al zo'n 5 jaar droom ik van te mennen. Vorig jaar voor het eerst (direct dubbelspan) gement en helemaal verkocht! Maart dit jaar startte ik met een mencursus (België) en eind juni behaalde ik mijn A brevet met glans en kreeg de mededeling dat het nu alleen nog een kwestie is van veel ervaring opdoen

1.

Mennen met mijn eigen shetlander Sammeke was een echte droom voor me. Er werd niet intensief met haar gewerkt, wel eens zonder regelmatige basis. In april veranderde dit en werd ze minimaal 3x per week intensief aan het werk gezet. Longeren, dubbele longe, pessoa, lange lijnen, slepen ... Om conditie te kweken, vet te vervangen naar spieren, en heel veel te oefenen. Deze voorbereidende fases gingen steeds beter.
2.

Begin juli kwam mijn sulky die ik zelf bij elkaar heb gespaard. Dezelfde dag vertrokken mijn 2 pony's op 'vakantie', ik ben begleider op ponykampen en ze konden mee. Daar had ik begleiding van iemand die al meerde paarden heeft beleerd zowal voor de koets als onder het zadel, waar ik heel blij om was. Ik kon de koets van daar gebruiken, niet ideaal maar Sammeke ging er wel voor en had er geen probleem mee. De 1ste x dat we haar inspande was ze heel braaf, maar twijfelde heel hard. Niet erg, alles op haar tijd

3. https://lh6.googleusercontent.com/-GYqZ ... 23-001.JPG
Diezelfde week stond er nog eens inspannen op de planning, maar net op het moment dat ik het 2e lichtoog wou vastmaken, steken ze vanaf het terrein achter ons eenn bommetje af. Sammeke was zo geconcentreerd en schrikt. Met 2 personen hebben we haar tegen gehouden en gekalmeerd. Ze is er gelukkig niet vandoor gegaan, enkel gedraaid met de lamoen boven haar. Lichtoog losgemaakt en nog wat gaan stappen. Ze was snel rustig en had gelukkig niets. Ik was harder geschrokken dan mijn pony.
Op aanraden van de meeste mensen een paar dagen later gewoon terug ingespannen alsof er niets gebeurd was. Ze was echt heel rustig en ontspannen, gelukkig! Na een tijdje was ze er terug mee weg. We hebben wat geoefend in de weide en zijn daarna met een extra persoon een stukje over de baan geweest (vrij druk verkeer daar). Sammeke was doodbraaf!
4. https://lh4.googleusercontent.com/-RmqZ ... C01973.JPG
De week nadien voor de 3e x ingespannen, de wei was bezet dus oprit af gegaan en zo de baan op geweest, naar een woonwijk waar we konden oefenen op de bochten in stap en draf. Ze deed het steeds beter!
5. https://lh3.googleusercontent.com/-s3NT ... C02030.JPG
6.
Ondertussen ben ik aan vorige zondag beland, pony's stonden weer thuis en ik kon eindelijk mijn sulky uittesten. Ik had tegen mijn vader gezet bij het monteren van de sulky de lamoen op de voorlaatste stand mocht van hoogte, want 'Sammeke is toch niet zo groot'. Fout gegokt, ze is groter dan ik dacht

De broek is hier nog niet echt vastgemaakt, omdat ze scheef in lamoen stond bij het inspannen en ik het nog te spannend vind om even te vragen opzij te gaan in de lamoen

7.
8.
9.
Na wat te hebben gereden in mijn tuin, zijn we naar buiten gegaan. Ze reageerden alleen wat op tracktor's met motor aan (maar dankzij een goede groom en een vriendelijke boer die zijn motor afzette zodat we konden passeren zijn er geen stress of panieksituatie's geweest!)
10.
11.
12.
13.
14.
Gisteren hebben we weer even ingespannen, voor de 5e x nu en Sammeke vind er niets meer aan! Lang hebben we niet gereden, want het betrok en we hoorde constant dondergeluiden. Uiteindelijk uitgespannen als het begon met regenen. Ondanks het weer toch heel tevreden, ze doet het echt goed!
15.
Dit was mijn overzichtje, alvast bedankt voor het kijken.
We hebben beide nog enorm veel te leren, maar ik heb echt geluk met zo'n brave fantastische pony

Tips zijn zeer zeker welkom, maar hou er rekening mee dat we nog veel te leren hebben