zelf bij elkaar heb gespaard. Dezelfde dag vertrokken mijn 2 pony's op 'vakantie', ik ben begleider op ponykampen en ze konden mee. Daar had ik begleiding van iemand die al meerde paarden heeft beleerd zowal voor de koets als onder het zadel, waar ik heel blij om was. Ik kon de koets van daar gebruiken, niet ideaal maar Sammeke ging er wel voor en had er geen probleem mee. De 1ste x dat we haar inspande was ze heel braaf, maar twijfelde heel hard. Niet erg, alles op haar tijd :)
3. https://lh6.googleusercontent.com/-GYqZ ... 23-001.JPG

Diezelfde week stond er nog eens inspannen op de planning, maar net op het moment dat ik het 2e lichtoog wou vastmaken, steken ze vanaf het terrein achter ons eenn bommetje af. Sammeke was zo geconcentreerd en schrikt. Met 2 personen hebben we haar tegen gehouden en gekalmeerd. Ze is er gelukkig niet vandoor gegaan, enkel gedraaid met de lamoen boven haar. Lichtoog losgemaakt en nog wat gaan stappen. Ze was snel rustig en had gelukkig niets. Ik was harder geschrokken dan mijn pony.
Op aanraden van de meeste mensen een paar dagen later gewoon terug ingespannen alsof er niets gebeurd was. Ze was echt heel rustig en ontspannen, gelukkig! Na een tijdje was ze er terug mee weg. We hebben wat geoefend in de weide en zijn daarna met een extra persoon een stukje over de baan geweest (vrij druk verkeer daar). Sammeke was doodbraaf!
4. https://lh4.googleusercontent.com/-RmqZ ... C01973.JPG

De week nadien voor de 3e x ingespannen, de wei was bezet dus oprit af gegaan en zo de baan op geweest, naar een woonwijk waar we konden oefenen op de bochten in stap en draf. Ze deed het steeds beter!
5. https://lh3.googleusercontent.com/-s3NT ... C02030.JPG

6. Afbeelding

Ondertussen ben ik aan vorige zondag beland, pony's stonden weer thuis en ik kon eindelijk mijn sulky uittesten. Ik had tegen mijn vader gezet bij het monteren van de sulky de lamoen op de voorlaatste stand mocht van hoogte, want 'Sammeke is toch niet zo groot'. Fout gegokt, ze is groter dan ik dacht :P Bij het inspannen nog niet direct opgemerkt, omdat ik niet te veel wil slabakken ivm het ongelukje bij het inspannen. Pas gemerkt toen ik de foto's zag, en daarna verzet.
De broek is hier nog niet echt vastgemaakt, omdat ze scheef in lamoen stond bij het inspannen en ik het nog te spannend vind om even te vragen opzij te gaan in de lamoen :o
7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

Na wat te hebben gereden in mijn tuin, zijn we naar buiten gegaan. Ze reageerden alleen wat op tracktor's met motor aan (maar dankzij een goede groom en een vriendelijke boer die zijn motor afzette zodat we konden passeren zijn er geen stress of panieksituatie's geweest!)
10. Afbeelding

11. Afbeelding

12. Afbeelding

13. Afbeelding

14. Afbeelding

Gisteren hebben we weer even ingespannen, voor de 5e x nu en Sammeke vind er niets meer aan! Lang hebben we niet gereden, want het betrok en we hoorde constant dondergeluiden. Uiteindelijk uitgespannen als het begon met regenen. Ondanks het weer toch heel tevreden, ze doet het echt goed!
15. Afbeelding

Dit was mijn overzichtje, alvast bedankt voor het kijken.
We hebben beide nog enorm veel te leren, maar ik heb echt geluk met zo'n brave fantastische pony <3
Tips zijn zeer zeker welkom, maar hou er rekening mee dat we nog veel te leren hebben :)

maylotje

Re: Een droom die uitkomt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:55

Ik weet niks van mennen maar het ziet er super leuk uit. Lekker relaxed.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:25

Ziet er leuk uit Ellen :D sammeke loopt echt lekker voor de sulky :D!

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:26

Leuk hoor!
Daar krijgt ze pas goeie spieren van :D
Leuk koppie ook /3 <3

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:10

Ziet er leuk uit! Veel plezier nog :)

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 20:01

Dankjewel iedereen! :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:25

Fijn dat het allemaal zo goed gaat met je pony, ze ziet er heel braaf en ontspannen uit :)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:17

Het ziet er al heerlijk uit! :D

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:15

Nogmaals bedankt iedereen! :)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 00:01

Super leuk ellen! Je staat in uitgelicht :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 00:56

Leuk!! Goed dat je haar met het ongelukje nog even hebt laten wandelen. Ik weet niet hoe ze verder is maar ik denk dat het zeker bij heeft gedragen aan dat ze er niks aan "over heeft gehouden" :)

Veel succes verder, we zien vast wel weer een topic verschijnen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:25

Het plezier straalt ervan af! Leuk hoor!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:31

Broek mag misschien een gaatje hoger hangen, vind hem eigenlijk best laag.
Als hij nu achteruit stapt wordt hij eigenlijk gedwongen op z'n bips te gaan zitten. (de achterbenen worden naar voor geduwd als het ware)
Voor de rest zit het er prima uit!!! complimenten voor het aanschaffen van juist materiaal en het niet zelf aanknoeien.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:44

Wat leuk zeg! <3
Ik heb alleen het idee dat de sulky teveel naar voren hangt. Dat is niet zo fijn voor de rug omdat er dan veel meer gewicht op komt te staan.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:19

Wat ziet dat er lekker uit zeg! Toppertje toch die Sammeke ♡

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:18

Wat fijn dat jullie nu samen met de kar aan de slag kunnen :D

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:56

Ah, super leuk! Plezier straalt er van af :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:57

Je broek kan denk ik nog wel 2 gaatjes omhoog en je strengen volgens mij wel heel ietsjes korter.
en je sulky lijkt inderdaad niet helemaal in balans.

Maar je pony doet het braaf hoor.

nsomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:02

ziet er leuk uit.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 19:39

Bedankt iedereen! :)

Even een klein citaat uit het topic:
Citaat:
Ik had tegen mijn vader gezet bij het monteren van de sulky de lamoen op de voorlaatste stand mocht van hoogte, want 'Sammeke is toch niet zo groot'. Fout gegokt, ze is groter dan ik dacht :P Bij het inspannen nog niet direct opgemerkt, omdat ik niet te veel wil slabakken ivm het ongelukje bij het inspannen. Pas gemerkt toen ik de foto's zag, en daarna verzet.
De broek is hier nog niet echt vastgemaakt, omdat ze scheef in lamoen stond bij het inspannen en ik het nog te spannend vind om even te vragen opzij te gaan in de lamoen :o

Sulky is ondertussen dus verzet, en in de juiste balans gebracht. Broek zat nog niet echt vast, maar een gaatje hoger is geen slecht idee :) Strengen zijn ondertussen ook ingekort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:02

Super sjoeke. Ik weet van waar jullie kwamen, top!!

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:59

Het ziet er echt heel leuk en ontspannen uit zoals al is genoemd! Erg leuk ding ook!

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:49

Super leuk! En je staat in uitgelicht!! :)